Avatar billede izeburn Nybegynder
11. april 2003 - 13:37 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

PC Fryser/Laver fejl

Hej

Jeg har igennem længere tid haft et problem med at min pc enten fryser, eller laver fejl (Programmet har udført ulovlig handling, eller "blalba.fil" er korrupt).

Min PC har følgende specifikationer:

Motherboard: Soltek SL-75FRV
Processor: AMD XP Palomino 2000+
Køler: MIST Silent Twin
Strømforsyning: Chieftec (HPC-340-201), kan ikke rigtig finde mere info, men der står MAX LOAD: 340W
GFX: Sapphire Atlantis Radeon 9500
Harddisk: 80GB IBM 72000RPM (2MB Cache)
Netkort: 3Com et-eller-andet 10/100MBit
TV-Kort: Aver TvCapture 98 (Bt878)
Brænder: Lite-On 12x10x32x
DVD-Drev: ASUS 16X
Styresystem: Windows XP Professionel DK
Ram: 2x 256 MB DDR PC2100

Problemet opstår oftes når jeg prøver på følgende:

Henter store filer via FTP
Pakker filer ud i WinRAR
Installerer programmer/spil
Brænder image-filer
Kopier større mængde data frem og tilbage
Bruger Windows netværk til at sende/hente filer med

Problemet har været der i noget tid, men det irriterer mig nu så ekstremt, at jeg er nød til at gøre noget ved det.

Jeg har prøvet på følgende i forvejen:
Testet harddisk med Drive Fitness Test fra ibm.com
Testet ram med memtest 24 gange (over en nat)
Prøvet med andre ram fra en ven

Ingen af ovenstående virkede.
Avatar billede izeburn Nybegynder
11. april 2003 - 13:39 #1
Rammene er:
Spectek 256MB DDR PC2100
Kingston 256MB DDR PC2100
Avatar billede lrd Nybegynder
11. april 2003 - 13:40 #2
måske er der tid til en reinstall
Avatar billede lrd Nybegynder
11. april 2003 - 13:41 #3
Installationen og afindstalationen af Windows XP foregår faktisk ved at benytte samme fremgangs måde.
ved at starte computeren med CD'en husk dog at sætte din bios til at boot op på din cdrom
kan du så ikke af uforklarige årsager ikke boote op på din cdrom kan du evt hente boot/start disketter her 6 stk ialt hent
dem nu for en sikkerheds skyld det kunne jo være ik og så er det for sent.

Pro: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=33291

Home: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=33290

og her efter kommer Installationsguiden som hjælper dig gennem hele proceduren hvor du både kan formater (afindstalation) og opdele din HD
ganske som i den gamle fdisk (95/98/me) men bare meget nemmer her

Under installationen får du mulighed for at vælge hvilket drev XP skal installeres på. Det er muligt at installerer
Windows XP sammen med et andet Windows, hvis du ønsker det. Du får så en bootmenu i opstarten hvor du kan vælge system.

Du skal også tage stilling til hvilket filsystem du vil have - om det skal være NTFS eller FAT32 dog kan du konverter til ntfs
efter endt indstalation (Convert C: /FS:NTFS) skrives i kør/run.

Under installationen vil du også blive bedt om at angive et password for Administrator (kun Pro).
konfigurering af internetforbindelse (med modem) kan også gøres under installationen. Der skal oprettes bruger/brugere.
Bemærk at alle brugere som standard får administratorstatus. Endelig kan du aktiverer Windows XP via nettet
(Windows Product Activation).
Avatar billede izeburn Nybegynder
11. april 2003 - 13:41 #4
Reinstall har jeg skam også prøvet op til mange gange.
Avatar billede lrd Nybegynder
11. april 2003 - 13:42 #5
(1) Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom kan du ikke boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.
(2) Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
(3) Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)
(4) Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
(5) Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R) og nu skal du trykke på L.
(6) Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation. (7) Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af windows xp.
(8)Men vil du blot formater dit drev for evt at lægge win9x ind skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet. Men husk nu hvis dit drev er NTFS at der kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det skal have fat 16 eller fat 32 og så skal du igang med en fdisk eller et 3 parts program hvis du ikke vil miste data.
Avatar billede lrd Nybegynder
11. april 2003 - 13:43 #6
prøv at køre en windows update og se om den finder noget
Avatar billede vic256 Nybegynder
11. april 2003 - 13:52 #7
En ofte overset faktor i system stabilitet er strømforsyningen...
Din Palomino CPU er meget grådig, ligeledes er Radeon 9500 GPU'en...

Samtidig kan mange "billigere" strømforsyninger ikke levere det ratede antal Watt men generelt noget mindre.. Jeg vil gætte på at din reelt leverer 290-300W..

Dette betyder at når din processor pludseligt yder meget, er den mere følsom over for spændingsfald (Som sker når du trækker for mange amperer) og crasher derfor som følge...

Mit råd: Lån en 400W strømforsyning og prøv den, se om dette ikke afhjælper problemet og hvis det gør, køb een..

Mvh
Troels
Avatar billede drawn Nybegynder
11. april 2003 - 13:59 #8
Chieftec burde nu fungere fint med tilhørende komponenter.
Prøv eventuelt at flashe din BIOS via. Soltek's hjemmeside, da årsagen måske kan være at dit bundkort ikke understøtter den pågældende ramtype - Det kan også udbedre tidligere fejl i din nuværende BIOS.

Hvis ikke det virker, kan det måske være temperaturen på dit system og specielt din CPU - tjek BIOS Info umiddelbart efter en stor belastning af systemet. Hvis du vurderer at temperaturen er ualmindelig høj - kan du evt. prøve at montere en anden Socket A køler, samt nogle seperate 80mm blæsere.

Det kan også være dine ram, eller din CPU som ikke får strøm nok - hvilket kan opsættes via BIOS.
Avatar billede vic256 Nybegynder
11. april 2003 - 13:59 #9
Se evt. denne artikel på Tom's hardware med tests af adskillige strømforsyninger..

http://www4.tomshardware.com/howto/20021021/index.html
Avatar billede svarrenabe Nybegynder
11. april 2003 - 14:04 #10
Jeg tror godt du kan glemme det med strømforsyningen, hvis du har en måde at fremprovokere fejlen på så prøv at fjerne en hardwarekomponent, og fremprovoker den, prøv dette med netkort, TV-kort, en ramblok ad gangen(det kunne jo være en af "Ramportene"), brænder og DVD. Det lyder måske besværligt, men da det har stået på i længere tid er det det værd.
Hvis du kan huske om du har skiftet eller fået nyt hardware omkring tidspunktet hvor fejlen opstod så prøv det først.
Avatar billede svarrenabe Nybegynder
11. april 2003 - 14:06 #11
Du kan også prøve at drosle ned på din processorhastighed for at se om det kunne være den der ikke kan følge med
Avatar billede izeburn Nybegynder
11. april 2003 - 14:09 #12
Jeg vil prøve nogle af de forskellige metoder, og vende tilbage senere
Avatar billede izeburn Nybegynder
11. april 2003 - 15:23 #13
Følgende er nu prøvet:

Opdateret BIOS til nyeste version fra Soltek (drawn)
Testet alt hardware (svarreneabe)

Altså er det udelukket at det kan være strømforsyningen, eller noget af mit andet hardware.

Det eneste jeg amngler at se efter er, om Rammene eller CPU'en får nok strøm.. Men mit spg. er, hvor i BIOS kan jeg indstille det?
Avatar billede vic256 Nybegynder
11. april 2003 - 15:38 #14
En helt anden ting... Dit  bundkort benytter et VIA chipsæt, ikke?? I så fald, har du installeret VIA Hyperion 4in1 drivere.. Evt. hentes fra:

http://www.viaarena.com/?PageID=2

Bare lige en tanke..

Mvh
Troels
Avatar billede izeburn Nybegynder
11. april 2003 - 15:51 #15
Ja, det er et VIA chipsæt (KT400).. Og Hyperion4in1 driverne ER installeret
Avatar billede vic256 Nybegynder
11. april 2003 - 16:07 #16
Jeg har fundet et link med et review og et screenshot af BIOS'en hvor DIMM og CPU voltage reguleres... Tjek det ud: http://www.digital-daily.com/motherboard/soltek-sl75frv/index04.htm

Hvad med temp. i dit kabinet og CPU?
Avatar billede izeburn Nybegynder
11. april 2003 - 16:10 #17
Temperaturen i mit kabinet: 23 grader
Temperaturen @ CPU: 49 grader
Avatar billede izeburn Nybegynder
11. april 2003 - 16:10 #18
Skal jeg bare bruge de værdier som de har brugt i den guide?
Avatar billede vic256 Nybegynder
11. april 2003 - 16:16 #19
Temp. ser da ok ud :-)
Men mht. værdierne i DIMM og CPU... Forøg een af dem een tand op af gangen og tjek dit systems stabilitet og temp. efterfølgende... Prøv evt. først med CPU'en... Jeg husker ikke længere Palomino's default core voltage (Har nu Intel ;-) )  .. Men begynd med een tand op fra default core og fortsæt til temp. bliver uacceptabel eller systemet bliver stabilt..
Avatar billede vic256 Nybegynder
11. april 2003 - 16:17 #20
Eeen tand af gangen er formentligt noget i omegnen af 0.10V..
Avatar billede vic256 Nybegynder
11. april 2003 - 16:18 #21
Husk iøvrigt at det kan skade din CPU... Garantier udstedes ikke.. ;-)
Avatar billede svarrenabe Nybegynder
11. april 2003 - 20:08 #22
Hvis ikke noget af ovenstående hjælper er der stor sandsynlighed for at det er enten processoren eller bundkortet den er gal med, har du mulighed for at prøve med en anden processor så gør det, ellers vil jeg tro der er noget galt med MB....(Der er dog stadig HDen, men hvis genindstallation lykkedes uden fejl, og felen stadig forekommer tror jeg ikke det er det)
Avatar billede svarrenabe Nybegynder
11. april 2003 - 20:09 #23
jaja, stavekontrol kunne gøre underværker!! :-)
Avatar billede izeburn Nybegynder
03. juni 2003 - 01:25 #24
Lukker spørgsmålet, har aldrig fundet ud af hvad fejlen er