Avatar billede j1x4r4 Nybegynder
15. april 2003 - 22:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde harddisk?

Jeg er lige ved at bygge en server ind i en båndoptager. Det er min gamle PC der bliver brugt til det. Der er installeret Win 98. Den virkede fint før, men efter den blev skilt ad, og samlet igen kunne den ikke finde den. Det er en gammel 4,2Gb WD disk. HDD'en siger som den plejer

/Hjælp søges hurtigt!
Avatar billede bredker Nybegynder
15. april 2003 - 23:05 #1
kan du se den i bios
og har du vendt kablet rigtigt
Avatar billede j1x4r4 Nybegynder
15. april 2003 - 23:08 #2
Den kan ikke findes i bios, og jeg er næsten sikker på at jeg har sat kablet rigtigt. Jumperen sidder rigtigt(master)
Avatar billede bredker Nybegynder
15. april 2003 - 23:10 #3
på kablet er der en rød markering på den ene side den skal vende over mod strømstikket
prøv at autodetekte harddisk i bios
her skal den også stå til auto
Avatar billede bredker Nybegynder
15. april 2003 - 23:12 #4
på MB skal den røde markering vende over mod pind 1
Avatar billede baxx65 Nybegynder
15. april 2003 - 23:14 #5
Hvis du vender datakablet forkert, så vil computeren som regel ikke starte op.

Har du mulighed for at prøve disken i en anden maskine ?  Bare for at være sikker på, at den stadig er ok...
Avatar billede j1x4r4 Nybegynder
16. april 2003 - 11:52 #6
Jeg har vendt IDE kablet med den røde side mod molex 12v stikket. Den kan godt kende forskel på om den sidder i primery eller i Master stikket på bundkortet. Harddisken kører.

Auto detekte? alt står på auto i bios, og det er jo en rimelig gammel fætter, så der er ikke så meget at stille på.

p.s sorry jeg ikke svarede i går...(min far cuttede forbindelsen)
Avatar billede j1x4r4 Nybegynder
16. april 2003 - 12:29 #7
Jeg har lige prøvet at sætte den gamle HDD i min nye comp, men den kunne heller ikke finde HDD'en :Jeg satte den til slave, og den er sat rigtigt op :( Den kører rundt og det hele, men den kan ikke finde den :( Er den defekt??
Avatar billede j1x4r4 Nybegynder
16. april 2003 - 13:51 #8
Har fundet fejlen; jumperen skulle bare sættes til single...