Avatar billede kph2000 Nybegynder
19. april 2003 - 15:45 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Pop3 og open relay

Jeg har en exchange server 5.5 kørende på en win2k server. Jeg har fast ip og købt et domaine. Jeg vil gerne have at resten af min familie skal kunne kører pop3 op mod min server, dette har jeg også fået sat op så de kan modtage mails, men når de så skal sende får de et fejl svar der siger 550 relaying prohibited. Hvordan sætter jeg serveren op så min familie kan sende post, og samtidig ikke laver open relay.
Avatar billede ffn Nybegynder
19. april 2003 - 15:47 #1
hvis de har tele danmark abbonement er udgående mail.tele.dk men det er ikek det du mener?
Avatar billede kph2000 Nybegynder
19. april 2003 - 16:12 #2
Nej det er ikke lige det jeg mener. Det er et spørgsmål om konfiguration af en exchange.
Avatar billede a_eriksen Nybegynder
19. april 2003 - 20:08 #3
Det nemmeste vil være hvis de bare bruger deres udbyder til at sende post igennem. Der er ingen grund til at det skal gå gennem din exchange.
Så lad POP3 køre fra exchangen og SMTP fra deres udbyder
Avatar billede ffn Nybegynder
19. april 2003 - 20:15 #4
så med dit bud har jeg lidt ret :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. april 2003 - 21:51 #5
Det har ikke noget med TDC's port 25 spærring at gøre.

Exchange gør tilsyneladende det som alle gode mail-server gør:
tillader kun maskiner fra samme IP net (eller lignende kriterie at
sende email).

Så vidt jeg kan se, så har du 2 muligheder:
  - konfigurere Exchange til ikke at checke IP [dårlig ide]
  - konfigurere Exchange til at acceptere din familes IP
    adresser [OK ide, men kræber at de har fast IP]
  - bruge Eriksens forslag om at lade dem sende via ISP SMTP
    server men hente fra did POP3 server (*)

(*) teknisk set en hel valid mulighed. Vær opmærksom på at
asymmetrien godt kan gøre trouble-shooting lidt "extra interessant".
Avatar billede kph2000 Nybegynder
19. april 2003 - 23:44 #6
Men hvordan kan det lade sig gøre, når domainet ligger hos mig ?
Vil de så ikke sende med anden mail adresse. Altså den de har gennem deres egen ISP'er ?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. april 2003 - 08:44 #7
Nej.

Normalt er ISP'eres SMTP servere sat op til at tillade hvad som helst
i FROM bare at afsenderen er dialet op via deres modem/ADSL.
Avatar billede kph2000 Nybegynder
20. april 2003 - 10:16 #8
Jeg er lidt ny her, og derfor ved jeg ikke hvem der skal have pointene. Men det må vel være a_eriksen, da han svarede først. Selv om ingen af jer har svaret på om Exchange serveren kan klare dette problem på anden måde, måske i form af at pop3 klienten verificere sig over for serveren.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. april 2003 - 10:20 #9
[det er ikke POP3 men SMTP der bruges til at sende email]

Hvis exchange understøtter det og hvis din families email klient
understøtter det så kan man godt putte brugernavn/password på
en SMTP server.

Det er *meget* sjældent brugt.
Avatar billede kph2000 Nybegynder
20. april 2003 - 10:25 #10
Tak for info, jeg forsøger mig lidt frem. Jeg fordeler pointene mellem jer så a_eriksen får 25 og arne_v får 80 fordi dine svar er mere grundigt beskrevet.