Avatar billede morell Nybegynder
10. april 2003 - 16:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

redirect output til Server med XWindows .

Jeg har en server som ikke har installeret noget XWindows. Men jeg har nogle programmer som kræver XWindows for at man kan konfigurere dem (RaidM+an fra IBM og Powerchute fra APC). Kan man starte et program på en server uden XWindows og bruge en anden server hvor XWindows er installeret?

Mvh.
Asbjørn Morell
Avatar billede oz2kas Nybegynder
10. april 2003 - 21:22 #1
yep.
hvis klienten er windows så installer X-Win32 (http://www.starnet.com/products/)

herefter logger du ind via fx. ssh og skriver:
"set DISPLAY=din_klients_ip:0"
det kræver så at du har sat din xserver til at lytte på display 0.

nu kan du så starte programmer på din server, og de bliver exportet til din klient.

ved linux skal du muligvis pille enten i xdm eller kdm, alt afhængig af hvad du kører, for at xserveren tillader at klienter starter programmer på den.
Avatar billede morell Nybegynder
10. april 2003 - 22:57 #2
jeg er ikke sikker på om jeg har forklaret mig godt nok. Dette er hvad jeg vil:

redhat 6.2 uden nogen X installeret.
redhat 8 med XWindows, gnome og hele svineriet. (bruger XFree86 xdm
)
Det jeg gerne vil er at starte et lokalt installeret program på min redhat 6.2 som kræver X og bruge den XWindows som er installeret på min Redhat 8.0. Derved kan jeg undgå at skulle installere X på min redhat 6.2.
Avatar billede skau Nybegynder
10. april 2003 - 23:38 #3
log på din 6.2 maskine fra din 8.0 (telnet eller ssh)
på 6.2 maskinen skriver du så:
# export DISPLAY=<IP FRA 8.0 MASKINEN>:0.0
(dog uden <>)
nu kan du starte programmet fra din prompt på 6.2 maskinen og displayet kommer frem på din 8.0 maskine.

(det kan være du skal skrive xhost + på din 8.0 maskine inden du starter ;o)
Avatar billede skau Nybegynder
10. april 2003 - 23:39 #4
Ps. Hvis du ikke kører bash eller ksh på din 6.2 maskine - skal du splitte export kommandoen op i 2
# DISPLAY=xxx.xxx.xxx.xxx:0.0 ;export DISPLAY
Avatar billede morell Nybegynder
11. april 2003 - 01:16 #5
=>skau
det virker sku!! Fedt nok... det kommer jeg til at bruge meget :)))
Avatar billede skau Nybegynder
11. april 2003 - 08:20 #6
Det var da godt.
point ?