Avatar billede darkstar Nybegynder
21. april 2003 - 17:34 Der er 31 kommentarer og
3 løsninger

Overclockning af en P4 NW2 2.533ghz

Jeg har købt mig en P4 2.53 GHz, og jeg har haft den overclocket, men det var kun ved at sætte busfrekvensen op fra 133mhz til 145... Hvis jeg vil op på de 3 ghz, hvad skal jeg så sætte vcore til? Og kan jeg overhovedet røre ved vcore? Jeg har slet ikke turdet røre ved den, da jeg har opfattet så langt, at det er spændingen til processoren der.. Er det sikkert at gøre det? Hvordan får jeg den op på de 3 ghz? Og i SKAL være sikre på det i siger, for jeg har ikke lige 1600 kr til en ny cpu ;)

Jeg har denne cpu:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244598128

og dette bundkort:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264967893

hvad skal jeg helt præcist gøre?
Avatar billede terry Ekspert
21. april 2003 - 17:38 #1
If I were you I wouldnt try, otherwise you may end up having to buy a new!
Avatar billede darkstar Nybegynder
21. april 2003 - 17:39 #2
det vil jeg så helst undgå.. Det er kun for at prøve det.. :)
Avatar billede terry Ekspert
21. april 2003 - 17:42 #3
well I can see that its possible
http://www.sysopt.com/cgi-bin/overc/readfull.cgi?record=12780 but your cooling is VERY important!
Avatar billede human Nybegynder
21. april 2003 - 17:43 #4
Well.. Du skal have fat i vcoren hvis du vil have den mere op (multiplieren er låst), det er lidt resikabelt at hæve dub vcore. Men hvis du hæver den 1 tak og prøver det. Så er jeg 90% sikker på at der ikke vil ske noget, men sørg for ar du har god køling til den. Jeg har OC'et et par P4 hvor jeg har hævet vcoren uden der er sket noget (ud over det der skulle self).

// Human
Avatar billede terry Ekspert
21. april 2003 - 17:45 #5
Avatar billede terry Ekspert
21. april 2003 - 17:45 #6
.
Avatar billede darkstar Nybegynder
21. april 2003 - 17:47 #7
terry, hvorfor taler du egentlig ikke dansk, når du nu kan forstå det? :)

human, jeg har kun std. køling - men hvis den ryger over 50 grader, så sætter jeg den ned på 2.53 igen :)
Avatar billede terry Ekspert
21. april 2003 - 17:49 #8
a 2.53 can go up to about 70 degrees
Avatar billede terry Ekspert
21. april 2003 - 17:50 #9
Jeg kan ikke skriv dansk (alt for langsomt :o) )
Avatar billede darkstar Nybegynder
21. april 2003 - 17:50 #10
ok, tak
Avatar billede darkstar Nybegynder
21. april 2003 - 17:50 #11
hehe ok- hvor er du fra?
Avatar billede terry Ekspert
21. april 2003 - 17:51 #12
UK :o)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
21. april 2003 - 18:25 #13
Hæv VCore lidt ad gangen og prøv dig lidt frem - det vigtigste er at du ikke bare fyrer 2,0V gennem kernen som det første, da den efter 1,8V typisk bliver MEGET varm.

Holder du dig til små trin, skal du ikke bekymre dig om temperaturen, medmindre den er over 65º og systemet er ustabilt... Desværre er 533-CPU'erne ikke ret OC-venlige, selv om der selvfølgelig findes undtagelser, medmindre du har fået en med de rette steppings.
Din nuværende multiplier er 19, så du skal op og have fat i en FSB på 158Mhz, for at nå 3Ghz!
Når du skal så højt op, skal du i første omgang sørge for at clock'en på PCI- og AGP-portene er fastlåst, da du derved eliminerer ustabilitet fra dén side.

Dernæst skal du være sikker på, dine RAM kan æde 316Mhz på FSB'en (Altså, mindst PC2700) og så kan du stille og roligt begynde at skrue lidt op for hastigheden.
Avatar billede darkstar Nybegynder
21. april 2003 - 18:38 #14
kreidlerhansen, jeg har Samsung PC3200 ram, så de brde kunne æde det... Der er sådan en liste jeg kan sætte vcore op i.. Det højeste er "0.100+" og når jeg smider den derop, så kører den 1.65V... det står der under "Current CPU voltage" Jeg ved ikke hvordan jeg får den højere op. Når jeg sætter den til "0.075+" står den på 1.60V... Når jeg endelig når de 3.04 GHz, så når den at starte op første gang, men når jeg genstarter booter den ikke, og begynder at hyle. Så skal jeg lige slukke og tænde igen, så kan jeg boote - men når jeg så genstarter igen, så er det det hele om igen..
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
21. april 2003 - 21:44 #15
Ja, det er jo ikke meget, du kan ændre på Vcore! Men det er da flot, den kan boote, selv om VCore ikke er høj nok :o)

Prøv forresten at sætte VCore til max først, genstarte og SÅ sætte maskinen til 3Ghz - i nogle tilfælde får BIOS'en ikke sat VCore op som den skal og clock'er istedet direkte til det du vil have den til!
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
21. april 2003 - 21:54 #16
Hvis du skal have VCore højere op, KAN det gøres ved at kortslutte benene på CPU'en, men det er lidt forvirrende :o) Da jeg ikke kan ændre VCore på mit bundkort og 1,45V var for lidt til at hive min 2Ghz over 2,4Ghz, smed jeg en lille kobbertråd ned det helt rigtige sted i soklen = den kører stabilt ved 2,7Ghz :o)

Jeg prøver lige at finde et link, der beskriver operationen - øjeblik!
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
21. april 2003 - 21:59 #17
Pletskud...:

http://www.computernerd.com/microsys6.html

Og så kan man pludselig ændre sin VCore til 1,8V :o)
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
22. april 2003 - 13:04 #18
En p4 cpu skal max have 1,75 hvis du vil beholde samme clockfrekvenz hele dens leveitd, ellers går der ikk mange måneder før du må sætte fsb ned, da den bliver ustabil.
/thomas
Avatar billede darkstar Nybegynder
22. april 2003 - 13:08 #19
kreidlerhansen, hvor ville jeg ønske jeg havde modet til det der ;) - Men det har jeg ikke... jeg splitter bare et eller andet af.. det er jeg blevet så god til, siden jeg hørte om overclockning :)

hestenhenning: den kører på std nu, fordi jeg fik blå skærm ret tit.. Den kørte på 1.65V og med en frekvens på 146... - nu kører den på 1.5V og 133... Altså 2.53GHz.. Ligemeget hvor meget jeg sætter den op i den liste, kommer den _ikke_ over 1.65 i Vcore :(
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
22. april 2003 - 13:13 #20
ok godt nok, jeg har hørt mange der har givet cpu meget støm og kunne oc meget, men efter noget tid har de været nød til at sætte fsb ned, da deres cpu har taget skade og ikk ville være med mere ved samme hastighed.
/Thomas
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
22. april 2003 - 14:26 #21
Den med max 1,75V har jeg godt nok aldrig hørt om, men tror det gerne :o) Jeg har min kørende permanent på 1,6V og det hjalp heldigvis på stabiliteten, uden det gik ud over temperaturen...
Skal man overclocke for alvor, skulle burn-in over en længere periode være en god ting; det er beskrevet nærmere på www.tweakup.dk, hvor de har fået en 1,6Ghz til at køre permanent ved 2,66Ghz, stabilt.

theevil >>> Jeg har så den holdning, at hvis det går i stykke, er det bare ærgerligt :o) Køber "bare" noget nyt, selv om jeg ikke altid lige har råd til det ;o)
Avatar billede lillekiller Nybegynder
30. april 2003 - 06:35 #22
Det kan osse være dine samsung 3200 ram der ikke vil højere op, her selv en 512mb magen til, og den bliver skiftet ud med en tilsvarende corsair 3200ram inden for en uge. Kan kun køre 2,4@2,7, med mit system, og læste en test på en dansk side der mildest talt ike var for god, de ram er vist ikke til OC.
Avatar billede hvidgaard Nybegynder
07. maj 2003 - 09:13 #23
Lad os lige få det på det rene at PC3200 ram er DDR400 ram altså kan de klare 200MHz fsb så der skulle ikke være noget problem. Jeg tror at du har været "uheldig" at få en b0 stepping som ikke er bare tilnærmelsesvis ligeså god til oc som en c1 stepping. Jeg tror ikke at du skal regne med at nå de 3GHz med en b0... En c1 havde nået det uden ekstra Vcore! Prøv at opdatere din bios og se om det hjælper, eller skal det et wire trick til. Ellers køb en 2,4GHz c1 stepping, ring og bestil og sig at du gerne vil købe en c1. Men hvis du kan skrive hvad der står på kassen til cpu'en kan jeg da lige tjekke om det er en b0 eller c1.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
07. maj 2003 - 11:09 #24
Hmmmm... Skulle næsten tro min P4 var med C1-stepping, så. Den kører 2@2,7Ghz stabilt, selvom jeg dog har været nødt til at hæve Vcore fra 1,45V => 1,60V

Ang. DDR400 har en af mine kammerater for nyligt haft 2x256Mb installeret i sit ASUS et-eller-andet med NForce2-chipset'et og de Samsungstænger var ikke meget værd! De virkede da, men alt over en FSB på 166 var utænkeligt, så han fik dem byttet.
Avatar billede hvidgaard Nybegynder
07. maj 2003 - 12:41 #25
kreidlerhansen >>> Nej det er fordi b0 steppings fart topper ved ca. 2,6GHz men c1 steppings kan komme meget højere pga forbedringer i core designet! Og at hans ram ikke kunne klare over 166MHz FSB kunne også godt have noget at gøre med hvilke timings man bruger. Men anyway kommer han jo alligevel ikke over 166MHz FSB...
Avatar billede darkstar Nybegynder
08. maj 2003 - 12:18 #26
Jeg er lidt lang tid om at svare for tiden grundet jeg har lukket mit stofanet. Jeg sidder på modem, og kommer ikke tit online.

hvidgaard: Der står ret meget på den kasse.. hvor skal jeg kigge?
Avatar billede darkstar Nybegynder
08. maj 2003 - 12:22 #27
Der er sådan et lille klistermærke i enden af kassen som man kan pille af... Her er hvad der står:

Pentium(R) 4 Processor 2.53GHz 1.525V max.
System bus 533MHz, 512KB L2-Cache, PGA-478 Pkg
PROD CODE: BXblablablablabla
VERSION #:A97218-002
Avatar billede hvidgaard Nybegynder
08. maj 2003 - 12:44 #28
Der er netop prod code jeg skal bruge...
Avatar billede darkstar Nybegynder
08. maj 2003 - 17:47 #29
hmm? Hvis du får min prod code, ka' du vel bare sige det er din, vise den kode, og så er jeg i fedtefadet?
Avatar billede hvidgaard Nybegynder
08. maj 2003 - 18:23 #30
Nej... det er bare en code der beskriver hvor og hvornår den er lavet, så man kan se mere info om dem... Desuden har du vel kvit. + den originale box? så kan jeg ikke kræve noget som helst...
Avatar billede hitman202 Nybegynder
11. maj 2003 - 20:38 #31
øhhh hvad er det dersens steppings for noget???
Jeg forstår ikke problemet.
Jeg har selv en P4 2,4Ghz med 533Mhz FSB (altså langsommere end den spørgsmålet går ud på) på et Aus P4PE moderbrædt.
Og den har Jeg sat til at køre 3Ghz bare ved at ændre systemclock fra 133 til 166Mhz. Så kører FSB godt nok 663Mhz istedet for 533 men ikke nogle problemer. Ram hastigheden er stadigvæk sat til 333Mhz. Har lige kørt en Burn-in med SiSoft i over 2 timer hvor CPUén blev 63 grader, og moderbrædtet 33 grader, men lortet gik ikke ned, det er hovedsagen.
Husker lige at nævne at Jeg slet ikke har pillet ved Vcore. Den står på 1.5 som fra fabrikken.
Så Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være svært at få en 2,53 til at køre endnu hurtigere???
Men Jeg er ikke ekspert, prøver mig bare frem. Er der nogen som ved hvor varm sådan en processor egentligt må blive??? Sys 63 grader lyder af meget???
Theevil, Jeg tror du skal være sikker ppå at du ikke overclocker rammene osse når du hæver systemclocken??? På mit bundkort stiger Ram-clocken osse når Jeg hæver system-clocken,men man kan så sætte den ned igen til f-eks 333!!! Ud og gå på opdagelse i BIOS. Et farligt sted at rode, derfor spændende.
Avatar billede hitman202 Nybegynder
11. maj 2003 - 20:42 #32
Glemte lige at sige at Jeg kører med den standard processor-køler som følger med fra fabrikken.
Måske den ville være lidt køligere med en lidt bedre køler!!!
Avatar billede hvidgaard Nybegynder
11. maj 2003 - 22:01 #33
hitman202 >>> godt nok lidt offtopic men, drop din ICQ så skriver jeg lige...
Avatar billede hitman202 Nybegynder
12. maj 2003 - 01:58 #34
Ok her. ICQ: 147113401