Avatar billede normann Nybegynder
20. april 2003 - 20:03 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

INACCESIBLE_BOOT_DEVICE

Hej,

Jeg har fået et mindre problem.
Min computer har været installeret med :
2 harddiske, 1 ældgammel sag på 1 GB og en ny maxtor 40 GB.
Computerens bios er fra 1998. Bundkortet er af i440LX typen. Da jeg købte maxtor harddisken havde jeg problemer med at få den til at fungere med normal jumperopsætning. På maxtor hjemmesiden læste jeg mig dog frem til en indstilling så at kapaciteten kun blev 33 GB men tilgæld virkede harddisken.

Idag har jeg så opgraderet til windows 2000 sp3 og nu får jeg følgende besked når windows 2000 starter op :

INACCESIBLE_BOOT_DEVICE
STOP: 0x0000007B (0xED41B84C, 0xC0000034,0x0,0x0)

Hvis jeg bruger andre jumperindstillinger vil min bios ikke genkende/opdage nogen af harddiskene...

Har I nogen ideer ?

/bo
Avatar billede hub Nybegynder
20. april 2003 - 20:35 #1
Ved at lægge et drive overlay på disken via software fra Maxtor, kan du udnytte diskens fulde kapacitet uanset BIOS. Men det koster de data du har på den nu. Prøv at køre en repair af installationen, evt. en recovery hvor bootsektoren reetableres, men det er lidt mere teknisk..
Avatar billede teknik Juniormester
20. april 2003 - 21:51 #2
Hvis problemet (som det ser ud) er opstået _kun_ ved at tilføje Service pack 3. til din fungerende Win2000 installation

Så glem roligt BIOS, jumpere osv. - De har ikke noget med det aktuelle problem at  gøre
Avatar billede svane Nybegynder
20. april 2003 - 21:58 #3
tjek lige dit problem her, det er nøjagtig det du skriver:
http://support.microsoft.com/?kbid=315031
Avatar billede teknik Juniormester
20. april 2003 - 22:07 #4
>>svane...det link handler ..hvis ikke jeg tager meget fejl...om at opgradere en Win2000 til en WinXP

og MS -løsning på siden er at downloade en fuld XP version
Avatar billede halifax Nybegynder
20. april 2003 - 22:54 #5
Prøv i konsollen at køre en chkdsk /R

Det har hjulpet i situationer med lign. fejlmeddelelse.
Avatar billede arnelars Nybegynder
20. april 2003 - 22:58 #6
måske bare at i sætte et nyt controllekort til ca. 300,-. det har jeg måttet gøre på flere ældre maskiner vi har på skolen men nu kører de bare.
Avatar billede normann Nybegynder
21. april 2003 - 12:47 #7
Controllerkortet lyder umiddelbart som det bedste bud indtil videre. Jeg prøver at lege lidt videre med det iaften - så vender jeg tilbage. Jeg har også hørt at det kan volde problemer at den nye harddisk pr. auto understøtter en bushastighed end den gamle harddisk - hvilket lyder meget plausibelt også. Nu må vi se. (Ps ! ved nærmere eftersyn var det i øvrigt en 40 GB western digital og ikke en maxtor - men problemet det dog det samme ;-) )
Avatar billede normann Nybegynder
21. april 2003 - 12:48 #8
Og forresten dataene på  40 GB-disken er vitale - så formatering og des lige - det går desværre ikke.
Avatar billede teknik Juniormester
21. april 2003 - 13:10 #9
tilslut evt. 40GB disken til en nyere win2000 eller winXP maskine, og se om der stadig er "hul igennem", og få ved samme lejlighed dine data sikret (ud på CD, eller lign.)
Avatar billede normann Nybegynder
22. april 2003 - 07:56 #10
Løsningen var at erstatte filen atapi.sys med en gammel version af den (fx den fra windows cd'en), da sp3's version af den tilsyneladende ikke spiller maks. Efter jeg gjorde det fra repairkonsollen så spillede det igen. Mange tak dog for de mange forslag.