Avatar billede tagzya Nybegynder
19. april 2003 - 18:35 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Matematiske tegn

hej jeg har det problem at jeg om en måneds tid skal op til eksamen hvor jeg skal skrive på computer. men jeg ikke kunne finde ud af hvordan man skrive det matematiske tegn "pi" og hvordan man kan lave 2 skreger under et tal
håber der er nogen der kan hjælpe mig.
på forhånd tak
Avatar billede thomast Nybegynder
19. april 2003 - 18:39 #1
Hvis du skal lave dobbelt streg skal du gøre følgende:
Marker det du skal have dobbelt streg under, gå ind i skrifttype indstillinger, og i underline menuen vælger du dobbelt understreg. Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med pi tegnet
Avatar billede viciodk Praktikant
19. april 2003 - 18:39 #2
pi kan indsættes ved at vælge Indsæt -> Symbol og så finde tegnet.
Du kan sætte to streger under et resultat ved at markere teksten og trykke CTRL+D og vælge Understregning: Dobbelt.

Hvorfor i alverden vil du bruge computer til skriftlig matematikeksamen? Er det virkelig ikke tilladt at aflevere en besvarelse skrevet i hånden. For mig tager det vel omkring 10-20 gange så lang tid at lave matematik på computeren.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
19. april 2003 - 18:40 #3
Word her et program indbygget til matematiske udregninger. Det hedder Equation, og er faktisk et meget godt program.
Avatar billede thomast Nybegynder
19. april 2003 - 18:40 #4
mit var også et svar =)
Avatar billede viciodk Praktikant
19. april 2003 - 18:41 #5
Specielle matematiktegn kan også indsættes ved at vælge Indsæt -> Objekt og så vælge Microsoft Equation. Det kræver dog at du har installeret dette lille plugin. Det ligger på din Office CD-Rom.
Avatar billede dumdum Nybegynder
19. april 2003 - 18:42 #6
Det er mere besværligt at lave matematik på computeren, men hvis du virkelig har lyst til den slags, vil jeg anbefale dig at bruge Microsoft Equation der ligger i word -> indsæt -> objekt -> Microsoft Equation (det hedder indimellem også Equation Writer), men dette kan du sætte dine regnestykker op, så det rent faktisk ligner matematik - og du kan finde de gængse matematiske symboler.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
19. april 2003 - 18:42 #7
I værktøjslinien Formatering er der et ikon der forstiller fire kasser sat op imod hinanden tegnet op med en stiplet linie.. Hvis du klikker på den lille trekant ved siden af, plejer der på de fleste office-installationer at være en formatering med to "under-streger"
eller skal du bare markere de linier du ønsker at linierne skal under og klikke Ctrl+1. Der kommer nu en instillingsboks frem. Gå over i fanebladet "Rammer". Her kan du også vælge hvordan kasserne rundt om en celle skal se ud.. :)
Avatar billede nicklasb Nybegynder
19. april 2003 - 18:44 #8
ligger da også lige et svar, hvis det endelig skulle være den udgave du ville bruge.. :)
Avatar billede hcma Novice
19. april 2003 - 18:47 #9
De matematiske tegn finder du under:
Indsæt ->Objekt ->og under fanebladet Opret nyt blader du ned til Microsoft equation. Deri er der en mængde tegn.
MsEquation er bliver ikke installeret som standard under MsOffice, så måske popper der en boks op, der fortæller at MsE... ikke er installeret og om du ønsker at gøre det nu - svar ja - find din Office CD frem og følg så ellers guiden. (det er såmænd bare at proppe cd-en i cd-rom drevet, så klarer den selv resten)

Dobbelt understregning: som "thomast" skriver: Formater ->Skrifttype ->i denne boks er der en lille rude der hedder understregning. Se hvad der er og vælg den ønskede  (selvfølgelig efter du har markeret den tekst du vil have understreget)
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
19. april 2003 - 18:47 #10
I stedet for hele tiden at hente Equation under Indsæt, kan du ligge genvejsknappen op toolbaren en gang for alle.

Dette er til engelsk word, kan ikke lige huske hvad funktionerne hedder på dansk

Vælg Tools -> Customize

Fanebaldet Commands, under kategorien Insert/Indsæt.

Så skulle du gerne kunne finde Equation under commands (igen, dog en anden???). Genvejsknappen ligner en kvadratrod med et a under.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
19. april 2003 - 18:47 #11
Hov jeg glemte.

Du skal huske at trække knappen op på den toolbar du vil have den til at ligge på.
Avatar billede hcma Novice
19. april 2003 - 18:50 #12
skriver jeg virkelig så langsomt, eller er det opdateringen der trækker ud??
Der var kun de 2 øverste, da jeg sendte mit svar.
Avatar billede thomast Nybegynder
19. april 2003 - 18:51 #13
du skriver for langsomt =)
Avatar billede dumdum Nybegynder
29. april 2003 - 22:29 #14
Mon der kom et tilfredsstillende svar?
Avatar billede tagzya Nybegynder
03. maj 2003 - 08:48 #15
mange tak har fået det til at virke nu :)