Avatar billede pclars Nybegynder
12. april 2003 - 20:44 Der er 20 kommentarer

Opstart problemer!

Hej!

Jeg har en compaq 5861. men win 98 se.

Den er nu ved at få den uvane at når jeg tænder for den, starter maskine, men intet skærmbillede, en slukning og derefter tænde igen, får min skærm med. Men maskine fryser inden windows loades... En ny sluk/tænd gør nu at jeg kommer lidt længere men den fryser igen under windows loading... Ved tryk på Ctrl+Alt+Del giver noget med en beskyttelsesfejl, og at jeg skal genstarte maskinen (dette gør jeg på power off, for hvis jeg taster Ctrl+Alt+del, er jeg bare tilbage hvor jeg startede!) Men ellers er jeg nu kommet så langt at stå i "sikker start menuen", hvis jeg vælger sikker start fryser maskinen, vælger jeg trinvis accept, kommer jeg lidt ad vejen inde den fryser, men efter 3-4 forsøg med off/on og trinvis, starter windows og køre tilsyneladende uden problemer.... (godt nok slukker den ikke selv for power, når jeg lukker ned, men står bare med sort skærm!)
Hvis jeg prøver at lukke ned og starte op igen, sker det uden problemer, men hvis den har være slukket nogle timer, er problemet der igen....
Jeg har... Ja! jeg snart ikke hvor mange gange, geninstalleret windows. og nogle gange formatteret og geninstalleret windows...
Jeg har snakket med nogle venner om problemet, og sjovt nok kan nogle af dem nikke genkendende til det, men de ved heller ikke hvad der er galt...

Er der nogen der kan hjælpe med dette problem....????
Avatar billede spritzer Nybegynder
12. april 2003 - 20:48 #1
Der kan være mange grunde til at den laver det show!

Et af problemerne kan værer den størmforsyning, men mere sandsyneligt har du en defekt Hard disk eller Ram
Avatar billede kenn-s Nybegynder
12. april 2003 - 21:00 #2
kør msconfig fra "start/kør" / generelt - diagnostisk start. Læser alle drivere ind interaktivt, vælg dem fra du ikke skal bruge evt se hvornår den begynder at fryse
Avatar billede pclars Nybegynder
12. april 2003 - 21:00 #3
Ja! Men den tæller i hvert fald RAM'ne godt nok, og Harddisken giver også de rigtig indholdstal......
Avatar billede kenn-s Nybegynder
12. april 2003 - 21:01 #4
undskyld læste ikke det hele...........
Avatar billede pclars Nybegynder
12. april 2003 - 21:03 #5
Jeg har prøvet at tjekke i MSconfig, og alt unødigt er belev slået fra, men det forskelligt fra gang til gang, hvornår den fryser, altså fryser den ved f.eks. mus, køre den fint næste gang, så er der bare noget andet....
Avatar billede fromsej Praktikant
12. april 2003 - 21:07 #6
Det kunne være din ram.
Her er links til forskellige ramtestprogrammer:
http://www.eksperten.dk/spm/339499
Avatar billede pclars Nybegynder
12. april 2003 - 21:26 #7
Ja! Nu skal man jo ikke udelukke noget.... Og jeg er bestemt heller ikke nogen ørn til det med Pc'er, men RAM og HD skulle vel ikke have nogen indflydelse på om hvorvit skærm/tastetur kommer med første gang man tænder for maskinen!
Noget andet er jo det mærkelige, at når mskainen endelig køre, så genstarter den igen uden problemer.....
Avatar billede fromsej Praktikant
12. april 2003 - 21:29 #8
Jeg tror stadig det er Hardware der driller.
Det kan være noget så banalt som et løst stik eller et kort der ikke er trykket helt ned i bundkortsoklen.
Prøv at tjekke alle stik og kort, især grafikkortet.*S*
Avatar billede kenn-s Nybegynder
12. april 2003 - 22:04 #9
hvad med at tjekke om der er problemer i enhedsorientering!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede kenn-s Nybegynder
12. april 2003 - 22:19 #10
hvad med at prøve en Start/kør SFC
Avatar billede pclars Nybegynder
12. april 2003 - 22:47 #11
Ja! Lige nu er den helt død, jeg kan så'men ikke engang få lov til at geninstallere, godt nok formatter, men når jeg vil geninstaller får jeg at vide der er en fejl på HD. En ny formatering giver ikke bedre resultat!
HD er godt nok partituleret til 2 drev, og D-drevet har jeg ikke formateret da de sådan set kun indeholder back-up filer (ikke programmer... kun filer!) Så det ville jeg nødigt slette....
Men det erjo også på C-drevet jeg vil geninstallere win 98!
Avatar billede fromsej Praktikant
12. april 2003 - 22:49 #12
Det lyder ikke godt.
Prøv fra bootdisketten at skrive Fdisk/MBR
Det sletter ingenting, men fixer MasterBootRecord.
Avatar billede pclars Nybegynder
13. april 2003 - 10:03 #13
Der sker ikke noget hvis jeg skriver Fdisk/MBR, men jeg kan godt komme ind i Fdisk og så få partitions menuen....!
Har sådan en recovery cd med maskinen, den kan jeg boote på, og bruge til at formatere, eller som sagt komme i Fdisk, og så se'føl geninstallere programmer så maskine fremstår med det den er købt med, men når jeg beder den om det, melder den om fejl på HD, selv om den lige har formateret den....
Avatar billede fromsej Praktikant
13. april 2003 - 10:05 #14
Ved du hvad det er for en HD der sidder i maskinen?
Så må vi finde et repairtool til den, men det tyder ikke godt.
Avatar billede pclars Nybegynder
13. april 2003 - 10:05 #15
Kan jeg tage HD ud og montere den som slave på en anden maskine, og se om den vil køre der, og endnu bedre, få kopiet de filer jeg gerne vil gemme fra D-drevet over på den anden maskine...????
Avatar billede fromsej Praktikant
13. april 2003 - 10:07 #16
Det vil jeg kraftigt anbefale, den HD har det ikke ret godt.
Så skriv lige Navn nummer osv. op, og læg det herinde.
Avatar billede pclars Nybegynder
13. april 2003 - 12:30 #17
Hej! Så er disken flytte over på denne maskine, og den kør uden problemer som slave, jeg kan fin komme påbåde D og E drev (C og D drev på den fejlramte maskine!) Jeg har ogsp kunne få kooiet de filer jeg gene ville gemme over på denne maskine's C-drev....
HD er i øvrigt en Western Digital 170AA
P/N 160554-001
CT: 22839A03HIQ5SG
Men det tyder jo ikke på det er HD der er fejl på....

Er begyndt at små frygte at det er bundkortet.... For jeg har tjekket om noget skulle side løst, og Power on/off kabel gå jo til bundkort ikke direkte til strømforsyning, og der er jo problemet med at få skærm og tastetur med ved "koldstart".....
Avatar billede pclars Nybegynder
13. april 2003 - 12:31 #18
Nye forsleg modtages med megen glæde...!
Avatar billede fromsej Praktikant
13. april 2003 - 18:32 #19
Her er forskellige tools til din HD.
Prøv at køre dem for at tjekke din HD.
http://support.wdc.com/download/index.asp
Avatar billede pclars Nybegynder
13. april 2003 - 19:14 #20
Du må nok være lidt mere specifik, for der er meget på det link, og jeg er lidt "grøn" udi dette her....!