Avatar billede wannafly Nybegynder
16. april 2003 - 19:13 Der er 5 kommentarer

montage af komfur

kan nogen forklare hvordan mean forbinder et komfur rent elektrisk, det er et brugt ældre indbygningsæt jeg har købt - der er jo en del ledninger i! hvad er fase 0, og alt det man skal vide! skulle jo nødigt ødelægge noget!
Avatar billede soreno Praktikant
16. april 2003 - 19:36 #1
sort, brun, sort med hvid strib = faser
blå = nul
Grøn/gul = jord

Jeg er dog ikke overbevist om at du selv må koble noget sammen hvor der er jord med (og mere end én fase).
Avatar billede soreno Praktikant
16. april 2003 - 19:43 #2
Det kan være en god ide at finde ud af hvilke ledninger der er faser før du tilslutter noget. Det kan gøres med en polsøger (hos mig er hvid ledning = fase).
Avatar billede raffar Juniormester
16. april 2003 - 19:49 #3
Avatar billede raffar Juniormester
16. april 2003 - 19:51 #4
Når man taler om tekniske stik så skal de forbindes forskelligt alte efter strømstyrke - hvis jeg husker korrekt.
Avatar billede peterzangenberg Nybegynder
16. april 2003 - 21:02 #5
Hvis det skal/er monteret via et 400V stik, så skal du sørge for at sætte blå(nul) på 1. "ben", brun el. sort(fase) på 2. 4. og 5. "ben" og gul/grøn(jord) på 3. "ben".
"Ben" 1 er første "ben" til venstre.
Du kan kun bruge en polsøger til at konstatere hvilke ledninger som er fase, denne kan ikke "se" foreskel på nul og jord.
Til dette skal du bruge en spændnings måler.