Avatar billede mboesen Novice
14. april 2003 - 10:29 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Fremmed harddisk - kan ikke se data - HJÆLP

Hej

Jeg har lige opdateret min computer med XP Home og nu kan jeg ikke se min sekondære harddisk. Det vil sige at den kan ses under administration, men der står at den er DYNAMISK og FREMMED. Ved søgning på eksperten kan jeg se at man skal tilføje disken, men det eneste jeg kan få lov at vælge er KONVERTERE TIL GRUNDLÆGGENDE DISK hvilket vil resultere i at den sletter data på disken, som jeg meget nødigt vil risikere.

Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede venturer Nybegynder
14. april 2003 - 10:37 #1
Du skulle gerne have muligheden for at importere disken.
Hvad sker der hvis du højreklikker på drevet eller partitionen?
Avatar billede mboesen Novice
14. april 2003 - 10:43 #2
Så kan jeg vælge mellem

KONVERTERE TIL GRUNDLÆGGENDE DISK
EGENSKABER
HJÆLP
Avatar billede walte09 Nybegynder
14. april 2003 - 10:44 #3
Har du valgt ntsf filsystem under xp og den gamle disk kører fat 32 ? (win98)

Så er du nødt til at konveterer den gamle disk til ntsf før du kan læse den.

Start ....kør...command

convert X: /fs:ntfs  ---- Så konverterer du til NTFS. Skulle du fortryde NTFS er eneste udvej et 3. parts program, som f.eks partition magic.

X er dit drev bogstav
Avatar billede venturer Nybegynder
14. april 2003 - 10:44 #4
Har lige læst lidt på TechNet.

Windows XP HE understøtter ikke Dynamic disks. Derfor har du kun muligheden for at nedgraderes til en basic.
Hvis du vil beholde data'en må du geninstalere Windows 2000, kopiere data over på en anden disk, konvertere din dynamic disk til Basic disk og herefter kopiere data tilbage.
Du kan også se om du kan få fat i Windows XP Pro da denne version sagtens vil kunne læse dit drev. Igen skal du kopiere lidt frem og tilbage, og så kan du geninstalere din HE.
Avatar billede walte09 Nybegynder
14. april 2003 - 10:45 #5
ps. det var et svar.
*GGG*
Avatar billede venturer Nybegynder
14. april 2003 - 10:46 #6
Og for at undgå forvirring vil jeg lige tilføje at filsystemet ikke har noget at sige i denne forbindelse. Windows XP kan læse og arbejde med FAT32 lige så godt som NTFS. NTFS giver selvfølgelig nogle flere fordele.
Avatar billede venturer Nybegynder
14. april 2003 - 10:48 #7
En god praksis er også at du IKKE benytter dynamic disks hvis du ikke har noget at bruge dem til.
Dynamic disk er nødvendigt hvis du vil have mulighed for at løbende kunne udvide dine volumes (partitioner) eller hvis du vil køre med RAID0 (striped).
Performance og sikkerhedsmæssigt er der ingen forskel på en Simple Volume (dynamisk disk) eller Primary Partition (basic disk).
Avatar billede mboesen Novice
14. april 2003 - 15:22 #8
Tak for et meget præcist svar til venturer!