Avatar billede -42- Nybegynder
12. april 2003 - 14:46 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

spejl

Jeg har to servere med win 2000. Den ene fungere som filserver, og på den anden skal jeg have oprettet et spejl af fil folderne på en ny harddisk. Hvordan gøres det? Jeg skal helst ikke ud og investere i nyt software. Er det muligt?
Avatar billede mortrr Praktikant
12. april 2003 - 15:04 #1
Mener du at alle filerne på filserveren også skal ligge på den anden server?

Som backup eller aflastning?

Aflastning kan du ikke gøre uden at sætte et cluster op.
Avatar billede -42- Nybegynder
12. april 2003 - 15:10 #2
de skal ligge som en slags realtime backup
Avatar billede -42- Nybegynder
12. april 2003 - 15:11 #3
Dvs man kun bruger filserveren, og den anden kun er til backup.
Avatar billede mortrr Praktikant
12. april 2003 - 15:50 #4
Hvis det er servere og du har et AD kan du opsætte et Distributed File System, som automatisk replikerer filerne. Men det er næsten et cluster, så det er nok ikke det du er ude efter.

Hvis ikke skal du ud og købe ind, tror jeg. Har ikke set noget freeware/opensource til det.

Hvis du da ikke kan nøjes med en
xcopy \\computer\share /E /H /K /M

Kopierer alle filer og subdirectories (/E) fra en anden share. Incl hidden (/H), bevarer read-only (/K). Kopierer kun hvis Archive attribut er sat - nulstiller Archive attributten (/M).

Den kunne man schedulere til at køre nogle gange om dagen.
Avatar billede larildsen Nybegynder
12. april 2003 - 16:25 #5
mortrr > DFS virker på W2K og er en del af W2K, men replikeringsdelen fraråder MS at man anvender, og det virker IKKE hverken helt eller halvt som et CLUSTER, men det ved du sikkert.

Hvis du "bare" skal replikere, så er der i NT4 og W2K resource kit (kan downloades fra MS) et utility ROBYCOPY, der kopierer nye og ændrede filer.

Til dette scenario kunne jeg godt finde på at anvende DFS med replikering, men jeg ville lade en person der har helt og fuldt styr på både DFS, AD og SMB networking om at sætte det og, og senere administrere det
Avatar billede mortrr Praktikant
12. april 2003 - 16:37 #6
larildsen -> Jeg mente faktisk at replikeringen kun virkede med AD. ?
MS's "frarådning" er, efter hvad jeg har forstået, mere en slags "du skulle hellere opsætte et cluster".

Og det utility hedder robocopy, hvis du ikke kan finde den. ;-)
Avatar billede larildsen Nybegynder
12. april 2003 - 16:49 #7
Undskyld mortrr og andre, jeg er ikke så god til at taste :-)
Og Mortrr, en af årsagerne til at MS fraråder replikering på DFS, er at der skal være helt og fuldt styr på, hvad der ændres hvor ellers ender det i et helvede (undskyld udtrykket) med distribuerede låsninger.
Avatar billede mortrr Praktikant
12. april 2003 - 17:05 #8
Jamen så er man vel også tilbage ved at det kun "virker" med AD, da du her får en "domain-share" som man tilgår filerne gennem.

Jeg kiggede forøvrigt efter robocopy, da jeg kom i tanke om at den kunne hjælpe til noget andet. Men man kan altså ikke downloade den, eller resource kit, fra MS. Jeg kan i det mindste ikke finde den.
Jeg kan downloade den via msdn subscriber downloads, men det bliver jo en klat at downloade hele cd'en for at få en fil.
Avatar billede larildsen Nybegynder
12. april 2003 - 17:15 #9
mortrr - Du har ret, den findes ikke som download til W2K, men før i tiden kunne den downloades til NT4. Jeg har ikke undersøgt om den stadig kan
Avatar billede mortrr Praktikant
12. april 2003 - 17:25 #10
Nå - man kan jo bare søge på google. Der er en del steder der har den liggende.
Avatar billede baxx65 Nybegynder
15. april 2003 - 23:37 #11
Lige en lille kommentar...
resource kits er kommercielt, dvs. at Microsoft vil have penge for der :)

DFS vil kunne løse problemet, men som antydet af larildsen, så er det meget langhåret.

Skal det nødvendigvis være et læseligt replika, der skal ligge på den anden servers harddisk?  Jeg tænker lidt på den indbyggede backup, som snildt ville kunne hamre en backup ind på disken. Og denne ville rimeligt hurtigt kunne re-etableres, hvor man måtte få behov.
Avatar billede larildsen Nybegynder
16. april 2003 - 17:18 #12
En lille kommentar til baxx65.
Du har fuldstændig ret i at det fulde resource kit incl. dokumentation er et købe produkt (faktisk ret billigt i forhold til hvad man får), men der findes faktisk mange at resource kit værktøjerne, der er frit tilgængelige til download fra Microsoft - Så det ...
Avatar billede -42- Nybegynder
01. august 2003 - 12:44 #13
mortrr-> Lig et svar
Avatar billede mortrr Praktikant
01. august 2003 - 13:00 #14
Hermed
Avatar billede -42- Nybegynder
01. august 2003 - 13:02 #15
bedre sent end aldrig