Avatar billede pnofects Nybegynder
13. april 2003 - 20:14 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

konvertering af ekstern drev fra fat32- ntsf

hvad er ntsf?

kan jeg konvertere mit h: drev til ntsf fra fat 32 uden at slette det der er på harddisken?, og hvordan gør man?
og havd får man ud af det?

bem jeg kører i win xp
Avatar billede bredker Nybegynder
13. april 2003 - 20:17 #1
brug paration magic , den kan gøre det uden at du taber dine data
Avatar billede resten Nybegynder
13. april 2003 - 20:18 #2
På kommandolinjen skal du skrive convert drevbogstav:. /FS:NTFS. Et NTFS-drev kan ikke konverteres tilbage til FAT.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. april 2003 - 20:20 #3
convert X: /fs:ntfs - så konverterer du til NTFS. Skulle du fortryde NTFS er eneste udvej et 3. parts program, som f.eks partition magic.
Avatar billede walte09 Nybegynder
13. april 2003 - 20:20 #4
hvad er ntsf?
Et fil format ala fat 32

kan jeg konvertere mit h: drev til ntsf fra fat 32 uden at slette det der er på harddisken?,
NEJ

og hvordan gør man?
Gå i "denne computer og højre klik ---vælg formater....her kan du under format vælge ntsf

og havd får man ud af det?
Et lidt sikre fil system som kører ca. 2 % langsommere.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. april 2003 - 20:21 #5
X er dit drev du vil konvertere...
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. april 2003 - 20:21 #6
øøøvvvvv.... resten var sgu for hurtig der :)
Avatar billede a.schou Nybegynder
13. april 2003 - 20:21 #7
Det kan du godt skriv i en komandopromt: convert H: /FS:NTFS eller højre klik på Denne Computer -> Administrer -> Diskhåndtering -> Højre klik på drevet og vælg konverter til NTFS.

Det er lidt svært at forklare hvad du får ud af det, men harddisken bliver udnyttet bedre, da allokeringsenheder bliver mindre. Udover det får du også mulighed for at kryprere og kompirmere indholdet. Hos Microsoft kan du sikkert finde flere oplysninger.

MVH Andreas M Eriksen
Avatar billede walte09 Nybegynder
13. april 2003 - 20:22 #8
paration magic Kan gøre det med data på det er korrekt.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. april 2003 - 20:22 #9
walthe09>
øøøøhhhh????????

du ved ikke helt hvad du snakker om!

"kan jeg konvertere mit h: drev til ntsf fra fat 32 uden at slette det der er på harddisken?,
NEJ" - man kan sagtens konvertere til ntfs UDEN at miste så meget som en sølle byte!
Avatar billede a.schou Nybegynder
13. april 2003 - 20:23 #10
Du får ikke noget ud af at konvertere tilbage. Andet end mulighed for at installere styresystemer der ikke er baseret på NT-platformen.
Avatar billede a.schou Nybegynder
13. april 2003 - 20:25 #11
Jeg ville anbefale dig at konvertere, hvis du ikke bruger fx 98/me på din pc
Avatar billede pnofects Nybegynder
13. april 2003 - 20:42 #12
resten---- mister jeg ikke data på min harddisk?

og hvordan gør man?
Avatar billede resten Nybegynder
13. april 2003 - 20:45 #13
Nej som du læser så mister man intet ved det....

Og det gøres stadig sådan at på kommandolinjen "kør" skal du skrive convert drevbogstav:. /FS:NTFS.

Hvor drevbogstav er H hos dig :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. april 2003 - 22:19 #14
det kan også gøres fra start - kør :)
Avatar billede venturer Nybegynder
14. april 2003 - 10:58 #15
Jeg vil lige prøve at opsumere hvad folks har sagt og så give min formulering.
NTFS = New Technology File System.
Du har samme funktion som med FAT32, altså at systemet kan finde filerne på din harddisk.
Desuden får du mulighed for at komprimere filer uden at skulle installere andre programmer.
Du har mulighed for at kryptere dine filer hvis du mener dét er nødvendigt.
Du har mulighed for at sætte forskellige rettigheder så du kan begrænse adgang til dine data (kun aktuelt hvis der er flere forskellige brugere som benytter din maskine.

Desuden er NTFS (ikke NTSF ;)  ) mere fejltolerent. Så der er mindre chancer for at der opstår korrupt data hvis f.eks strømmen ryger.

Du kan GODT konvertere dit drev fra fat32 til NTFS uden tab af data.
Inden fra XP/2000 skriver du kommandoen som flere af de andre har nævnt:

convert c: /fs:ntfs

c: kan du selvfølgelig skifte ud med det drev du vil konvertere.

Eneste ulempe ved NTFS er at Win98 ikke vil kunne få adgang til et drev som benytter NTFS.

Det DU får ud af det er som sagt mere sikker data og mere stabilt et drev. Flere muligheder.

Håber dét klarede lidt op :)
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
14. april 2003 - 13:00 #16
jeg har en vejledning i brug af Partition Magic 7.0 her. www.larsskaarup.dk/pm7
Avatar billede venturer Nybegynder
14. april 2003 - 14:06 #17
Forstår ikke hvorfor folk er så vilde med PM7?
Er det gratis?

XP/2000 kan selv finde ud af at lave en ikke-destruktiv konvertering, hvorfor så bruge andre programmer?
Det er rigtigt at Windows ikke selv kan lave f.eks. NTFS til FAT, men det står der jo heller intet om at pnofects er interesseret i.
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. april 2003 - 20:25 #18
venturer> PM7 er så absolut ikke gratis. Der bliver heller ikke foreslået at han skal brueg PM til at konvertere til NTFS. oplysningen om at fortryde NTFS, var for at gøre opmærksom på at fortrød han, skulle han ofre penge på PM.  Det er endnu ikke blevet forbudt her på E at give en SMULE service!
Avatar billede venturer Nybegynder
15. april 2003 - 11:31 #19
Fair nok :)
Synes bare at hver gang nogen nævner ntfs næsten uanset sammenhængen, så er der et par stykker som nævner PM7.
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. april 2003 - 20:12 #20
Det er også rigtigt :)