Avatar billede opelfreak Nybegynder
11. april 2003 - 17:39 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Harddisk

Nogen som har eller kender sider hvor der står en masse beskrivelse om hvad harddisk er HASTER .....

Skal være på Dansk......
Avatar billede lrd Nybegynder
11. april 2003 - 17:44 #1
Avatar billede lrd Nybegynder
11. april 2003 - 17:46 #2
Avatar billede lrd Nybegynder
11. april 2003 - 17:47 #3
Avatar billede opelfreak Nybegynder
11. april 2003 - 17:48 #4
Det jeg leder efter er noget om hvad en harddisk er den opbygning ..

og noget om Multitasking og multiprocessing
Avatar billede lrd Nybegynder
11. april 2003 - 17:52 #5
A hard disk is part of a unit, often called a \"disk drive,\" \"hard drive,\" or \"hard disk drive,\" that stores and provides relatively quick access to large amounts of data on an electromagnetically charged surface or set of surfaces. Today\'s computers typically come with a hard disk that contains several billion bytes (gigabyte) of storage.
A hard disk is really a set of stacked \"disks,\" each of which, like phonograph records, has data recorded electromagnetically in concentric circles or \"tracks\" on the disk. A \"head\" (something like a phonograph arm but in a relatively fixed position) records (writes) or reads the information on the tracks. Two heads, one on each side of a disk, read or write the data as the disk spins. Each read or write operation requires that data be located, which is an operation called a \"seek.\" (Data already in a disk cache, however, will be located more quickly.)

A hard disk/drive unit comes with a set rotation speed varying from 4500 to 7200 rpm. Disk access time is measured in milliseconds. Although the physical location can be identified with cylinder, track, and sector locations, these are actually mapped to a logical block address (logical block addressing) that works with the larger address range on today\'s hard disks.
Avatar billede lrd Nybegynder
11. april 2003 - 17:55 #6
Avatar billede opelfreak Nybegynder
11. april 2003 - 17:56 #7
Jeg leder efter noget som står på DANSK.... Og det skal være sådan noget her det er det jeg leder efter...
Harddisk Layout

Harddisken består af nogle roterende skiver med et tilhørende par ”hoveder” (HD) som er placeret på hver sin side af den enkelte skive. Disse hoveder ”kører” over overfladen på skiven og kan herved læse og skrive data ned i nogle riller på skiven som kaldes ”tracks”. Tracks ligger som ringe i den enkelte skive, fra den yderste kant og ind til midten af skiven. Hovederne som sidder i par på de enkelte skiver følges ad når en af dem læser eller skriver data, da de begge er fastgjort på det samme ”rack”. De fleste harddiske består af flere skiver med hver deres par hoveder, hvor de enkelt skiver er delt op i segmenter, også kaldet sectorer, som typisk kan indeholde 512 bytes hver. Ligegyldigt hvor mange skiver der er i en harddisk vil de enkelte tracks på hver skive altid ligge præcist over hinanden. Disse tracks danner tilsammen en cylindre som altid vil køre synkront med skiverne imellem. For at danne et overblik over hvordan en sådan harddisk er bygget op, har vi nedenstående en tegning der illustrerer dette meget godt.

Hver sector er nummeret fra 1 til ? (alt efter hvor stor harddisken er!), og indeholder som nævnt tidligere 512 bytes. I modsætning til sectorer bliver tracks, cylindre og hoveder nummeret fra 0 til ?. Her er især hoved 0 interessant i partitions-sammenhæng, da dette hoved generalt altid indeholder Master Boot Record’en (MBR), dette er også illustreret på tegningen under emnet filsystemer. På enhver harddisk opretter man mindst en partition som kaldes den primære partition, her installeres det operativ system som skal køres når pc’en bootes. For at kunne oprette en primær partition kan man bruge FDISK.EXE som bruges til at oprette og formaterer en given partition. Hvis, af en eller anden grund, din MBR på partitionen er blevet virus-ramt eller lignende kan man bruge kommandoen: ”fdisk /mbr” som så overskriver/opretter en ny MBR på den primære partition. Dette ses der nærmere på under emnet filsystemer.
Avatar billede lrd Nybegynder
11. april 2003 - 17:59 #8
http://www.it-leksikon.dk/ her kan du slå alt op om IT
Avatar billede halifax Nybegynder
12. april 2003 - 02:03 #9
Se om du kan bruge noget af det Karbo skriver
http://www.karbosguide.dk/

Klik på Diske og drev i venstre side.
Avatar billede lrd Nybegynder
12. april 2003 - 08:36 #10
hallooo
Avatar billede lrd Nybegynder
12. april 2003 - 08:37 #11
http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=opelfreak&option=22

du mangler vist oz at give lidt feedback i dine andre spørgsmål