Avatar billede albjerre Nybegynder
21. april 2003 - 19:18 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Min computer slukker ned...

Jeg har et stor problem med min computer!

Nogle gange slukker computeren bare helt ned. Det sker oftest, når den er idle - dvs. ikke laver noget krævende af nogen art.

Jeg prøvede at formattere computeren for at se, om problemet lå i en driver eller i et program. Men da jeg så skulle installere Windows Xp igen, gik den ned under installationen. Det skete også her, da computeren stod idle, fordi jeg skulle vælge et nyt punkt i installationen.

Nogle gange er computeren lige ved at gå ned. jeg kan høre det, ved at min harddisk spinner ned og i sidste øjeblik spinner op igen. Her ved jeg så ikke, om det kun er harddisken, der er ved at slukke ned, eller om det er hele computeren.

Hvis jeg tjekker temperaturen i BIOS er den på 42 grader, når den er idle. Så problemet burde ikke ligge i en for høj temperatur.

Min computer består af:

Bundkort: Soltek - SL-85MR2 - Intel 845G
Processor: Intel - p4 Northwood - 2.4 GHz
Ram: Samsung - PC2700 - 512 MB
Harddisk: Seagate - Barracuda - 80 GB
Grafikkort: Asus - V8440 - Geforce 4 TI4400
Lydkort: Creative - Audigy
CD-rom-drev/Brænder: Plextor - Plexwriter - 40/12/40A
Strømforsyning: 12V - 340 Watt
Netkort: Eten - 10/100Mbit

Jeg har fundet evt. årsager til mit problem ved at læse om andres problemer herinde. Men jeg kan ikke be- eller afkræfte årsagerne:

1. Bad sectors på harddisken
2. Forkert powermanagement-konfiguration i BIOS
3. Anden hardwarefejl

Jeg håber virkelig, at I kan hjælpe mig. Jeg skal bruge computeren til mit eksamensprojekt. Så det er ret vigtigt, at jeg får computeren op og køre igen.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. april 2003 - 19:20 #1
hvis du har bad sectors på HDD'en, så har du et problem :(

mener at Seagate har en disk tool der evt kan klare problemt
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. april 2003 - 19:21 #2
prøv at check disken med seatools

http://www.seagate.com/support/seatools/
Avatar billede albjerre Nybegynder
21. april 2003 - 20:44 #3
ja, nu har jeg prøvet at tjekke disken med SeaTools Desktop. Den siger, at der er en fysisk fejl på disken...

...men kan jeg nu være sikkert på, at det er rigtigt? For jeg er ikke helt sikker på, at den kan tjekke en partition med et NTFS-filsystem.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. april 2003 - 20:48 #4
det kan den.. du kan fjerne alle partitioner og den vil stadig virke.

Programmet kan kontrollere disken uafhænigt af dit filsystem..

hvis der er fysisk fejl på disken, så gå ned og byt den..
Avatar billede albjerre Nybegynder
21. april 2003 - 21:08 #5
Ok, jeg må hellere få den byttet så. Hvis det viser sig, at der er fejl på disken, får du dine point. ;)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. april 2003 - 21:10 #6
jeg havde en IBM disk, som der kom bad secotors på, men IBM's disk tool kunne rette fejlen.. da der ikke længre var garanti på disken, så jeg kunne ikke bytte den.

Det var derfor jeg ville have at du prøvede seatools, for at se om den kunne klare opgaven..
Avatar billede dwark Nybegynder
26. april 2003 - 12:08 #7
Jeg har prøvet at min computer nogle gange slukkede fordi min PSU var Fårked up..!! du kan måske prøve at tjekke din psu..!
Avatar billede dwark Nybegynder
26. april 2003 - 12:10 #8
Jeg ville tjekke min PSU og prøve at sætte en anden (måske lidt gammel) i og se om det hjalp..!
Avatar billede albjerre Nybegynder
04. maj 2003 - 17:38 #9
Heldigvis har jeg stadig garanti på disken. ;) Jeg har prøvet at formatere hele disken med seatools. Og alligevel finder den stadig fejl på harddisken. Så jeg sender den ind. Heldigvis kunne jeg godt slutte harddisken til en anden computer og overføre alle data fra den resterende partition, før jeg formatterede det hele. Så intet er gået tabt.
Avatar billede albjerre Nybegynder
18. november 2004 - 00:20 #10
Lukker