Avatar billede it-drift Nybegynder
18. november 2000 - 16:30 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Flytning af Exchange til ny server

Scenarie: En ældre NT4 / Exchange 5.5 server skal erstattes af en nyere ditto. For at undgå at alle Exchange-klienter
skal omkonfigureres, skal den nye server være fuldstændig magen til den gamle (samme IP adresse, samme Computername o.s.v.).

Jeg regnede med, at man blot kunne installere NT + Exchange på den nye server med samme organisations- og sitenavn og derefter flytte databaser og logfiler. Men det resulterer i et par fejlmeddelelser i event loggen og Exchange starter ikke op.

Det er heller ikke umiddelbart muligt at rulle et disk-image af systemdisken over på den nye server, da den benytter en anden disk driver, hvorfor NT crash\'er under start.

Hvordan flytter man Exchange til en ny server på en autoriseret måde?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
18. november 2000 - 16:37 #1
Kan det ikke i gåseøjne bare gøres ved en direkte kopi? Altså et slags disk image?
Avatar billede hanno Nybegynder
18. november 2000 - 17:05 #2
Du kan godt gøre som du skriver.... Der er \"bare\" nogle spilleregler der skal overholdes...

f.eks:

Brug samme Service Konto som den Gamle Exchange Server
Serveren skal hedde det samme
Lav en offline kopi af bibliotekerne DSADATA og MDBDATA, disse kopieres over på den nye Server
og start System Attendant og Directory Service, gå i Dos og kør isinteg -patch, start Information
Store + resten...

Ellers se mere på www.hanno.dk under Exchange 5.5

\\\\Hanno
Avatar billede renis Nybegynder
18. november 2000 - 17:50 #3
Jeg mener ikke at du kan kopier exchange direkte over du skal oprette den nye server med nyt site og derefter kan du overflytte usere/mailbokse via menuen - Jeg mener den ligger i menuen \"Funktioner\" og den kan vist kun flytte en mailboks af gangen
Avatar billede guggemand Nybegynder
18. november 2000 - 18:50 #4
man kan godt kopiere dem direkte over hvis man bruger isinteg -patch efter de er kopieret over ... man skal bare huske at stoppe alle services før man kopierer dem over
jeg har gjort det et par gange ... så hanno bør få point her
Avatar billede it-drift Nybegynder
18. november 2000 - 19:19 #5
Når jeg følger proceduren fra http://www.hanno.dk kan jeg efterfølgende starte SA, DS og IS. Ved start af MTA kommer \"Error 2140: An Internal Windows NT error occurred\". Alle services kan starte inden jeg kopierer DSADATA og MDBDATA.

Ved genstart af serveren kommer følgende i loggen:

There is not enough Performance Monitor memory to display the MTA Connections information.  Stop attached Performance Monitors and re-start the MTA. [BASE MAIN BASE 1] (14)

A fatal directory error occurred. Change to the maximum logging level for more details. [MTA MAIN BASE 1 15] (16)

The Microsoft Exchange Event Service stopped successfully.

An unexpected MAPI error occurred.  Error returned was [0x80004005].

The Microsoft Exchange Event Service (5.5.1960.3) started successfully.

The Microsoft Exchange Information Store has started. Service startup complete, version 5.5 (build 1960.6).

Accept clients on the NNTP interface.

o.s.v.

Jeg har ikke installeret IMC endnu - kan det være årsagen (IMC var installeret på den gamle server)?
Avatar billede hanno Nybegynder
18. november 2000 - 19:21 #6
Hmmmm, nu køre du vel med samme Service Pack Inden du kopiere Data ???

1960,6 = Ingen Service Pack !!!

\\\\Hanno
Avatar billede it-drift Nybegynder
18. november 2000 - 19:40 #7
Samme (ingen) service pack. Men jeg installerede ikke IMC inden kopieringen af DSADATA og MDBDATA. Da IMC nu er kendt af mit Directory, kan jeg ikke installere den efterfølgende - sådan oplever jeg det.

Skal IMC installeres inden kopieringen af data/logs?

Jeg formoder, at jeg kan vente med POP3 Gataway\'en, eller hyr?

P.S. Hurtigt svar - blækket var ikke engang tørt! ;-)
Avatar billede hanno Nybegynder
18. november 2000 - 19:42 #8
Hvilke Biblioteker kopierede du over (Kun DSADATA og MDBDATA) ?

\\\\Hanno
Avatar billede it-drift Nybegynder
18. november 2000 - 19:46 #9
Yes, Sir!
Avatar billede hanno Nybegynder
18. november 2000 - 19:52 #10
Ok, så prøver du at flytte alt andet end dine *.edb filer til et andet sted (i både dsadata og mdbdata) således at der kun der *.edb filer tilbage... (Luk alle services ned først) og start
derefter dem i følgende orden:

System Attandent
Directory
Information store
Message Transfer Agent
Event
osv...

\\\\Hanno
Avatar billede it-drift Nybegynder
18. november 2000 - 20:10 #11
Jeg starter forfra igen igen. Denne gang installerer jeg også IMC og kopierer derefter *.edb filerne (kun dem - ingen logs).
Avatar billede it-drift Nybegynder
18. november 2000 - 21:30 #12
Jeg er startet helt forfra og har installeret Exchange med IMC på en \"tom\" maskine. Kun *.edb filer kopieret (ingen logs). Isinteg -patch har kørt, hvorved logs er oprettet. Samme fejl: Ved start af MTA kommer \"Error 2140: An Internal Windows NT error occurred\". :-( Anyone???
Avatar billede hanno Nybegynder
18. november 2000 - 23:20 #13
Check lige at din Organisation og Site Navn er det rigtige...

Det skal være Directory navnet, ikke Display navnet ! Marker Organisation tryk File + Properties,
det samme med Site... Husk STORE og små Bogstaver...

Får du en fejl der hedder 1276 ? i Event loggen

\\\\Hanno
Avatar billede it-drift Nybegynder
19. november 2000 - 15:15 #14
Banko! Directory- og sitename var ens, hvilket jeg ikke troede på og installerede med det jeg så - altså displaynavnet. Jeg prøver igen i næste weekend - resultat følger! Det lader til, at der er 60 point på vej til samlingen, Hanno. Tak for kampen! ;-) /na
Avatar billede natasha Nybegynder
20. november 2000 - 17:24 #15
Efter du har installeret serveren som du beskriver med samme organisation og Site navn, same Site Service Account, giv serveren dens egen Computer navn og IP adr.
Du sikrer dig at begge servere kører samtidig og kan se hinanden i Sitet. Herefter går du ind under properties på alle mailboxe og Public Folders, under fanebladet advanced ændrer du Home serveren, til den nye. Du kan ikke flytte distribution Lists. Du kan også eksporterer mailboxe og public folders vha. migration Wizard, hvorefter du importere dem igen. De gange jeg har gjort det, har jeg benyttet denne metode, klienter plejer at auto detecte det nye servernavn. Hvilket HW benytter du ?
Avatar billede it-drift Nybegynder
23. november 2000 - 10:39 #16
Tak for dit input, Natasha. I dette tilfælde \"klippes\" netkablet til den gamle server, så snart alle funktioner kører på den nye.

Migration Wizard virker fint. Jeg brugte det selv til at oprette samtlige brugere, den gang Exchange blev installeret for første gang.