Avatar billede tvj Nybegynder
20. november 2000 - 18:26 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

C5 light ??

Hej

Jeg har et lille firma der sælger edb tilbehør. Jeg står nemlig og skal have et økonomi program. Jeg vil derfor høre om C5 light er ok? Jeg har aldrig prøvet at bruge C5 light, er det nemt at gå til?
Avatar billede illemann Novice
20. november 2000 - 19:07 #1
Hej
Ja, jeg synes det er let at gå til. Man kan anvende den vedlagte kontoplan eller indtaste egen. Der er tilpassede faktura layout med så du kan køre med det samme. Men hvis ikke du er kendt med regnskabsudarbejdelse kan det være du skal konsultere en der er med hensyn til opsætning af systemkonti og konteringsgrupper. Endnu en fordel er at de fleste revisorer kender programmet og nogle kan overføre regnskabstal til deres egne afslutningsark.
Hvis ikke de medleverede faktura-layout lever op til dine forventninger kan du købe et produkt der hedder Personal infoprint til C5, hvor du kan designe formular masker til standardrapporterne fra C5. (www.infocd.dk)
Desuden kan du vokse i programmet efterhånden som behovet viser sig. Flere debitorer, kreditorer lagerkort, osv.
Men prøv at skaffe en demo og prøv det, - så kan det være du får svar på evt. spørgsmål. Damgaard henviser gerne til nærmeste forhandler.
Hilsen
Niels
Avatar billede sawimi Nybegynder
20. november 2000 - 19:39 #2
Jeg syntes IKKE du skal bruge dine penge på C5 (det har jeg prøvet) Download hellere et nemt lille program som Stellar Office - det har det hele for een pris, Finans - Debitor - Kreditor - Lager - ordre/faktura del og rapportdesigner det hele uden begrænsninger. Det virker og revisorene kender det også. og det er rigtig nemt at gå til og det kan man bestemt ikke sige om C5

De har jo nok også nok at se til end de små kunder, nu der blevet til NavisionDamgaard - og gad vide om ders hotline nu bliver bedere.

martini

Avatar billede tvj Nybegynder
20. november 2000 - 20:50 #3
Det Stellar lyder meget godt, men er det fremtids sikret i forhold til C5 light? Da jeg ikke har lyst til at smide geld efter noget der ikke kan bruges 1 år efter.
Avatar billede tvj Nybegynder
20. november 2000 - 20:54 #4
dammmm
Stellar Office Pro - 1 regnskab 6.990,00

C5 light er da billigere... ik?
Avatar billede friiser Nybegynder
20. november 2000 - 21:01 #5

Jeg er certificeret i Damgaard C5, og kan kun knytte mig til illemann\'s forklaring. Og så kører de en kampagne hvor du også for et ehandelsmodul med i prisen. Jeg kan kune sige at C5 light er et godt produkt, og så kommer det med 1 års opdateringsabonnenet med i prisen. Efterfølgende ´( hvis man vælger dette ) betaler man 14% af licensverdien om året.

Jeg sidder i et systemcenter for Damgaard, hvor hvis du er interesseret kan du ringe til mig på 7022 1280 og spørge efter Martin, så finder vi ud af det :)

~friiser~

Avatar billede friiser Nybegynder
20. november 2000 - 21:02 #6

Og forresten er det også et fremtidssikret produkt, og det ses nu også ved at Damgaard og Navision har futioneret i dag..

se mere på www.damgaard.dk

~friiser~
Avatar billede tvj Nybegynder
20. november 2000 - 21:54 #7
Nu når vi har Damgaard eksperten her, så har jeg lige et par spm.

Hvor meget kan man have i den 20 mb database? (har vel mellem 500 - 1000 ordre om året)

Hvor meget koster flere debitorer / kreditorer?

Det der eButik hvad er det? Kan ikke finde noget om det på damgaard.dk er det en Webshop der medfølger?

Hvad menes med: Salgsordre med 10 aktive ordrer?

Håber en kan give mig svar *S*
Avatar billede illemann Novice
20. november 2000 - 21:56 #8
Jeg har selv arbejdet med C5 fra første færd i starten af 90\'erne. Benyt dig af tilbuddet fra \"friser\" hvis du er i tvivl. Jeg arbejder selv med C5 og XAL til dagligt og har et fortrinligt samarbejde med revisorer primært fordi de ved at Damgaard produkter er noget af det \"bedre\".
Jeg har et mindre EDB-firma hvor jeg primært sælger bistand i C5/XAL til mindre/mellemstore erhvervsdrivende.

Illemann
Avatar billede illemann Novice
20. november 2000 - 22:15 #9
Hvor meget der kan være i en database er afhængigt af mange ting. Hvor mange stamkort har du brugt dvs. debitorer, kreditorer, lagerkort osv. , men elleres koster 20 mb vistnok 1300 ex.moms. Debitor og kreditor modulet ligger så vidt jeg husker på 1500 + moms pr. modul, så der ingen grænse.  Her er hvad Damgaard skriver om e-handel:
E-handel
eOrdremodtagelse
Når et firma skal bestille råvarer hos sin leverandør kan dette ske ved hjælp af en E-mail. Damgaard C5 fortolker denne E-mail og danner en ordre på baggrund af fortolkningen. Dette kalder Damgaard for eOrdremodtagelse.
Damgaard C5 version 2.0 leveres med opsætninger til at fortolke de E-mails Damgaard XAL 3.1 og Damgaard C5 2.0 kan sende i forbindelse med opdatering af rekvisitioner. Der kan selv lave nye fortolkninger og derved understøtte
andre.

eButik
Det er muligt at etablere internetbutikker hos internetudbydere, uden at anskaffe en internetserver og udvikle sin egen internetbutik. Disse udbydere tilvejebringer oftest den funktionalitet, der tilgodeser de flestes behov for internethandel.
Der kan oprettes varer og kategorier på Internettet og i øvrigt vedligeholde internetbutikkens indhold. Udbyderen står for al kommunikation mellem internetbutikken og kunderne. Man kender ikke kunderne, før der modtages
den første ordre. Denne ordre bliver sendt til på en E-mail.
Damgaard C5 danner filer, der kan læses af udbyderen, dermed vedligeholdes lagerkartoteket et sted: I Damgaard C5.
Dette kaldes for Damgaards eButik-løsning.

eForretning
Hvis virksomheden selv har en internetserver, og ønsker at kunderne skal bestille varer og se deres kontoudtog, giver Damgaard C5 også denne mulighed.
Damgaard C5 version 2.0 giver mulighed for at bestemme tekster i flere sprog. Der kan redigeres farver og fonte mv. ved hjælp af Cascading stylesheets, der leveres med løsningen. Dermed behøver virksomheden ikke at kunne programmere en internetløsning. Vedligeholdelse af internetløsningen sker hovedsageligt i Damgaard C5. Adgangen til Damgaard C5 sker via ODBC og oplysningerne er derfor altid opdaterede.
salgsordre med 10 aktive ordre har jeg ikke hørt om før. Men C5 sletter ikke en ordre når den faktureres, den anbringes som et \"arkiv\" , som man ved hjælp af den kan genudskrive sin faktura, mon det kan være det.
Mvh
Illemann
Avatar billede tvj Nybegynder
20. november 2000 - 22:19 #10
Ved du hvor man finder en demo af eButik?
Avatar billede illemann Novice
20. november 2000 - 22:24 #11
Så snart C5 version 2.0 bliver frigivet kan man køre den som demo de første måneder, med nogle begrænsninger i retten til at gemme tilpasninger.
Jeg \"mener\" ikke den er frigivet endnu bortset fra en speciel forhandler-testversion.
Illemann
Avatar billede tvj Nybegynder
20. november 2000 - 22:29 #12
hmm underligt...den skulle da være med i deres tilbud på C5 Light... men what ever...
Avatar billede halifax Nybegynder
22. november 2000 - 18:09 #13
Smag og behag er forskellig. Uden nogen form for kursus/instruktion eller hjælp i øvrigt har jeg afprøvet forskellige økonomiprogrammer og C5 Light er bestemt ikke det nemmest tilgængelige ligesom jeg er skuffet over C5 Lights forskellige udskrifter (layout). Selv om der kan ændres på dem er der bestemt andre firmaer som gør det væsentligt bedre.
Steller Office er allerede nævnt (ikke så dårligt) men prøv også demo fra http://www.winfinans.dk (dansk og gode udskrifter) samt http://www.freesoft.dk (deres program skal ikke købes, men der betales en årlig licens, som bestemt er overkommelig)
Jeg er ud fra vurdering af flere forskellige løsninger blevet Winfinansbruger. Small Busíness versionen med ubegrænset antal regnskaber og ubegrænset posteringer (finans, debitor, kreditor, lager, faktura) koster kr. 2.495,00 incl. moms.
Avatar billede sawimi Nybegynder
22. november 2000 - 18:51 #14

Nå,nå...jeg syntes spørgsmålet gik på at få et \"lille\" program. Men hvad er det du helt præcist har brug for?

Og den pris som er nævnt på C5, tjek lige 1300,- + 1500 +1500 + moms og så er du stadig låst hvis du nu skulle bruge lidt mere plads eller du har opbrugt dine posteringslinier osv. osv. så er vi allerede derop af.

Selvfølgelig er 6990,- mange penge, jeg kender kun til Stellar Office fordi mit behov ikke var til styklister, valuta, rabatmatrikser udvidet udskrifts muligheder, sprog, rekvisitioner, m.m.

Min revisor har anbefalet det varmt og jeg har ikke haft et eneste problem med noget det har bare kørt, så de penge og tid jeg brugte før, de bliver nu brugt til noget fornuftigt, nemlig mit arbejde og ikke at bruge tid på hvorfor virker det ikke og hvordan sætter man det op så det virker 100%

-Og er jeg i tvivl om noget så er jeg tilmeldt en telefonordning hos Allerup hvor jeg altid kan ringe uden problemer.

Det husker jeg som et stort irritationspunkt hos Damgaard en lang kedelig venten på at få hjælp hvis man fik hjælp og en regning jeps den var man ikke i tvivl om.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
27. november 2000 - 22:08 #15
Svar på dine spørgsmål:

Hvor meget kan man have i den 20 mb database?
17-18MB data, resten er index mm - antallet af ordre afhænger af mange ting: Antal linier pr. ordre, opsætningen af lageret og meget mere. 1000 ordre + alt det finansielle kan godt fylde 10-20Mb.

Hvor meget koster flere debitorer / kreditorer?
Kr. 2.500,00 pr modul (skal først bruges når du har mere end 100 debitorer eller kreditorer)

Det der eButik hvad er det?
Det har illemann vist svaret på.

Hvad menes med: Salgsordre med 10 aktive ordrer?
At man kan have 10 ordre stående åbne (normalt kræver det ordremodulet til 3.000,00)

//Tommy Pedersen
Avatar billede microtec Nybegynder
06. december 2000 - 19:23 #16
Jeg har faktisk en komplet C5 Light stående på hylden. Høbt 1998 og aldrig brugt.
Der blev reklameret vildt med at man kunne tilpasse sin faktura. Det er bare ikke nævnt med et ord hvordan man gør (hverken i manualen eller online-hjælpen). Trods mange mails til Damgaard har de aldrig gidet at besvarre mit spørgsmål.

Jeg har ad omveje hørt at man er nød til at installere den gamle DOS version af C5 for at foretage tilretning af en faktura. Den kan så benyttes i Windows udgaver.
GO´ DAW DO. Vi lever ikke i stenalderen. Forøvrigt er der ingen dokumentation til DOS-udgaven.

C5 ligner noget der er oversat fra et gammelt DOS-program.

Til sammenligning skal det siges at det to 15 minutter at lave en kundetilpasset faktura i demo-versionen af Stellar og CirFinans.

PS: Jeg vil meget gerne høre hvis den såkaldte C5 ekspert kan fortælle hvordan man laver en faktura med mit eget logo, så jeg kan komme til at bruge det program jeg har købt og betalt. Jeg er ved at være træt af at bruge mit gamle DOS-baserede PC-Plus
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
07. december 2000 - 00:20 #17
Svar på tiltale:

Siden C5 version 1.7 er der ingen DOS kerne med C5. For at være kompatibel med Windows 2000 og fremefter er den tekstbaserede version et windows-program, der har en karakterskærm (Console).
Over 75% af vores kunder bruger den tekstbaserede version - selv helt nye kunder, der aldrig har set programmet før, vælger den tekstbaserede udgave. Skal man skrive 100 fakturaer om dagen er der ikke meget tid til at lege med en mus - her er det gode short-keys, god behagelig kontrast på skærmen samt 0 ventetid på skærmopbygning, der tæller.
Fra version 2.0 er der et hav af rapportlayouts med man kan vælge i mellem og indlæse efter behov, men det foregår stadig i den tekstbaserede vesion hvis man vil rette i noget. Hvis man har en Business partner til at opsætte systemet har de sikkert en masse fakturalayouts med, der er lige til at læse ind - det har vi da. Rapportgeneratoren i C5 og XAL har næsten uanede muligheder men enig et værktøj i Windowsversionen til at lave rapporter det er vi mange der savner.
(Efter at Navision har sat sig i kongestolen kan det jo være at der kommer skred i tingene)

Og nej man kan ikke sende sit logo fra C5, men det var måske også bedre at lægge det i printeren så skal man ikke sende det 1000 gange.

//Tommy Pedersen
Avatar billede illemann Novice
07. december 2000 - 08:45 #18
Jeg er helt enig i svaret fra Tommy Pedersen. Jeg har også kunder som har nogle funktioner der kører bedst i windows versione og nogle i dos. I et netværk kan man således bruge både dos(consol) og windows versionen.
Mht. til logo har jeg fundet et lille program der hedder personal infoprint til C5. Med programmet følger der formular som er bygget op imod damgaards standardlayout. Her kan man så indsætte logo osv. Det er også her muligt at sende kopi et andet sted hen eller gemme den i en database.
Avatar billede microtec Nybegynder
07. december 2000 - 08:48 #19
Tommy Pedersen >> Du skriver \"Skal man skrive 100 fakturaer om dagen..\" og \"...lægge det i printeren så skal man ikke sende det 1000 gange\".
Se det er netop problemet med C5 Light. Det sælges som en løsning til det LILLE firma, men er opbygget til et STORT firma. For et lille firma er det meget vigtigere at man kan udskrive logo på sin faktura, end om det tager 10 sek. ekstra at udskrive den.

Hvor mange SMÅ firmaer i opstartfasen tror du for øvrigt der har penge til at få en Business partner til at opsætte C5 Light? Mon ikke de har mange andre ting at bruge deres penge til.

En helt anden ting er at vi udelukkende købte C5 Light fordi Damgaard reklamerede med at fakturan kunne tilpasses af kunden. Jeg føler mig virkelig snydt når man ikke kan indsætte et logo.
Det kan man i et hvilket som helst af de små programmer.

Ufatteligt at du i år 2000 stadig vil være bekendt at forsvarre et tekstbaseret PC-program, når alle benytter MS Word og Excel til andre opgaver på konteret.

Den måde C5 Light håndtere printeren på (rapporten er printer afhængig) og din kommentar om at C5 \"sender\" mit logo til printeren, viser tydeligt at både du og Damgaard stadig lever i de gode gamle DOS-dage. Det var såden man gjorde dengang. Nu er der faktisk noget der hedder Windows print manager.
Avatar billede microtec Nybegynder
07. december 2000 - 08:58 #20
illemann >> Tak for din oplysning. Jeg har kikket på \"personal infoprint\" men syntes det virker noget molbo-agtigt at C5 Light skal printer via et 3. parts program bare for at man kan få logo på en faktura.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
07. december 2000 - 10:04 #21
Til Microtec - C5 og XAL bygger på samme kerne, dvs. kernen er lavet til Windows samt diverse UNIX systemer. Damgaard har med den samme teknik forsøgt at dække området fra 1 til 250+ brugere hvilket jeg heller ikke synes er lykkedes særligt godt.

Ang. prisen så har vi en fast pris på at opsætte en C5 på 1500,00 kr. + moms. For den pris får kunden sat alle parametre og alle salgs-, indkøbs-og varerelationer op så det virker. Det lille firma aner oftest ikke en pind om hvordan de vil have deres omsætning opdelt og deres indkøb opdelt. De har bare en kontoplan og skal have det til at virke. Jeg har flere gange været med til at slette hele årsregnskaber hvor mere end 50% af posteringerne lå på fejlkontoen fordi folk kunne selv. Og hvad det angår kan det være ligemeget hvad systemet hedder!
For mig er et økonomisystem et værktøj der skal kunne vokse med firmaets behov. dvs. man skal kunne rette og tilføje alle steder og det kan man i C5 og XAL. I stellar og andre lignende programmer køber man et låst program. Jeg tror ikke i længden man kan leve af at sælge produkter som Stellar, hverken som unvikler eller konsulent. Der er markedet for lille til.

Jeg har for øvrigt været 4 uger på MCP kurser i Windows 2000 i år så jeg ved godt at der findes en print manager (print server) men selv i Windows 2000 er de fleste hjælpeværktøjer tekstbaserede (IPconfig, net osv) så konsolvinduer er kommet for at blive.

Fortsat god julemåned

// Tommy Pedersen
Avatar billede LNG.DK Novice
07. december 2000 - 10:11 #22
Til TVJ

Som edbmand i et revisorfirma kan jeg kun bakke op de der råder dig til at bruge C5. Hvis du f.eks vælger at bruge Stellar eller et mindre kendt produkt kan du være med til at gøre livet besværlig for din revisor(og deres edbmand) og i den sidste ende dyrere for dig selv, da honoraret kan stige hvis der bruges meget tid på konvertering mellem dit og revisorens system.
Avatar billede microtec Nybegynder
07. december 2000 - 10:21 #23
Tommy Pedersen >> Jeg skal nok lade være med at skyde mere på dig :-)

Det jeg mener er bare at C5 Light sælges som et simpelt, brugervenligt produkt til den lille virksomhed. \"Når du har købt pakken er du kørende\". Du kan sgu købe C5 Light i FONA!!!

Man må bare ikke tro at C5 Light er så let at gå til. Der er ufattelig mange ting der kan/skal indstilles før man kan lave selv de mest grundlæggende ting. Man kan virkelig se at der er tale om et stort produkt, som er nedskaleret for at Damgaard også skulle have en sw-pakke i den billige ende. Der er rigtig mange funktioner som f.eks. et 1 mandsfirma ikke har brug for.

Jeg arbejder selv med softwareudvikling til daglig (ganske vist tekniske systemer) og jeg syntes bestemt IKKE C5 Light er let at gå til. Den kan simpelthen alt for meget.
Desuden bære Windows-brugerfladen tydelig præg af at der et tale om et DOS program der er forsøgt konverteret til Windows, hvilket ikke gør det mere brugervenlig når man er vant til at arbejde med Microsoft-software

Selv god jul.
Avatar billede microtec Nybegynder
07. december 2000 - 10:24 #24
diggs >> Ja, det er efter min mening også det eneste gode argument for at vælge C5 Light.

Og husk så også at afsætte penge på budgettet til at få en ekspert til at opsætte skidtet.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
07. december 2000 - 10:51 #25
Ja men så er vi jo nok enige. Jeg er selv elektronikuddannet og har programmeret i assembler, C og senere C++ i mere end 15 år. Jeg udvikler også i Borland Builder og synes det er super fedt. Men selv om Builder kan næsten alt så er det mange gange hurtigere at udvikle i C5/XAL med det indbyggede 4. generationssprog (inden for de grænser sproget/systemet har).
Vedr. det at systemet virker lidt DOS (lad os kalde det tekstpræget) så er det rigtigt at man udvikler i Consoleversionen og systemet genererer selv koden til Windowsversionen - det synes jeg selv er ret smart brugere der bruger systemet lidt kan bruge windows versionen og hakkerne kan bruge Console versionen, men udvikle skal du kun 1 gang.

C5 er lige som er rødhåret pige - lidt vild i starten, men blid og dejlig når du får hende tæmmet.

// Tommy