Avatar billede Slettet bruger
10. april 2003 - 11:22 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

IBM HD

JEg har fornylig haft en crashed harddisk, som jeg så vil slette fuldstændigt.
Problemet er at selv om den er på 60 GB, så bliver den kun talt op til ca 33 GB i Fdisk, og JEG har den Ikke på 32 GLB.
Når jeg prøver at installere WIn XP , tæller den også kun de 32 GB op, hvad fanden er der galt og hvad kan jeg gøre?
Avatar billede narkona Praktikant
10. april 2003 - 11:27 #1
det er nok kun oprettet en partition
START>>INDSTILLINGER>>KONTROLPANEL>
så skal du (den hedder vist) administrative værktøjer
så skal du vælge COMPUTER ADMINISTRATION
vælg diskhåndtering, så kan du se der om det bare er fordi at der kun er oprettet en partition på 32gb og renten så er upartitioneret.

hvis du vil samle det til en partition, så anbefaler jeg at anskaffe partition magic, eftersom det er pisse nemt at arbejde med.

det kan også være at du har flyttet på en jumper på harddisken som tvinger hardisken til "kun" at køre som en 32gb (det er der nemlig nogle gange mulighed for)
Avatar billede narkona Praktikant
10. april 2003 - 11:29 #2
dette er et gratis (i noget tid) værktøj til håndtering af harddisje

http://download.com.com/3000-2248-10171990.html?tag=lst-0-1

eller dette

http://download.com.com/3000-2248-10196469.html?tag=lst-2-2
Avatar billede narkona Praktikant
10. april 2003 - 11:29 #3
ups jeg glemte lige at lave det som et svar
Avatar billede chalde Seniormester
10. april 2003 - 11:30 #4
har formateret før du kørte fdisk/windows install?? Hvis ja, meldte den så om allokerings fejl, eller andet den ville rette`???
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2003 - 11:31 #5
Det er alt for sent, jeg har slettet alt på hden med Fdisk og, jeg kan kun køre DOS fra den.Og som jeg har skrevet står jumperen ikke på 32 GLB.
JEg skal vide en metode til at win XP accepterer HDen som den reele str, jeg tror det kan være fordi jeg har slettet MBRen med et program (IBM drive fitness) der angav den som 32 GB.
Avatar billede narkona Praktikant
10. april 2003 - 11:34 #6
hvis du sletter den partition som nu eksisterer på den, så kan jeg normalt starte min winxp installetion, og så vlkge at opretette en partition derinde fra, og den plejer at virke
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2003 - 11:34 #7
Chalde.
Jeg har haft problemer med den før, derfor ville jeg slette den. Partition magic frøs da jeg ville partitionere den for en uge siden, og jeg mistede kontakten med ca 28 GB, men de er der jo stadig,da Biosen tæller det korrekte antal op.
Avatar billede narkona Praktikant
10. april 2003 - 11:34 #8
du kan for en sikkerheds skyld lige slette din mbr, ved at boote med en bootdisk og så i DOS skrive
FDISK /mbr

that'z all
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2003 - 11:35 #9
Har slettet alle partitioner med Fdisk, men win ex tæller den op som 32 GB unallocated, den nægter at finde resten.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2003 - 11:39 #10
Hye, har kigget forkert, selv i Biosen tæller den den kun op som 32 GB, hvad f... er der galt, en software fejl, kan da ikke smadre en hel HD.
Og min bios er helt ny  jeg har ECS k7s5a motherboard med en XP2000 , og jeg har flashet mb'et.
Avatar billede chalde Seniormester
10. april 2003 - 11:40 #11
ved godt du har sagt det 2 gange før.... men tjek lige dine jumpere en extra gang...
Avatar billede narkona Praktikant
10. april 2003 - 11:41 #12
hmmm forsøg at resette din BIOS, det burde ikke være det, men jeg har oplevet at det kan hjælpe.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2003 - 11:42 #13
Ok, hvordan reseter man bios?

Jumpere har ikke været ændret.
Avatar billede chalde Seniormester
10. april 2003 - 11:44 #14
der burde sidde en bios reset jumper på dit bundkort.. kig i din manual... ellers fjern batteriet et par minutter..
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2003 - 11:45 #15
Har lige forsøgt at fdiske Mbr, det gør ingen forskel
Avatar billede narkona Praktikant
10. april 2003 - 11:49 #16
jeg finder det lige hvilken jumper det er, men den sidder lige ved batt
Avatar billede narkona Praktikant
10. april 2003 - 11:53 #17
det er JP4 som sidder LIGE over batt, ca 2 cm.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2003 - 11:54 #18
Har clearet CMOS, no difference, er de 28GB så bare røget på grund af en software fejl???
Avatar billede narkona Praktikant
10. april 2003 - 11:55 #19
ecs forklarer at for at slette din bios, resette, skal du fjerne alle kabler og så flytte jumperen i nogel få sekunder, og så sætte den tilbage, for så at starte din pc igen
Avatar billede chalde Seniormester
10. april 2003 - 11:55 #20
de burde ikke være røget i bios....
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2003 - 11:56 #21
Ja, det gjorde jeg også, fandt manualen, men ingen forskel andet end at min pc startede som en 1250 XP...
Avatar billede klaphat Nybegynder
10. april 2003 - 11:59 #22
Har du kigget på denne side:
http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm

især:
http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm#Installation

kan være interessant for dig.
(IBMs hd'ere er nu Hitachi hd'ere ;-) )
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2003 - 12:11 #23
Tak
men jeg har forsøgt med Drive fitness, og den ser også HDen som 32GB, ved ikke hvordan Partition Magic kan få det til at crashe så grundigt..
Avatar billede mufoxe Nybegynder
10. april 2003 - 13:13 #24
Nogle harddiske har en jumper, som begrænser dens størrelse til 32GB. Du skulle vel ikke have sat denne jumper på?
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2003 - 13:17 #25
Prøv at læs længere oppe
Avatar billede klaphat Nybegynder
10. april 2003 - 13:40 #26
Jeg kiggede oprindeligt efter "Ontrack" på IBMs hjemmeside, men kunne ikke lige finde det; det program kan måske hjælpe dig hvis det kan detektere harddisken rigtigt.

Partition Magic er legende let, så let at man næsten glemmer hvad det er der bliver pillet ved.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2003 - 14:05 #27
Klap hat

Hej klaphat, jeg ved ikke hvad IBM har gang i , men de har lavet et disk manager program, ja det hed vist ontrack, jeg prøver at finde det igen.

du kender ikke andre programmer, jeg hørte om et der hed G-disk, men desværre skal det være DOS baseret
Avatar billede 1nsane Nybegynder
10. april 2003 - 14:29 #28
hvis det er lige meget med de data der er på så prøv at finde et program der passer til din harddisk så du kan low level formatere din harddisk, tjek evt. IBM for sådan et program
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2003 - 14:38 #29
ok, jeg prøver med disk manager, vender tilbage hvis det lykkedes.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2003 - 14:54 #30
Ok, jeg har prøvet Disk Manager, og det er det første sted, den viser den reele kapacitet 61,49 GB, jeg prøver at low level formattere den, men det tager jo noget tid, insane du får selvfølgelig pointsene hvis det lykkedes.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2003 - 14:55 #31
Hvor lang tid skal en low level format tage?, den har ikke bevæget sig fra 0 % de sidste 3 minuter.
Avatar billede zenze Nybegynder
10. april 2003 - 15:41 #32
Hent den opdaterede FDISK, som du kan læse om på denne side:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q263044
Den skal installeres på en maskine med Win98 eller 98SE
...og så skal din harddisk stå til autodetect og LBA i BIOS. Jeg er ikke klar over om BIOS til dit bundkort giver den første mulighed.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2003 - 17:25 #33
Beklager har intet med Fdisk at gøre, da BIOS også beskriver HDen som 33GB, er igang med at lowlevel formatere den, og håber det virker
Avatar billede klaphat Nybegynder
11. april 2003 - 08:54 #34
Og? er den færdig med at low-level formattere?
(Forstår dog ikke at du valgte at gøre det)
Avatar billede 1nsane Nybegynder
11. april 2003 - 11:28 #35
jeg tror det kan variere meget hvor lang tid det tager at low level formatere en HDD når den er på de 60 GB eller der omkring. Der står ikke noget om det i dokumentationen eller hvad ?
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2003 - 13:14 #36
Det tog 8 timer gaaab, men det hjalp ikke en meter, IMB diskmanager ser den som 60GB, men WinXP CDen og BIOS gør ikke.

Jeg har bestilt en ny hd Caviar special 80GB, og så prøver jeg at ordne den gl med partition magic indefra WINxp, eller redde hvad reddes kan :(

Men tak for jeres ideer, beklager at de ikke virkede.
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2003 - 13:15 #37
Desværre
Avatar billede klaphat Nybegynder
15. april 2003 - 10:38 #38
Problemet er jo stadigvæk ikke løst.
Har du overvejet at bruge en "driver" til at omgå BIOS'en negative indstilling til din harddisk?