Avatar billede florint Nybegynder
10. april 2003 - 15:37 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

unmountable_boot_volume ?

Hejsa,
Jeg sidder med en pc der mistede sin Harddisk, og efter at jeg har sat en ny i, render jeg ind i et (måske uløseligt?) problem.
Jeg starter op på min Win98 startdiskette, installerer win98 SE på maskinen og drivere mv. til alt. Kører uden problemer...! Hvis jeg så forsøger at opgraderer min pc med en windows xp professionel så får jeg fejlen "Unmountable_boot_volume" og en blå skærm ???
Maskinen er en PIII - 550 MHZ - 128 MB Ram.

Kan det være bios der har været udsat for virus ? og hvordan kan det løses, hvis det er tilfældet ?

På forhånd tak !
Avatar billede peet-49 Novice
10. april 2003 - 15:42 #1
Har du husket, at lave en partion, der understøtter store harddiske?
Avatar billede fromsej Praktikant
10. april 2003 - 15:44 #2
Hvorfor installerer du ikke bare XP direkte?
Boot fra din XP CD og installer den derfra.
Avatar billede florint Nybegynder
10. april 2003 - 15:44 #3
Hejsa,
Ja !
Avatar billede florint Nybegynder
10. april 2003 - 15:45 #4
Har prøvet,
Stopper samme sted....Derfor prøvede jeg med win98 løsningen.
Avatar billede peet-49 Novice
10. april 2003 - 15:46 #5
Load setup default i bios.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
10. april 2003 - 15:47 #6
Avatar billede mortenk Nybegynder
10. april 2003 - 15:49 #7
Som peet49 skriver kan det være at partitionen ikke understøtter store diske.
Men mest sandsynligt er dog følgende: Windows XP kan ikke starte med mindre at XP er det "primære" styresystem på computeren. Når der ligger to (eller flere) styresystemer på computeren, ligger der samtidig en boot-sector. Denne boot-sector bryder XP sig ikke om. Under opgraderingen fra 98 til XP skal de to systemer køre samtidig (spørg mig ikke hvorfor).
Med andre ord: du kan ikke opgradere til XP fra windows 98! Enten skal du opgradere fra en DOS bootdiskette, hvis du har sådan en liggende. Ellers må du installere XP fra bunden, altså på en formatteret harddisk.
MVH Morten
Avatar billede florint Nybegynder
10. april 2003 - 16:04 #8
Hejsa,
TAK TAK TAk...Jeg fik en del og gå igennem der.
Jeg vender tilbage når jeg forhåbentlig er blevet lidt klogere
Avatar billede hottadpole Nybegynder
10. april 2003 - 19:52 #9
>>mortenk sikke noget vrøvl. Selvfølgelig kan man opgradere fra 98 til XP. Gjort så sent som i går uden probs på en kammerats. Jeg tror du skal lære lidt mere om boot sektorer og lignende inden du giver dit besyv med.
Avatar billede florint Nybegynder
11. april 2003 - 13:42 #10
Hejsa til alle der har givet sit besyv med !!
Nu har jeg efterhånden spenderet de sidste 5 timer med at afprøve forslagene, læse gamle indlæg MS artikler i lange baner....MEN - det virker IKKE endnu :-(

Prøvede at formatere min HD forfra, sætte den i en gammel P 200 MHZ og dele HD op i 2 dele. Instalerede Win 2000 på den ene Partion NUL PROBLEMER og installerede Win XP på den anden Partion NUL PROBLEMER !
Pillede HD´en ud af den gamle pc og satte den i den den hørte til, og nu er der problemer....den ser begge styresystemer men begge giver blå skærm, dog med lidt andre fejlmeldinger denne gang...?

Hvor dælen skal jeg begynde at lede..?

MVH.
Avatar billede florint Nybegynder
11. april 2003 - 13:44 #11
P.S. >> hottadpole...Du har helt ret i at det sagtens kan lade sig gøre at opgradere fra en win 98 uden problemer - jeg har også prøvet flere gange uden problemer - bortset fra denne gang !
Avatar billede fromsej Praktikant
11. april 2003 - 14:17 #12
Du kan ikke umiddelbart flytte en Win2K/XP installation over på en anden PC.
Men jeg er ret sikker på at en Repair klarer problemet for dig.*S*

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare at den beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt men nu er du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.......................................................................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparering eller opgradering af Windows XP,
hvis den er preinstalleret OEM version. Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og
Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer
Avatar billede florint Nybegynder
11. april 2003 - 14:46 #13
Hej fromsej
Tak for forslaget, men det virker ikke. Booter op på min win 2000 hopper over første tilbud om repair. forslag til hvor instalationer skal være - på c: og vælger repeair. Kører fint indtil den genstarter og viser opstartsbillede win2000 prof. bliver næsten færdig og bing....blå skaærm, INACCESSIBLE_BOOT_VOLUME !!!!

Øhhhhh.....?
Avatar billede fromsej Praktikant
11. april 2003 - 14:50 #14
Næste bud er at der er noget galt med din Ram.
Men jeg gætter nu, jeg var sikker på det andet ville virke. :o(
Avatar billede kanon_bruun Nybegynder
11. april 2003 - 14:51 #15
Avatar billede florint Nybegynder
24. april 2003 - 06:10 #17
Hejsa,
Vi skal have afsluttet det her. Jeg har fordelt pointene til dem som har lagt et svar. Men alle skal have tak for deltagelsen i forsøget på at løse problemet.
Jeg har brugt timer på at forsøge, men endnu er det ikke lykkedes. :-(