Avatar billede summermuggy Nybegynder
10. april 2003 - 20:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Grafikkort i bærbar Dell

Dell har en lækker model med Centrino Mobile prosessor.
Inspiron 500m 1300GT (50m041IA).
Forstår ikke helt, at den er billigere end P4-mobile serien Inspiron 8500, da Centrino jo øjensynligt skulle være bedre...????

Nå, med Inspiron 500m medfølger "kun" et onbord VGA grafikkort eller sådan noget.. Hvor stor er forskellen på dette og så det GeForce 4 64MB, der følger med Inspiron 8500?
Avatar billede mortrr Praktikant
10. april 2003 - 22:36 #1
Uh - der er stor forskel.

Intel Extreme kører ca halv hastighed af Geforce II MX.
Geforce 4 Mobile ligger, så vidt jeg husker, lige under Geforce 4 MX.

Tag et kig her:
http://www.activewin.com/reviews/hardware/processors/intel/celeron18ghz/intelgraphics.shtml
Avatar billede summermuggy Nybegynder
11. april 2003 - 23:00 #2
Ok, men hvad så med processor'ne? Er Centrino'en hurtigere end P4 som Intel skriver på deres hjemme side? Og i så fald; hvorfor er den så billigere?
Avatar billede mortrr Praktikant
12. april 2003 - 14:24 #3
Centrino er ikke en processor, men en kombination af flere ting i computeren.
Processoren hedder "Banias" eller Pentium-M (mobile).
For at kalde en bærbar for en Centrino Notebook skal den også indeholde Intels 855 chipset og deres WLAN adapter.

Pentium-M er IKKE billigere end en tilsvarende Pentium4-M.
Forskellen på de to Inspiron ligger i andre konponenter.

Du kan læse lidt mere om der hos Toms Hardware:
http://www17.tomshardware.com/mobile/20030205/index.html
Avatar billede mortrr Praktikant
12. april 2003 - 14:24 #4
"lidt mere" -pff.
meget mere
Avatar billede summermuggy Nybegynder
12. april 2003 - 18:00 #5
god artikel.. pkt 1. Opfylder Inspiron 500m så centrino kravene? pkt. Hvilken inspiron ville du mene er det bedste køb?
Avatar billede mortrr Praktikant
12. april 2003 - 18:13 #6
1. Det skal den. Og det gør den.

2. Det vil jeg helst ikke udtale mig om.
Men for tiden er Pentium-M processoren for dyr i forhold til ydelse = Ud med 500m eller vent et halvt år.
1100 har (som 500m) et for langsomt grafik-kort, hvis man også skal bruge den til lidt sjov.
5100 kan bruges, og dens grafikkort er ca dobbelt så hurtigt som de "gamle" Geforce 2Go.
8500 har til gengæld nyere og hurtigere grafik-kort, OG større/bedre skærme.

Personligt ville jeg gå efter en 8500
Avatar billede summermuggy Nybegynder
13. april 2003 - 16:00 #7
Tak, det er taget til efterretning.