Avatar billede kryger Nybegynder
19. april 2003 - 11:36 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Slette lokal cached profil

Hej eksperter,

jeg har gennem et par måneder haft Windows Server 2003 RC1 kørende på en test-server, hvor jeg via Active Directory loggede på hver dag på min workstation med WinXP.

Nu har jeg netop installeret den endelige version af Windows Server 2003 på samme server med det samme domænenavn. Jeg har oprettet mig selv som bruger igen, med et andet password, men kan ikke logge på domænet med mit nye password - hvis jeg bruger det gamle virker det fint!!??

Hvis jeg går hen til en anden workstation, hvor jeg ikke har logget på testserveren tidligere, så kan jeg fint logge på med mit nye password!

Jeg har ladet mig fortælle, at WinXP gemmer de sidste 3 brugeres password mv. lokalt, således at man kan logge på sin workstation, selv om domænet ikke er tilgængeligt! Hvordan sletter jeg disse cachede informationer?

MVH
Kenneth
Avatar billede kph2000 Nybegynder
19. april 2003 - 17:47 #1
Hej Kenneth
Jeg tror det er fordi da du havde den gamle server kørende brugte du samme bruger navn. Det vil sige da du så installere den nye 2003 server og oprettede brugeren igen, fik den bruger samtidig en ny SID. Windows anvender ikke brugernavn til at genkende brugere på men tilgengæld en unik SID kode(Security identifier) som er knyttet til brugeren. Så selv om du har oprettet med samme brugernavn igen, er det faktisk en ny bruger du har lavet. Så hvis du logger på workstation med administrator rettighedder kan du fjerne profilen til den gamle bruger. Måske vil den stå som unknown account. Du bliver nok også nød til at melde workstationen ud af domainet og ind igen, for igen, som på brugere bliver denne også tilknyttet en SID.
Håber det ikke blev for rodet.
MVH Karsten
Avatar billede kryger Nybegynder
20. april 2003 - 21:27 #2
Tak, Karsten!

Jeg var godt klar over det med SID'en, men havde ikke lige tænkt over at jeg jo bare kunne fjerne workstation'en fra domænet og så tilknytte den igen - ret simpelt i øvrigt. Men sådan er det jo nogen gange - man ser ikke den oplagte løsning, selv om den ligger lige for!

Anyway, du har reddet min påske og de 200 point er dine...