Avatar billede gamlesvin Nybegynder
22. april 2003 - 12:10 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Deling af båndbredde på Cisco 677

Hej, jeg håber at du kan hjælpe mig med et par spørgsmål.

Jeg har et lille netværk, bestående af to PC'er der er tilkoblet en hub, som har adgang til internettet via en Cisco 677 router.

Jeg har planer om at oprette et trådløst netværk, hvor de to jeg bor sammen med kan blive koblet på.

1) Kan jeg blot købe et WiFi accesspoint og koble den til min hub og derved give dem (via deres trådløse pcmcia kort)adgang til mit netværk, samt internettet?

2) Det lidt mere interassante er om jeg kan konfigurere min router til (i tilfælde af at alle brugere er på nettet) at give alle nogenlunde sammen båndbredde. Men hvis kun en enkelt er online, så skal denne person have den fulde båndbredde. Det vil bare være surt hvis en sætter sin PC til at downloade og lader den stå i flere timer og derved begrænser de andres brug af internettet. Eller ordner tingene nogenlunde sig selv alt efter hvor mange der er på?

Mange hilsner fra Gamle
Avatar billede kenp Novice
22. april 2003 - 12:14 #1
1) JA

2) Du kan ikke bruge din router til at styre hvormeget trafik den enkelte skal have, så du må satse på at de ikke henter store downloads og bruger kazaa eller lign. men normalt går det helt stille og roligt, hvis jeg sætter en kæmpe download på min, så kan jeg da stadigvæk surfe sådan nogen lunde uden for meget vente tid.
Avatar billede tblaster Nybegynder
22. april 2003 - 12:22 #2
1. Når du tilslutter en WiFi accesspoint og benytter nogle trådløse netkort så funger det som om du brugte et kabel mellem pc'erne og huben så du kan altså fint koble de computer op via et trådløst netværk til internettet!

2. Nej du kan ikke konfigurere din router til det. Jeg har selv haft meget stor bøvl med at finde noget jeg kunne bruge til det formål. Du skal have en meget dyr router for at kunne gøre det du gerne vil. Men hvis du er interreseret i at sætte en server op som router så kan det lade sig gøre med en software løsning. Så har du en gammel computer og har du ikke noget imod at have den kørende hele tiden så er det bare med at lave den til en router.

Hvis du ikke sætter det op og bare lader det køre som det er nu så kommer det til at funger på den måde at den første der kobler på køre med det meste af bredbåndet. Sådan er windows lavet! Men forbindelsen falder langsomt så den er delt 50-50 elle hvor mange der nu er online. Men det jeg har erfaring med er at når der er en der begynder at downloade så deles forbindelsen 100-0 altså at den der downloader får alt bredbånden. Der kan systemet ikke selv hånter at det skal deles smart. Hvis en altså downloader med max så er det altså ikke muligt at spille online på samme tid og at surfe på nettet er noget man godt kan glemme. Man kan så sætte en max. download begrænsning på men problemet er oftest at du ikke kan sætte en max. upload på. Hvis du benytter dig af max. upload vil det nemlig ligeledes ikke være muligt at spille online og det vil tage en uendelig tid at åbne en side.

Overstående er erfaringer jeg har med min 2mbit linje der deles mellem en 10 computer.
Avatar billede gamlesvin Nybegynder
22. april 2003 - 12:50 #3
Mange tak for hjælpen
Svarene var som jeg nok havde forventet, desværre :o)

Hilsen Gamle