Avatar billede askeb Nybegynder
10. april 2003 - 14:26 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Nyhedssystem - part II

Nå, ja...her er jeg så igen med et lille problem :)

Jeg har lavet sådan at jeg henter de 3 første informationer fra en access database ned som nyheder.
Ex.: http://www.friserverplads.dk//askeb/test.asp

I databasen er der kolonnerne:
overskrift | dato | nyhed

Så skal jeg ha lavet sådan at jeg via en form kan gemme nyheder. Så jeg har en form med action=indsætnynyhed.asp

Her er hvad jeg troede ville lykkedes:

<%
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("database.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Insert into nyheder (overskrift) values('" & Request.Form("overskrift") & "')"
strSQL = "Insert into nyheder (nyhed) values('" & Request.Form("nyhed") & "')"
strSQL = "Insert into nyheder (dato) values('" & Time & "')"

Conn.Close
Set Conn = Nothing

response.redirect "test.asp"
%>

Hvad er der gået galt?
Avatar billede askeb Nybegynder
10. april 2003 - 14:27 #1
Glemte at der også er autonumber med i tabellen...
Avatar billede aspbuilder Nybegynder
10. april 2003 - 14:32 #2
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("database.mdb")
SQLnew = "INSERT INTO nyheder (overskrift, nyhed, dato) VALUES('" & Request.Form("ocerskrift") & "','" & Request.Form("nyhed") & "','" & Date() & "')"
Conn.Execute(SQLnew)

/aspbuilder
Avatar billede Jman Praktikant
10. april 2003 - 14:33 #3
du skal også exekvere din sql:
strSQL = "Insert into nyheder (overskrift, nyhed, dato)
strSQL = strSQL & "values('" & Request.Form("overskrift") & "','" & Request.Form("nyhed") & "','" & now() & "')"

Conn.Execute (strSQL)

conn.Close
Set conn = nothing
Set strSQL = nothing
Avatar billede bamstrup Nybegynder
10. april 2003 - 14:33 #4
strSQL = "Insert into nyheder (overskrift) values('" & Request.Form("overskrift") & "')"
strSQL = "Insert into nyheder (nyhed) values('" & Request.Form("nyhed") & "')"
strSQL = "Insert into nyheder (dato) values('" & Time & "')"

Måske skulle du lige overveje at lave det om fra at skrive 3 poster til bare en enkelt post......

strSQL = "Insert into nyheder (overskrift,nyhed,dato) values('" & Request.Form("overskrift") & "','" & Request.Form("nyhed") & "','" & Time & "')"

Håber at det hjalp dig lidt på vej :D
Avatar billede Jman Praktikant
10. april 2003 - 14:34 #5
hov - selvfølgelig skal det være Date() i stedet for now() - hvis du altså kun vil have datoen.... now() giver dig dato og tidspunkt
Avatar billede askeb Nybegynder
10. april 2003 - 15:00 #6
menge tak...det virker...

Hvad synes i? er 255 karakterer for kort til en nyhed og hvad kan jeg gøre for at kunne lave dem længere?
Avatar billede bamstrup Nybegynder
10. april 2003 - 15:06 #7
jeps.... Jeg ville lave det som et memo/notat felt, og lave min inputboks til et textarea felt
Avatar billede Jman Praktikant
10. april 2003 - 15:07 #8
det er ikke meget i hvert fald... Men hvis du ændrer feltet i databasen til Notat, kan feltet rumme en hel roman ;)
Avatar billede askeb Nybegynder
10. april 2003 - 15:31 #9
gjort :)

See what I've created: with help from you: http://www.friserverplads.dk//askeb/opretnyhed.asp

Det skal lige siges at jeg IKKE tjener penge på det...

Nu har jeg oprettet 2 spm. omkring dette. Er det respekttabelt at oprette et til om sletning af nyheder eller vil i råde mig til at søge meget mere end jeg har gjort...?
Avatar billede Jman Praktikant
10. april 2003 - 15:35 #10
du kan bare oprette løs... du betaler jo for det - det eneste du ikke må er at oprette det samme spørgsmål flere gange.
Det er altid en god ide at lave en side, hvor man kan slette fra en databse også :)