Avatar billede outoff Nybegynder
22. april 2003 - 14:37 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

problemer med ls

Hej
Når jeg skriver ls kommer disse fejl:
ls: unrecognized prefix: do
ls: unparsable value for LS_COLORS environment variable
herefter kommer filer/mapper som normalt, dog uden farver på de forskellige filtyper ..
Håber der nogen der kan hjælpe ..
(Bruger SuSE 8.1)
Avatar billede ip_admi Nybegynder
22. april 2003 - 14:41 #1
?... Hva betyder Is ?..
Avatar billede outoff Nybegynder
22. april 2003 - 14:43 #2
det er et lille 'L'
Avatar billede outoff Nybegynder
22. april 2003 - 14:49 #3
Det er et problem for alle brugere
Avatar billede vic256 Nybegynder
22. april 2003 - 14:51 #4
Prøv at tjekke om du har en /etc/DIR_COLORS og hvis du har, om denne er beskadiget... Det er den ls kigger i for at bestemme farver for dirs, filer mm...
Avatar billede outoff Nybegynder
22. april 2003 - 14:53 #5
Jeg ahr den fil, men hvordan ser jeg om den er beskadiget ?
Avatar billede vic256 Nybegynder
22. april 2003 - 14:57 #6
Hvis den ikke er der, er det måske fordi SuSE kalder den noget andet... Så prøv at kigge i /etc/profile eller /etc/csh.cshrc og led efter strengen "eval dircolors filnavnpåfarvefilen" ;-) Så har du filnavnet...

Hvis du i dit home dir har en fil der hedder .dir_colors, vil denne overstyre alle andre settings...

Mere om DIR_COLORS finder du med man dir_colors, hvis du har manpages for denne installeret :-)
Avatar billede vic256 Nybegynder
22. april 2003 - 15:01 #7
Er enviroment variablen dircolors sat i din profile eller csh.cshrc, teksten vil, når du ar filen hvor den er, formentligt hedde: eval 'dircolors etc/dir_colors'
Avatar billede vic256 Nybegynder
22. april 2003 - 15:10 #8
Øeh... Tja.. godt spørgsmål... prøv at åben filen med vi eller joe og se om der er smilies eller adet garbage i filen, hvis der er, er den død, hvis ikke, er det måske fordi din variabel ikke bliver sat i profile eller eller csh.cshrc
Avatar billede outoff Nybegynder
22. april 2003 - 15:31 #9
DIR_COLORS ser 'ren' ud, der er ikke alt muligt lort i ..
Avatar billede vic256 Nybegynder
22. april 2003 - 15:35 #10
Og variablen bliver sat med strengen "eval 'dircolors etc/dir_colors'" i enten /etc/profile eller i etc/csh.cshrc ? OG der findes ikke en fil der hedder .dir_colors i dit /home/sdfsfd/ ?
Avatar billede outoff Nybegynder
22. april 2003 - 15:40 #11
"eval 'dircolors etc/dir_colors'" - den har jeg i etc/csh.cshrc
og der er ingen .dir_colors i min home .. :(
Avatar billede vic256 Nybegynder
22. april 2003 - 15:51 #12
Er det uanset parametre du indsætter?? Hvad hvis du f.eks kører ls -l ?
Avatar billede outoff Nybegynder
22. april 2003 - 17:04 #13
så kommer samme fejl :/
Avatar billede vic256 Nybegynder
22. april 2003 - 17:33 #14
Hmm... prøv at lave en "find / -name ls" og se hvor mange steder den finder filen "ls" .. Det kan være fordi at du reelt kalder en symlink frem for den reelle fil... Dette symlink peger måske på et script som så kalder selve den binære fil... Hvis det er tilfældet, prøv at rename symlink filen til noget andet, og kopier den binære fil "ls" ind i et dir der er med i searchpath'en... F.eks /bin hvor den egentligt burde ligge i forvejen...

Ellers må jeg sgu melde pas.. Så skal der en linux haj til.. (Guderne vide jeg har MEGET at lære om linux igen...)
Avatar billede vic256 Nybegynder
22. april 2003 - 17:34 #15
Min tanke er egentligt at der så er en fejl i det script der kalder ls...
Avatar billede outoff Nybegynder
22. april 2003 - 18:13 #16
Hej
Nu virker det, jeg snakkede med en på IRC, som gav denne kommando:
export  LS_COLORS=''
Så kom det til at virke, så satte jeg den ind i /etc/bash.bashrc, og nu virker det med alle brugere
Men du skal have tak for hjælpen, opret et svar, så du kan få points for at hjælpe :)
Avatar billede vic256 Nybegynder
22. april 2003 - 20:16 #17
Ok... tak for point ;-)
Avatar billede vic256 Nybegynder
22. april 2003 - 20:16 #18
Og tillykke med at det kom til at virke :-)
Avatar billede outoff Nybegynder
22. april 2003 - 20:32 #19
jo tak :)