Avatar billede hr.mclarsen Praktikant
13. april 2003 - 19:10 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ram virker ikke!

Jeg har en 256mb ramklods, og en 128mb ramklods.
Hvis den ene sidder i virker det fint, men hvis begge sidder i, laver min pc hele tiden ulovlige handlinger og går ud af programmer! Hvorfor?
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
13. april 2003 - 19:19 #1
Hvilken type ram er det?
Du må nemlig ikke blande 2 typer ram...
dvs. du kan ikke bruge (256mb pc100 sd-ram) sammen med (256mb pc133 sd-ram).

Mvh Spirit
Avatar billede teknik Juniormester
13. april 2003 - 19:26 #2
Typisk skyldes problemet, at klodserne ikke er lige hurtige i deres "svartid"..
Svartider for den mest gængse (PC-133 SD-RAM) ligger på omkring 6-7 nanosekunder.
..Du kan evt. redde situationen ved at ændre på nogle BIOS opsætninger, men det vil typisk være ting, som gør dit system væsentligt langsommere, og gør mere skade end det gør at undvære de 128 MB.

Løsning: Byt til ens stænger (samme fabrikat), eller glem den ene stang.

Sprits svar kan være rigtigt, men i min erfaring har "krav om ens modulstørrelse" ikke været aktuelt siden først i 90'erne.
At det er en god ide, og anbefales af praktiske årsager er en anden sag.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
13. april 2003 - 19:28 #3
for god ordens skyld vil jeg da lige nævne, at jeg p.t. kører med kombinationen 128+256 modul, og ikke oplever problemer.
Avatar billede walte09 Nybegynder
13. april 2003 - 19:43 #4
spiritusanta siger noget om hastighed og IKKE mondulstørrelse hvis du kunne læse teknik.
pc133 svarer hurtigere end pc100.
Avatar billede hr.mclarsen Praktikant
13. april 2003 - 19:45 #5
Åh nej. Nu kommer i her og skriver en masse om "nanosekunder" og "PC-133 SD-RAM". Hvad i hede hulens navn er det (prøver ikke at bande)? Hvordan kan man se forskel?
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
13. april 2003 - 19:48 #6
Walte09 >> Hvad var det du ikke helt forstod ved det jeg skrev :)
Jeg skrev kun at det sker, at PC-133 og PC-100 moduler ikke altid passer sammen.

Det kan være ligegyldigt hvor store de ramklodser du sætter sammen er...

en 64 + en 512, vil nemt fungere sammen, så længe begge moduler er enten PC-133 eller PC-100

Så svar til dig zpeakerz:
Se efter om de ram moduler du har, er af samme type, enten PC-100 eller PC-133. :)

Mvh Spirit
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
13. april 2003 - 19:50 #7
Du kan umiddelbart ikke se forskel på PC-100 og PC-133, men prøv at se på den æske, du fik rammene i eller prøv at se om du kan finde noget tekst på selve klodsen, der indikere at det enten er et PC-100 eller PC-133 :)

Mvh Spirit
Avatar billede teknik Juniormester
13. april 2003 - 20:20 #8
>>spirit sorry...kan godt læse, men gjorde det åbenbart ikke ordentligt
Avatar billede peet-49 Novice
13. april 2003 - 20:22 #9
De kan stadig køre sammen, men FSB for ram skal sættes ned i bios til 100
Avatar billede teknik Juniormester
13. april 2003 - 20:23 #10
....sagt _meget høfligt_ , så :
Da begge moduler åbenbart (i single montering) understøtter den valgte bushastighed, så må de vel kunne antages at være af ens frekvens.

Og dermed er 100/133 spørgsmålet vel ikke så relevant her.
Avatar billede peet-49 Novice
13. april 2003 - 20:25 #11
teknik>hvor læser du, at de har samme frekvens?
Avatar billede teknik Juniormester
13. april 2003 - 20:37 #12
>>Zpeakers

Ofte kan man ikke se det...de moduler er så hemmlighedsfulde, så man skulle tro det var løgn.
***********
Det korte af det lange er:

Du kan måske godt få de forhåndenværende moduler til at fungere sammen.
Men med stor sandsynlighed kun med en hel del besvær.

Man skal have dem til at køre "ens"
Og princippet ville det blive noget som -
Mængden af Ram er motorvejens bredde...og du vil have den "bredere"
Men det nye spor er "ude af takt" med de gamle...
..ok så skal takten tilpasses. alle biler på motorvejen skal køre lige hurtigt...
vi sætter så farten for alle ned til det de langsomste kører...
Hvorefter fartgrænsen er 70.
..så kører det
...men det går trafikken altså langsommere af, ikke hurtigere, selv om vejen er blevet "bredere".

Noget nær det samme ville være resultatet for din PC.
Du får mere bredde, på bekostning af en hastighedsnedsættelse
Og resultatet er ofte, at systemet yder dårligere...ikke bedre.

..hvis du "Insisterer", så er det noget med at gå i BIOS,
I nemmeste fald : Loade FAIL-SAFE settings,
Hvis ikke der er en "fail-safe"  ændre RAS to CAS delay fra 2 til 3 samt 4-5-6 andre ting i den stil, som jeg ikke kan gætte herfra....

En løsning, som 99,9% sikkert vil gøre din PC' væsentligt langsommere, og måske endda sætte den helt "i baglås", og frarådes derfor varmt.

Alt i alt.

Sælg, byt eller skrot 128'er stangen, og så brug de 256.
Avatar billede teknik Juniormester
13. april 2003 - 20:39 #13
>>peet49...det gætter jeg ud fra  "Hvis den ene sidder i virker det fint"

manden lyder som rimeligt kvalificeret...tror fakta, at han har prøvet begge stænger solo
Avatar billede hr.mclarsen Praktikant
13. april 2003 - 20:41 #14
teknink, din fortællingsmåde er i orden. Jeg har vist forstået det nu.
Takker!