Avatar billede bv32 Nybegynder
20. april 2003 - 17:23 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ekstern harddisk?

Jeg har en PC fra ´99 (Pentium II) der kun har plads til 1 hard disk. Da denne ene hard disk kun er en 4 GB skal jeg finde en løsning, hvor jeg kan beholde den gamle og udvide med en ny hard disk. Det kan så nok ikke være en EIDE hard disk da der ikke er plads. Så er der vel kun en ekstern tilbage. Så vidt jeg kan forstå kan det så være en SCSI eller USB. USB er vel mest aktuelt for de nyere PC-er (USB 2.0 eller Firewire, ikke også?), så måske er der kun SCSI tilbage. Kan I anbefale en hard disk der ikke koster over en tusse eller har jeg andre muligheder? Skal man installere en ekstern hard disk ligesom en intern? Kan man gøre det ved behold af den gamle?
Avatar billede terry Ekspert
20. april 2003 - 17:28 #1
bv32>I doubt if you will get an external HD (SCSI) for under kr.1000!
Avatar billede jacob172100 Praktikant
20. april 2003 - 17:28 #2
Jeg tror ikke du kan få hverken SCSI eller USB til under 1000 kr. Hvis du har en ekstra PCI port på bundkortet, skulle du nok kunne udvide med et USB2 kort og så købe en harddisk der kører USB2. Hvis du vælger SCSI, skal du jo alligevel have et SCSI kort, så jeg tror det kan betale sig bedst med USB2.
En ekstern USB2 harddisk skal ikke installeres på samme måde som en intern. Der følger uden tvivl en driver diskette/cd med hvis du køber en ekstern USB2.
Avatar billede terry Ekspert
20. april 2003 - 17:29 #3
Suggestion: Buy a new HD and then make a copy of the old onto the new. There are a number of software products which can do this
Avatar billede terry Ekspert
20. april 2003 - 17:30 #4
I very much doubt you can get ANY external HD for  < kr.1000!
Avatar billede dmcn Praktikant
20. april 2003 - 18:30 #5
"Har kun plads til en harddisk" - hvordan kun plads til? Kun et stik på IDE-kablet? Ikke fysisk plads?
Hvis det er fordi der kun er et stik på IDE-kablet, så kan det løses ved at købe et nyt med 2 stik på. IDE-controlleren kan håndtere op til 4 drev, 2 på hver port.
Hvis fysisk plads er problemet, så kan du:
1: Købe et midi-tower til 300 - 400 kr. med plads til mere end i dit nuværende.
2: Bruge en 5,25" drevplads i stedet for en "normal" harddiskplads.
Generelt burde der ikke være grund til at overveje eksterne drev.
Avatar billede bv32 Nybegynder
20. april 2003 - 18:42 #6
Det er fysisk, at der ikke er plads til en harddisk til. Passer alle typer bundkort i sådan et midi-tower? Hvad mener du med 5,25" drevplads, er det ikke floppydrevet?
Avatar billede bv32 Nybegynder
20. april 2003 - 18:44 #7
Terry, kan du nævne et softwareprodukt? Mener du sådan noget som ghost? Kunne man så måske koble det nye og det gamle drev til samme IDE kabel og lave en kopi?
Avatar billede intel4004 Novice
20. april 2003 - 18:49 #8
Køber du eksempelvis en maxtor harddisk i retail følger der gerne nogle skinner med så kun montore harddisken i en 5,25"-plads (dem til cdrom etc.).

Intel4004
Avatar billede terry Ekspert
20. april 2003 - 19:27 #9
Avatar billede terry Ekspert
20. april 2003 - 19:29 #10
yes you can just put both HD's on the same IDE cable and make the copy then remove the old HD
Avatar billede terry Ekspert
20. april 2003 - 19:31 #11
Avatar billede bv32 Nybegynder
20. april 2003 - 19:59 #12
Fortæl mig lige en gang: når man køber en harddisk følger der så ikke alt den software med man skal bruge for at installere den? (Noget der ligner fdisk osv.)
Avatar billede terry Ekspert
20. april 2003 - 20:05 #13
No! But you should be able to use the software you have on your OLD drive, but you can NOT use this for copying the HD to the new.
Avatar billede intel4004 Novice
21. april 2003 - 09:15 #14
Hvis du vil have software med så vil jeg igen pointere Maxtors retail-pakker. Der fulgte en diskette med da jeg købte en 30GB i jan 00, som indeholdt deres eget software til at partionere med. Jeg mener også der var muligheder for at kopiere partioner...

Jeg skal dog ikke kunne sige om de idag har droppet den ide.

Intel4004