Avatar billede lcc Nybegynder
15. april 2003 - 19:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Server too busy (500-13) ved skift til ny webserver

Jeg har et site der kører på en Dual PIII 1ghz server med 1 giga RAM. Dette går dog for langsomt trods de mange besøgende, hvorfor jeg har kørt websitet over på en ny Dual Xeon 2,8 ghz med 2 giga RAM.

Man skulle så tro det hjalp meget på hastigheden - det gør det også, men tilgengæld går sitet/IIS ned hvert 15-60 minut med fejlen "Server too busy". Er der nogen der kan fortælle mig hvad årsagen til dette er?? Det kører helt fint på den nye server lige indtil der er 800 - 1100 "Current Anonymous Users" på sitet.

Jeg har efterhånden prøvet alt, IIS indstillinger er nøjagtig som på den gamle server... jeg har prøvet at skrue på AspProcessorThreadMax og AspRequestQueueMax mv., men uden held - siden går stadig ned med "Server too
busy (500-13)"

Med det ovenfor nævnte "Current Anonymous Users" kan jeg udfra performance monitor se at køen af ASP requests bliver så stor at IIS står af, server too busy vises og cpuer'ne bruger herefter 0-2 % - lige indtil jeg genstarter IIS. Det sjove er at køen af ASP requests på den gamle server konstant, evig og altid er 0,00 selv med max. load på serveren.

Databasen kører på en seperat fysisk server (Dual PIII 1,13 ghz, 2 giga RAM) og kører MS-SQL server.

Nogle ideér? ;-)
Avatar billede keysersoze Guru
15. april 2003 - 19:25 #1
der er kun én processor i right? prøv engang at gå ind og se på CPU-brug og se om den fungerer som én eller som to processorer?
Avatar billede lcc Nybegynder
15. april 2003 - 19:27 #2
Der er 2 fysiske processorer, men 4 logiske da jeg kører hyper-threading. Har også prøvet at disable hyperthreading, men ingen held der.
Avatar billede azzodiac Nybegynder
15. april 2003 - 19:28 #3
jeg er med på en lytter :-)
Avatar billede keysersoze Guru
15. april 2003 - 19:30 #4
mystisk... jeg ved nemlig at IIS ikke kan håndtere hyper-threading - det har jeg selv siddet og bikset med.

Men hvis du har forsøgt at slå det fra og det hele er sat op som på den gamle lyder det godt nok mystisk.
Avatar billede lcc Nybegynder
15. april 2003 - 19:41 #5
Kan det mon have noget at gøre med at den nye webserver pludselig har
flere ressourcer tilrådighed og bliver fyldt op med ASP requests grundet en også "langsom" database-server? Dog er DB-serveren ikke VILDT overbelastet - bruger måske i gennemsnit 50-70% CPU i primetime/ved max load. Dog er der kun 2GB RAM i og databasen fylder 6GB.
Avatar billede keysersoze Guru
15. april 2003 - 19:48 #6
umiddelbart skulle det da være ok og jeg kan næsten ikke forestille mig at databasen er skylden.

det kan ikke have noget at gøre med "slam-kode" (sorry) hvor en masse dbconn osv ikke bliver lukket ordentligt og det så er det der slår den nye ihjel?
Avatar billede lcc Nybegynder
15. april 2003 - 19:52 #7
Det kunne man umiddelbart tro, men koderne er præcis de samme som på den gamle webserver og ved det at den nye server er 3 gange så kraftig... ja så er det slet ikke til at forstå - selvom det skulle være "slam-kode".
Avatar billede keysersoze Guru
15. april 2003 - 19:58 #8
well - det er er desværre ikke altid sådan. Hvor jeg arbejder skiftede vi også til en ny kæmpemaskine da den gamle var begyndt til tider at gå ned.

Den kunne køre 10-15 mins så gik den ned. Det skyldes så hyper-threading som styresystem/iis ikke kunne klare

derefter fik vi en meget ustabil brug af CPU'en som ikke havde været et problem med den gamle - det blev løst ved at rense op i koden så den ligger stabilt på 20-30%.

Men jeg kan desværre ikke komme på nogle idéer ellers til dig :o/
Avatar billede lcc Nybegynder
15. april 2003 - 20:08 #9
Alle brugte DB conns. er lukkede og sat til nothing, har endda på den nye server begrænset brugen af Server.Createobject.. jeg har tænkt mig at prøve at køre DB på den nye server og køre web på 2 styk Dual PIII 1Ghz servere i load balancing. Hvis ikke dette afhjælper problemet må jeg hive fat i Dell ;-)
Avatar billede lcc Nybegynder
24. april 2003 - 20:21 #10
Lukker.