Avatar billede thrill Nybegynder
19. november 2000 - 16:04 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

IBM 30Gb eller 45Gb ?

Hvad ville i vælge hvis valget stod mellem de 2 ovennvænte diske ?

Mener jeg har hørt noget om, at jo større disken bliver, jo langsommere bliver de. Men er det dét sammen i dette tilfælde ?
Avatar billede apollo69 Nybegynder
19. november 2000 - 16:07 #1
Det var godt nok ikke dit ?, men jeg ville ikke vælge IBM. Har hørt om mange der har problemer med dem.
Avatar billede perj Nybegynder
19. november 2000 - 16:16 #2
Jeg har en IBM der har kørt i døgndrift i 3 år næsten uden at være slukket. Du kan roligt købe en IBM.
Avatar billede handreck Nybegynder
19. november 2000 - 16:22 #3
Hvis pengene ikke er et problem så kan du nok godt få en 45Gb harddisk med samme omdrejningshastighed som en 32Gb

Hvis pengene er et problem så kan det være afgørende om du har en computer der er ny eller gammel. Hvis din computer er af ældre stand, vil harddisk-kablerne ( som forbinder harddisk, cd-drev og diskette drev med motherboardet ) ikke kunne yde en tilsvarende hastighed til de nyere harddiske. Derfor vil omdrejningshastigheden ikke betyde så meget. Sats da på mest plads.

Har du en ny computer, med hurtigere harddiskkabler ( som jeg ikke ved hvad hedder ) har det betydning, og da bør du vælge 32Gb harddisken
Avatar billede apollo69 Nybegynder
19. november 2000 - 16:23 #4
Det er de nye der er problemer med.
Har du aldrig hørt om \"Kling-klonk\" lyden?, specielt 30gb, den er der mange der kænder.
Avatar billede thrill Nybegynder
19. november 2000 - 16:24 #5
Hvad skulle man så istedet vælge, som er lige så hurtig ?

Avatar billede apollo69 Nybegynder
19. november 2000 - 16:30 #6
kænder=kender
Jeg har en Maxtor 30,7, den er jeg meget glad for. Og så er den totalt lydløs.
Avatar billede thrill Nybegynder
19. november 2000 - 16:31 #7
Mystisk med IBM 30 Gb disken, jeg har ellers læst godt om den...

Avatar billede apollo69 Nybegynder
19. november 2000 - 16:37 #8
Dte har været oppe før på eksperten, på overclocking.dk har det også været diskuteret meget.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
19. november 2000 - 16:38 #9
Hold da kæft hvor jeg staver i dag.
Avatar billede krusell Nybegynder
19. november 2000 - 16:38 #10
30 gb er hurtigere end 45, men det er ikke meget (læs minimalt), så hvis du skal bruge pladsen, køb 45.
Og IBM nye serie med 7200 og ata100 er den bedste på ide-markedet lige nu...
Helt klart, de kan klare varmen meget bedre end andre mærker.
Jeg har selv en på 30gb med the ultimate hd-cooler og jeg kan faktisk ikke høre den.
En af mine venner kører uden cooler uden problemer, bare så du ikke tror man SKAL have en cooler til den. Det er bare mig :-)

krusell
Avatar billede munk Nybegynder
19. november 2000 - 16:44 #11
Jeg har også en 30Gb IBM 7200 rpm. Ingen problemer
overhovedet............
Avatar billede lassebm Nybegynder
19. november 2000 - 17:18 #12
har selv en 30.7 GB IBM, der køre uden problemer! Det bedste er dog at dele sin harrdisk op, og så køre ens programmer på C\\drevet, har lavet min på 3 GB, men det kommer jo an på hvor mange programmer du har! =)

Og så er den kanon hurtig!
Avatar billede brujo Nybegynder
19. november 2000 - 17:35 #13
IBM laver gode hd\'er, jeg har både 10, 34 og 75 Gb Deskstar og de kører glimrende og hurtigt allesammen. De kan blive uhyggeligt varme og jeg har også hørt nogle Klonk-lyde. For tiden har jeg brugt en masse Maxtor 82 Gb ATA100 med en Promise Ultra 100 controller og det sparker røv. De er hurtigere end IBM\'erne selvom de kun kører 5400 rpm og de bliver ikke varme. Jeg har dog tidligere haft problemer med Maxtordiske for nogle år siden og er stadig lidt skeptisk, men jeg må indrømme at de kører godt.

Jeg kan kraftigt anbefale folk, der har ældre pc\'er uden ATA100 at købe en Promisecontroller og en Maxtor 82 Gb, det er billigt 348 kr + 3100 kr (edbpriser.dk), og det er, i praksis, den største ydelsesforbedring jeg har set på min maskine.

Jeg har sværget til IBM diske, men set i forhold til pris/ydelse vil jeg idag vælge førnævnte løsning.
Avatar billede krusell Nybegynder
19. november 2000 - 17:52 #14
5400 hurtigere end 7200??
Og 82 gb hurtigere end 30?
Og IBM er altså billigere...
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
19. november 2000 - 19:46 #15
Der er en minimal hastighedsforskel på 30 og 45 GB diskene...

Et alternativ til IBM diskene er Western Digital Caviar Expert serien som er en smule billigere.
(Et fornuftigt valg i betragtning af at IBM diskene er WD Caviar Expert OEM diske)

Hvis du vælger 7200 rpm diske, så bør du købe en køler...Ingen diske er ens, men nogle diske kan man næsten spejle æg på!
Avatar billede thrill Nybegynder
19. november 2000 - 20:08 #16
brujo,

Hvor køber jeg en IDE100 Promisecontr. til 348.- ?

Avatar billede krusell Nybegynder
19. november 2000 - 20:16 #18
forskellen på ata66 0o ata100 er faktisk kun teoretisk, men så pyt da, det går da hurtigere...
Avatar billede thrill Nybegynder
19. november 2000 - 20:31 #19
krusell,

Jeg prøve lige at tjekke på et par af de sider du har linket til, men ingen af dem sælger den til 348.-

Shg : Promise IDE/ 100 Controller, PCI 415.-
JyskCom. : Promise Ultra DMA/100 PCI 398,00 Kr.
Dcs: Promise ATA100 controller, 389.00

Du mener at det er spild af penge at købe en IDE100 Contr. ?
Avatar billede krusell Nybegynder
19. november 2000 - 20:34 #20
Nej, hvis du har pengene, så gør det, ville selv ha gjort det, men køber et nyt mobo istedet. (og processor)
Kan ikke finde den billigere nogen steder, tror bare brujo\'s data var lidt for gamle...
Avatar billede thrill Nybegynder
19. november 2000 - 20:43 #21
Uanset hvad, så skal jeg bruge ene IDE contr., havde kigget på en Abit Hot Rod IDE/66 til 172Kr., men spøgsmålet er bare om IDE100 contr. er et dobbelte værd. Det er den vel ikke...

Avatar billede krusell Nybegynder
19. november 2000 - 20:45 #22
Jo, hvis du alligevel skal købe en, så tag dog 100 udgaven, det er jo ikke det dobbelte af 1000 kr, men kun et par hundrede mere og så er den bedre fremtidssikret
Avatar billede karakzan Nybegynder
23. november 2000 - 12:12 #23
IBM er det bedste køb på markedet idag i pris/ydelse.

Hvis du har et bundkort som understøtter EIDE/ATA 66 vil det være et godt køb hvis ikke vil jeg ikke anbefale det da du ikke vil kunne udnytte harddisken ordentligt.

Jeg vil helt klart anbefale dig at købe et drev med 7200 rpm (omdrejninger pr. minut) da den er ca. 33 % hurtigere end 5400 rpm. Det eneste problem er at 7200 rpm larmer lidt mere end 5400 da den drejer hurtigere rundt.

Jeg vil personligt anbefale IBM\'s nye Deskstar serie nemlig den som hedder 75GXP, alle drevene i denne serie køre nemlig med 7200 rpm. Ydermere har de en høj datatæthed som også betyder højere hastighed.

Hvis du høre til dem som ikke kan fordrage den snurrende lyd fra harddisken så vil det være en god ide at købe den mindste af de to da den har et mindre antal roterende magnetplader som derfor laver mindre larm.

Tilsidst vil jeg sige dig at du ikke behøver at være nervøs for at købe en IBM harddisk da de køre med en fabriksgaranti på 3 år hvilket betyder at hvis du skulle være så uheldig at den gik i stykker inden tre år sender du den bare til forhandleren eller importøren og så får du en ny harddisk som igen har 3 års garangi med.

Kort sagt IBM laver de bedste EIDE/ATA produkter og levere den bedste service/garanti.
Avatar billede thrill Nybegynder
23. november 2000 - 21:19 #24
Tak for alle jeres svar !

Valget faldt på en IBM 75GXP 30Gb disk, som snart vil bliver leveret.

Er der nogen af jer som bruger aktiv køling på disken, altså har monteret en køler på selve harddisken ?

I så fald, hvad har i sat køleren fast med ?
Avatar billede krusell Nybegynder
23. november 2000 - 21:23 #25
Jeg har købt den, der hedder The Ultimate Harddisk Cooler.
www.studidata.dk , der har de også andre HD-kølere.
Det var vist ikke det du spurgte om, men ville lige nævne det :-)
Avatar billede thrill Nybegynder
23. november 2000 - 21:52 #26
Nej, ikke lige mit spørgsmål, men jeg tænkte på om jeg kunne mont. en Vantec køler på disken, hvis jeg nu købte en mere. Så var spøgsmålet hvad jeg skulle sætte den fast med, kølepasta, eller ?
Avatar billede krusell Nybegynder
23. november 2000 - 21:59 #27
Ok, det kan jeg ikke lige hjælpe dig med, men er det ikke lidt overdrevet?
Den kan jo godt klare varmen, medmindre du overclocker og skal holde temperaturen nede ;-)
Avatar billede thrill Nybegynder
23. november 2000 - 22:04 #28
Jeg har bare hørt at levetiden ville blive forlænget ved at mont. en køler på selve harddisken.

Avatar billede krusell Nybegynder
23. november 2000 - 22:07 #29
Det er rigtigt, men med 3 års (var det ikke?) garanti, tror jeg ikke det bliver aktuelt...
Men jo, køling er en god ting, altid...
Avatar billede thrill Nybegynder
23. november 2000 - 22:11 #30
Jeg har prøvet flere gange hvor mine nyere diske pludselig er stået af, og der bare står \"Spor 0 ødelagt...\" Det er p*sse træls, for man har jo selvfølgelig ikke taget backup..
Avatar billede krusell Nybegynder
23. november 2000 - 22:13 #31
Ja, det er sgu surt...
Men det sker ikke med IBM ;-)
Ej, det burde ikke ske....
Avatar billede karakzan Nybegynder
24. november 2000 - 11:49 #32
Hvis du ikke har meget store varmeproblemer vil jeg ikke anbefale dig at købe en blæser da den larmer temlig meget.
Hvis du skal bruge computeren til tekstbehanling er det mildest talt iriterende med flere blæsere end højest nødvendigt.
Avatar billede thrill Nybegynder
24. november 2000 - 18:28 #33
Jeg har haft 2 nyere IDE IBM diske og 1 nyere SCSI Quantum som pludslig stod af. :(

Avatar billede krusell Nybegynder
24. november 2000 - 20:20 #34
Den køler jeg har larmer ikke..
Og man kan få kølere der larmer endnu mindre ;-)
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
26. november 2000 - 04:38 #35
3 års garanti på IBM harddiske???

Såvidt jeg er orienteret er det kun på diske som er importeret igennem IBMs officielle distributører...Dvs. en minimal del af de IBM diske som bliver solgt i Danmark(De er for dyre i indkøb for forhandlerne).

Er der nogen som har erfaringer med dette?

Avatar billede thrill Nybegynder
26. november 2000 - 12:27 #36
På de IBM diske jeg har haft købt hos lokale forhandlere og også web-forhandlere, har der altid stået 3 års garanti på kvitt./faktura.

På SCSI diske er der 5 års garanti.

Avatar billede msmows Nybegynder
30. november 2000 - 10:20 #37
At IBM er problemfuld, skyldes desværre ofte fejl 47 (47 cm bag skærmen)
En af de pt. bedste harddiske er en IBM, se nedennævnte fra PRC www.prc.dk
IBM 30GB
30.0GB, 8,5mS , ATA/100 , 2MB cache, 7200RPM
Nu kun: 1472,-
Avatar billede krusell Nybegynder
30. november 2000 - 11:38 #38
Fejl 40 godt nok, men så pyt da...
Avatar billede thrill Nybegynder
30. november 2000 - 20:47 #39
msmows,

Jeg så for et par dagen siden af den disk du nævner, lige var under 1430.- hos PRC-Data, ved du hvorfor den steg til 1472.- ?
Avatar billede msmows Nybegynder
11. december 2000 - 23:05 #40
Til Thrill
Næh, dollarsving, PRC ønsker øget indtægt eller ??

Til Krusell
Vi er nogen der er oppe i en størrelse der giver fejl 47 endog 57 Hæ
Avatar billede xtom2 Nybegynder
13. december 2000 - 14:26 #41
Afslut spm.?