Avatar billede arnepedersen Forsker
10. april 2003 - 00:15 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Slægtsforskning

Jeg har fået WebSpeed, så nu kan jeg bruge nettet optimalt.
Jeg vil gerne forsøge mig med slægtsforskning men aner ikke hvordan jeg kommer i gang.
Kan jeg finde mine afdøde famillies data på nettet?
Findes der programmer -på dansk - som er anvendelige?
Og til sidst, er der nogen af jer som har løst til at vejlede mig :-)
Avatar billede halifax Nybegynder
10. april 2003 - 00:29 #1
Prøv om noget her kan inspirere
http://danmark.winfamily.com/
Avatar billede jones_net Nybegynder
10. april 2003 - 10:43 #2
Du kan prøve at lede efter et program som hedder Brothers Keeper 5 (bk5). Både min morfar og svigerfar bruger det, og ingen af dem er nørder, så det er sikkert let at gå til... Jeg kender kun programmerne af navn.

/J
Avatar billede lrd Nybegynder
10. april 2003 - 18:54 #3
Avatar billede lrd Nybegynder
10. april 2003 - 18:54 #4
Avatar billede arnepedersen Forsker
10. april 2003 - 20:13 #5
Til lrd. Det forstår jeg ikke. Hvad f..... mener du med at jeg skal lukke mine spørgsmål.
Avatar billede lrd Nybegynder
10. april 2003 - 20:27 #6
Bukker mig i støvet og siger sorry det var til et andet spørgsmål men havde to vinduer åbne så fik den ind forkert..
Avatar billede arnepedersen Forsker
10. april 2003 - 20:45 #7
DET ER OK.
Avatar billede lrd Nybegynder
10. april 2003 - 21:36 #8
kunne du bruge mit link
Avatar billede arnepedersen Forsker
11. april 2003 - 09:42 #9
Jeg har ikke prøvet at søge på slægtsforskning før, men linken er formodetlig ok. Jeg har prøvet at bruge siden, men kan ikke rigtig finde ud af hvordan den skal -og kan - bruges.
Jeg havde håbet på at en der havde rutinen i slægtsforsknining havde reageret.
Jeg vil gerne vide hvordan jeg kommer i gang.
Avatar billede halifax Nybegynder
11. april 2003 - 15:50 #10
Jeg har linket til programmet Winfamily - da du bl.a. spørger om et dansk program.
Jeg foreslår at du henter programmet ned og prøver det af. Det givet noget indblik i, hvad det er, du skal igang med. Så vidt jeg husker følger der et eksempel med om, hvordan et familiestamtræ er bygget om. Da jeg for længe siden prøvede programemt var det således kongerækken, der var stamtræ over. Ret interessant.

Se endvidere de links som er i venstre side og anskaf dig læsestof om emnet, fx. bladet fra IDG Forlag om Slægtsforskning på pc.

Du må påregne at søgning efter information om dine aner i langt de fleste tilfælde bliver "hårdt benarbejde". F.eks. i forbindelse med søgning i Landsarkivet i Viborg og i relevante kirkebøger. Disse er jo ikke tilgængelige på nettet og kun i begrænset omfang skal du påregne at kunne finde din "afdøde families data på nettet" som du spørger om.

Har fundet dette  http://www.schatter.dk
hvor du kan klikke på Link i menuen i venstre side

Du bør også prøve Dansk Demografisk Database
http://ddd.sa.dk/

Link (Svar) fra lrd anser jeg ikke for særligt brugbart i f.m. slægtsforskning. Sorry lrd    :)
Avatar billede lrd Nybegynder
17. april 2003 - 02:13 #11
det er helt ok halifax :)) Havde bare en anden spørger det kunne så ville bare hjælpe i dette tilfælde. Men trækker mig af spørgsmålet
Avatar billede jessi Nybegynder
20. maj 2003 - 22:57 #12
Du skal starte med dig selv og gå bag ud med dine forældere, du bliver nød til at gå på landsarkivet, der er Kirkebøgerne i Bogform tilbage til 1882 der efter bliver det på mikrokort, så er der Folketællinget der kan søges i, og mormonerne har en Hjemmeside der også kan bruges, men alt skal kontroleres i Kirkebøgerne for at være sikker på oplysningerne, det er andre der har tastet den ind og der kan være fejl, jeg har slve startet for 2½ år siden og er nået tilbage i 1650 of 1750 med andre grene. du kan også låne bøger om emnet det belyser de mange muligheder, jeg bruger selv WinFamily til min forskning B/M
Avatar billede nettips Nybegynder
16. juni 2003 - 10:44 #13
Hej,
Et stort emne du er gået i gang med ;-)
Måske kan denne lille artikel hjælpe dig videre - held og lykke
http://www.nettips.dk/default.asp?KatId=103&id=332&text=Sl%E6gtsforskning+p%E5+pc

Mvh. Allan, Nettips.dk