Avatar billede babynamnam Nybegynder
09. april 2003 - 21:56 Der er 18 kommentarer

Engelsk til dansk oversættelse af teknisk Harley Davidson artikel

Hej der ude,

Findes der ikke en der er super god til at oversætte Teknisk engelsk til dansk. En af siderne fra artiklen der skal oversættes kan ses her, http://home.t-online.de/home/pravg/engine.htm

Mvh/Niels webmaster, www.harleyguiden.dk
Avatar billede raffar Juniormester
10. april 2003 - 03:14 #1
Dette kunne hjælpe dig lidt på vej. http://www.tranexp.com:2000/ Nede i bunden kan du sætte en URL
Avatar billede babynamnam Nybegynder
10. april 2003 - 08:00 #2
Hej raffar, ellers tak men jeg har prøvet dette program samt et utal af samme type. De er mere eller mindre ubruglige til mit formål.:-(
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. april 2003 - 09:45 #3
Hvis der ikke er andre der melder sig under fanen, kikker jeg lidt på det i aften, det ser ikke så svært ud
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. april 2003 - 16:08 #4
første sending. de kommer sådan pø om pø

Relativt moderne for deres tid, med kædetræk, tre trins foraksel gearkasse, tromle bremser bag og et smøresystem hvor oliepumpen drives af hovedmotoren. F og J H-D motorcyklerne er interessante restorerings objekter på grund af deres høje kvalitet og fordi de kan synes til gadebrug uden de store problemer med myndighederne. Indtil for ganske nylig var Frankrig en primære kilde for disse cykler hvor mange af de 15.000 militære H-D der blev leveret under første verdenskrig havde overlevet.

Restorering af “F”-head modeller er ikke et let job – nogle af de absolut nødvendige reservedele er svære at skaffe – og kræver godt kendskab til de underliggende tekniske principper disse motorer anvender. Meget hjælp kan findes i de følgende bøger, der er et must for folk der arbejder med  F-head maskiner.
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. april 2003 - 16:13 #5
Literatur
En detaljeret beskrivelse af modellens udviklingshistorie kan findes i bogen  "Inside Harley Davidson, an Engineering History of the Motor Company from F-heads to Knuckleheads 1903-1945" by Jerry Hatfield, ISBN 0-87938-388-7 (A) Denne bog anbefales; Bogen "Motor Repair Manual for the Guidance of the Motorcycle Repairman" af Harley Davidson (B), er uunværlig når vi taler om motor eftersyn . Desværre er det svært at finde genoptryk i dag.
Mr J.W. Boon  Meppelerweg 3, 7963 RV Ruinen (tel: NL (0)522-471177 - fax. -473433) Netherlands, har lige (ultimo 1998) udgivet et katalog over dele til Pocket-Valve Models 1915-1929, Kataloget kan fås ved direkte kontakt.
Avatar billede babynamnam Nybegynder
10. april 2003 - 16:46 #6
Hej bufferzone, det komme jo som skidt fra en spædekalv :-) super godt...kan du ikke smide din email adr. eller sende mig en mail på niels@harleyguiden.dk
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. april 2003 - 16:48 #7
kim@bufferzone.dk

Motor restaurering

Under restaurering af komplette 1916 og 1918 cykler samt 1920 motorer, og under samtaler med andre ejere af og folk der restaurerer motorcykler om de problemer de kom ud for, blev mange hints og tips udvekslet og løsninger fundet der kunne have bred interesse for både H-D ejere og for fold der restaurerer andre cykler.
Det meste af det arbejde der beskrives i de følgende anbefalinger kan udføres af dig selv, og hvor brug af maskinværktøj er nødvendig i det mindst hjælpe dig med at forberede delene til maskinel forarbejdning så de samlede omkostninger bliver lavere end hvis alt skulle laves af en specialist.

Derudover har du også, når du udfører den endelige samling af delene, mulighed for at kontrollere det andre har udført. Dette viser sig desværre ofte nødvendigt i dag.
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. april 2003 - 17:01 #8
Lad os starte med motoreftersyn, dette er meget godt beskrevet I bog (B). Motorens design vil være tydeliggjort på figurerne 1 til 3 (1917 og senere modeller).
Når man sammenligner pre-1916 med senere motorer, finder man at tandhjuls siden af forakslen er tappet i et selvjusterende dobbelt randet kugleleje (figure 4a), hvilket, lidt mærkværdigt for en amerikansk cykel er med millimeter størrelse lejer (1305-25x62x17mm, max load: Cr=13800N, Cor=6000N).
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. april 2003 - 17:19 #9
Efter 1916 blev et H-D fabrikeret dobbelt rulle leje anvendt (se figur 3). Ifølge bog  (A) blev de tidligere krankhuse, hvor den venstre halvdel (tandhjulssiden) har større boringsdiametre (eller cylinder diametre) på grund af kuglelejresporets større diametre, anvendt i så kaldet ”fast” motorer selv efter 1916, Formentlig fordi de selvjusterende lejer tillod krumtapakslen at svinge eller bøje under høj fart. Under restaurering blev det besluttet at udskifte de 1916 selvjusterende dobbelte rullelejer med en dobbelte sfæriske lejer (se figur 4b) ) (21305-25x62x17mm, max load Cr=39100N, Cor=25700N), dimensioneret således at man er sikker på at de kan klare belastningen samtidig med at den selvjusterende egenskaber bevares
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. april 2003 - 18:20 #10
Tilpasninger
Det selvjusterende leje arrangement fik mig til også at tilpasse krumtaphuset på samme måde. Ikke kun på grund af den bedre støtte for krumtappen men også på grund af at det er letter at samle med krumtaphuset; En anden væsentlig overvejelse er, at det er meget lettere og billigere at skaffe delene, end det ville være at skaffe de originale løse dele
Ved et gennemsyn af kugleleje kataloger blev et dobbelte sfæriske rullelejer med dimensionerne (22205CC max load: Cr=30500N, Cor=21600N) fundet. Idet tandhjulsaksen har en diameter på 1” (25,4 mm) og den originale ydre lejering i krumtaphuset har en ydre diameter på 2” (50,4 mm), skal der kun fjernes ganske lidt materiale fra akslen (fra 25,4 til 25 mm) og fra krumtaphusets udboring (fra 50,8 til 52 mm) for at passe til dette sfæriske rulleleje!
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. april 2003 - 20:03 #11
Det valgte dobbelte sfæriske rullelejer er ikke billigt (omkring 100 DM i tyskland) men, siden de fleste restaurationer ville kræve at en ny leje ring og tandhjulsakse, der skulle specialfremstilles, fordi de originale enten er rustet eller slidt, vil den foreslåede tilpasning med standard rullelejer blive billigere i den sidste ende.

Arbejdet med tandhjulsaksen (fræse den ned til 25 mm) og på krumtaphuset (en opboring til 52 mm) er relativt lige til og, når arbejdet gøres på et ordentligt værksted er det ikke ret dyrt (billede 6).Når lejet presses ind i krumtaphuset er det tilrådeligt at indsætte en stålspændskive med en ydre diameter på 52 mm bagved lejet, for at gøre det lettere at få lejet ud igen, på samme måde som det originale lejes ydre styr, så frem det er nødvendigt.
Denne spændskive bør være så kraftig at lejet, når det presses ind i krumtaphuset er på højde med husets inderside.
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. april 2003 - 21:22 #12
Tandhjulsaksels leje
Tandhjulets gear akse Tappet ind i en stor bronze lejebøsning. Hvis det er nødvendigt at indpasse en ny bøsning, husk da at genoprette akslen, der normalt er slidt ujævnt (tykkest i midten og tynd i begge ender) på grund at akslens bøjning under drift.
Ifølge instruktioner i H-D manualer (B), skal der være mellem 0.002 til 0.003 inch (0.05 til 0.07 mm) luft til tandhjulsaksens leje. Erfaring siger (heldigvis ikke min) at 0.07 mm er det bedste at sigte efter for at undgå at akslen griber fat i bøsningen. Det er næsten aldrig muligt at opnå perfekt tilpasning i disse håndværkmæssigt fremstillet krumtaphuse og derfor kræves mere luft. Den originale bøsning har spiralformede olieriller, men på grund af den bedre forståelse af smøring af almindelige lejer vi har I dag , kan rillerne undlades og det anbefales i stedet at man tilsikre at den olie der tilføres fra huller i den øverste del af bøsningen bliver fordelt over hele bøsningens bredde.
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. april 2003 - 21:44 #13
Krumtaplejer (her er jeg en lille smule i tvivl, men afklare det i morgen på arbejde)
Lad os nu kikke på krumtappens lejer, der har krævet en total udskiftning i alle mine motorer.
Den store ende indeholder 1” diameter krumtap, fire rækker af 12-14” ruller i en indkapsling uden ender, og lejeringene presset ind i forbindelsesstængerne
Det kan stadig lade sig gore at få fat I nye krumtapper (J.W. Boon) til en rimelig pris, men det har ikke været muligt at finde en leverandør af nye lejer i den korrekte størrelse. (Jeg har lige set at J.W.Boon også har nye stang løb i sit new 1998 katalog). Det er muligt at anvende H-D "Liberator" lejeringe, beregnet til de delte plejlstænger, at at anvende 2 af disse ved siden af hinanden til den midterste plejlstang.  Det kræver derfor 2 sæt til at genopbygge F-”head” krumtapaksel
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. april 2003 - 19:38 #14
Krumtaplejer (her er jeg en lille smule i tvivl, men afklare det i morgen på arbejde)>viste sig ikke at være helt korrekt, oversættelsen er krumtapsøle og jeg må indrømme at jeg ikke helt ved hvad sådan en fætter er, men det er der forhåbentligt motorforstandige mennesker der gør
Avatar billede babynamnam Nybegynder
11. april 2003 - 20:17 #15
Den er bare fin go :-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. april 2003 - 21:27 #16
Under måling af ring diameteren blev det med lettelse konstateret at man klart havde brugt lejer i millimeter mål også her. Ringenes ydre diameter er præcist 43 mm og svare til den ydre diameter af nållejets inder ringe I størrelsen 38x43x20mm (1) og 38x43x30xmm (2), hvilke er lette at få fat i og relativt billige. Størrelsen (1) blev anvendt til den enkelt øjede midderste (bagerste) plejlstang og størrelse (2) blev anvendt til dele hvor en krævt bredde på 9.5 mm for hver af de (forreste) delte plejlstængers leje ringe (billede 7 og 8)
Det er ret lige til at presse lejeringene ind i den enkeltøjede plejlstang og kan gøres med en skruestik. Den delte plejlstang kræver en smule mere opmærksomhed, da det er tilrådeligt at undgå at belaste denne del fra siden. Et “indpressningsværktøjssæt” (se figure 5, en ring og en stål eller messing dorn) blev lavet på en drejebænk så de nye lejeringe kunne presses ind i den delte ende fra indersiden og ud (se billederne 9 og 10 for hvordan lejeringene presses ud og billede 11 for hvordan de presses ind. Billed 12 viser hvordan det ser ud færdigt og hvordan værktøjet ser ud). Sørg for at der er nok luft til siden af den enkelt øjede plejlstang sådan at olie kan nå rullerne når den stor- endede leje er samlet
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. april 2003 - 21:56 #17
For at bevare nok luft til smøring, er det en god ide først at måle den totale brede mellem svinghjulene med den nye krumtapsøle sat på plade, og så beregne bredden af ringene der skal skilles sådan at frigangen ved siden af midten af den delte plejlstang er omkring 2” (0.5mm) i selve delingen og frigangen ved siden af delingen mellem svinghjulene er 0.006” til 0.012” (0.15 til 0.3 mm)
Den indre diameter af ringene bliver en lille smule mindre end 38 mm efter at ringene er presset i men disse skal slibes alligevel for at opnå det korrekte indre mål på 38.1 mm – krumtapsøle diameter på 25.4 mm + 2* rulle diameteren på 6.35 mm (1/4” ruller) bliver i alt 38.1 mm. Du kan selv udføre slibningen af ringenes inderside, hvis du har et H-D slibeværktøn (se billede 13), eller du kan betale dig fra det hos en specialist for rimelige penge. Når jeg selv sliber, bruger jeg de gamle ruller til at kontrollere om den korrekte diameter omtrent er nået. Når man udfører slibningen med de fineste slibemiddel og kun sliber meget lidt ad gangen, nås den korrekte diameter efterhånden. Det er vigtigt at være meget omhyggelig for ikke at slibe for meget materiale væk således at efter at rullerne er indsat i plejlstængerne kan disse ikke bevæge sig sideværts (se også H-D slibe instruktionen i bog (B)). Selvom brug af H-D slibeværktøj til at slibe 0.1 mm fra den storendede rulle bøsning ikke er den korrekte måde at bruge slibeværktøjet på, har den almindelige ejer normalt ikke det nødvendige slibeudstyr og det er muligt, men lidt forsigtighed, at anvende slibeværktøjet og opnå gode resultater
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. april 2003 - 14:15 #18
Resten kommer efter påske, jeg er på Bornholm i påsken og uden Internetforbindelse, jeg regner med at få oversat det sidste til onsdagen efter påske