Avatar billede elektronikguruen Nybegynder
13. april 2003 - 22:20 Der er 10 kommentarer

Spændingsdeler

Er der em eller anden der har et diagram af en justerbar spændingsdeler?

Den skulle bare kunne lave 9VDC om til 3.5VDC og 5.5VDC!
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. april 2003 - 22:28 #1
du skulle kunne finde et diagram her http://commlinx.com.au/Power.htm
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. april 2003 - 22:29 #2
hvor meget strøm skal der gå i kredsløbet?
Avatar billede scb Praktikant
14. april 2003 - 08:33 #3
Hvis strømforbruget altid er det samme, eller ikke ret stort, ud af din spændingsdeler, kan du lave det med 2 modstande og en zenerdiode.
Men hvis strømforbruget varierer eller er over 20 mA skal der bruges en transistor mm.
Jeg kan finde et diagram hvis det har interesse.
-SCB
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. april 2003 - 10:05 #4
scb> det er ok at du tager over, jeg kunne ikke lige på stående for finde noget der kunne bruges.
Avatar billede real_icebear Nybegynder
14. april 2003 - 10:21 #5
Hvad med og bruge 2 LM317'er?
Avatar billede elektronikguruen Nybegynder
14. april 2003 - 11:02 #6
Ja -SCB det har interesse det skal være som det står oppe over! :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. april 2003 - 11:10 #7
der er ingen grund til at bruge 2 LM317.
Avatar billede scb Praktikant
14. april 2003 - 14:37 #8
Jamen... En justerbar spændingsdeler er i princippet bare et potientiometer, Spænding ind på toppen, stel på bunden, og armen på potientiometeret giver den justerbare spænding.
Men om det kan laves så simpelt afhænger helt af hvor meget strøm du vil kunne trække ud af spændingsdeleren, der er stor forskel på om det er 1 mA eller 10 Amp.
Så kære elektronikguru skal du bare måle på spændingsdeleren med et multimeter eller skal du kunne trække en masse strøm ?
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
19. april 2003 - 10:33 #9
Er elektronikguruen gået i dvale??
-SCB
Avatar billede melao Nybegynder
21. april 2003 - 21:05 #10
Kontoen er ikke aktiv
... men mon ikke han dukker op igen, under et andet navn?