Avatar billede nettet Nybegynder
20. november 2000 - 16:38 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Response.write og flere linier tekst

Jeg har en accessdb som jeg skal have gjort søgbar på nettet.
Mit problem er nu, at et af felterne i min access-tabel er et notatfelt (feltet hedder indhold), hvori der indgår flere linier tekst. I access-tabellen vises indeholdet af dette felt ved en enkelt post f.eks. således:

1. hansen, peter
2. jensen, jørgen osv.

mens det på nettet ser således ud:

1. hansen, peter 2. jensen, jørgen

Min response write ser sådan ud:
Response.Write \"<tr><th><b>Indhold:  </b></th></tr><br>\"
Response.Write \"<font color=#FFFFFF><b>\" & rs(\"Indhold\") & \"</font><br>\"

Hvordan skal min response.write se ud, hvis indhold-feltet på nettet, skal se ud som i access-tabellen?
Avatar billede jschroll Nybegynder
20. november 2000 - 16:42 #1
Du skal erstatte enter tastetrykkene med htmltagget: <br>

Sådan her:

Response.Write \"<font color=#FFFFFF><b>\" & replace(rs(\"Indhold\"),chr(10),\"<br>\") & \"</font><br>\"

Avatar billede tdaugaard Nybegynder
20. november 2000 - 16:48 #2
jschroll:> du skal bruger vbCrLf og ikke Chr(10)

Response.Write \"<font color=#FFFFFF><b>\" & Replace(rs(\"Indhold\"), vbCrLf, \"<br>\") & \"</font><br>\"
Avatar billede jschroll Nybegynder
20. november 2000 - 16:51 #3
Hvorfor?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
20. november 2000 - 16:53 #4
Fordi:

vbCrLf = vbCr & vbLf
vbCr = Chr(13) \' Carrige return
vbLf = Chr(10) \' Line feed

i Windows består et line-break af både carrrige-return & linefeed. På Unix systemer består det derimod kun af et linefeed.
Avatar billede 2fyrefrabrande Nybegynder
20. november 2000 - 17:49 #5
Ya\'ll!

Hvis du kører ovenstående af, kan du få en fejl hvis rs(\"indhold\") er tomt.

Tjek om den er tom inden du bruger replace() :
if rs(\"indhold\") <> \"\" then
  Response.Write \"<font color=#FFFFFF><b>\" & Replace(rs(\"Indhold\"), vbCrLf, \"<br>\") & \"</font><br>\"
end if

Keepin it\'real...

2fyrefrabrande
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
20. november 2000 - 19:13 #6
2fyrefrabrande:>

Now look \"guys\".

Replace() HAR & VIL aldrig give fejl på en tom input streng! (har lige testet!)

Left(), Right() & Mid() giver derimod fejl!
Avatar billede 2fyrefrabrande Nybegynder
20. november 2000 - 20:50 #7
I huset.....

Har lige testet:
replace() giver fejl på en null-værdi - og har altid gjort det.

Microsoft VBScript runtime error \'800a005e\'

Invalid use of Null: \'replace\'

/Index.asp, line 17

line 17:
Response.Write(replace(objRS(\"content_body\"), vbcrlf, \"<br>\"))

\'[objRS(\"content_body\")] er NULL på SQL server db.

Taggin\' them tags....

2fyrefrabrande
Avatar billede sone Nybegynder
21. november 2000 - 07:40 #8
Mht. Replace og Null, så kan man snyde Replace ved at tilføje den tomme streng til variablen som kan være Null:

Response.Write(replace(\"\" & objRS(\"content_body\"), vbcrlf, \"<br>\"))
Avatar billede nettet Nybegynder
21. november 2000 - 08:44 #9
Jer har nu testet forslagene igennem, og som 2fyrefrabrande skriver, giver tdaugaards forslag fejl, når indholds-feltet er tomt.

Derimod ser 2fyrefrabrandes forslag ud til at virke.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
21. november 2000 - 08:46 #10
Til gengæld er sone\'s svar mindre kode .. og pænere at se på . men nok om det.