Avatar billede meegaard Nybegynder
09. april 2003 - 21:49 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hastighed på WLAN

Jeg har to computere der kommunikerer sammen vha. WLAN
Den ene er indbygget WLAN i en bærbare og den er en USB adapter. De kører sammen med Ad-hoc og de kan fint se hinanden og den bærbare kan også gå på nettet gennem den stationære.

Når jeg skal hente filer igennem denne forbindelse falder hastigheden til 1 Mbit!! Ganske kedeligt at hente store filer med!

Hvorfor, hvordan, og hvad gøres for at lave det om?

Begge kort er 11 Mbit! Hastigheden er selvom de to computere står lige ved siden af hinanden!
Avatar billede renehinsch Praktikant
10. april 2003 - 00:08 #1
Hastighed skal skelnes mellem transmissions hastighed og throughput hastighed.

Selvom din filetransfer er 1 mbps kan transmissions hastigheden godt være 11mbps. Båndbredden er så bare ikke fuldt udnyttet. Det betyder så at problemet liggere højere oppe i protokolstakken.

Hvordan og hvor måler du de 1 mbps?
Avatar billede meegaard Nybegynder
10. april 2003 - 07:03 #2
Hastigheden måler jeg ved at overføre filer ved at jeg logger ind på min FTP, og dernæst følger jeg hastigheden på DUMeter. Den viser ca. 640 Kbit/sek.
Avatar billede cesar_dk Nybegynder
10. april 2003 - 07:28 #3
Det er den maskine som køve WLAN via USB porten som er problemet, for dit WLAN køre helt sikkert ca. 11 Mbit men din USB port kan max køre 1.1 Mbit!! så lige med hvad du gøe så kommer du aldrig over 1.1 Mbit via din USB port.
Så du skal desvære ud og invistere i et "ordenligt" WLAN kort til din maskine.
Avatar billede jensendk Nybegynder
10. april 2003 - 07:40 #4
*basker cesar.* USB 1.1 kører 12Mbit.. og ikke 1.1
Avatar billede renehinsch Praktikant
10. april 2003 - 10:39 #5
Man siger at 11 mbps WLAN har et max effektivt throughput på 20-30% af båndbredden. Det er pga pakkeoverhead (MAC+TCP/IP headers) og management frames på WLAN som alt sammen optager plads. Derfor kan du ikke forvente at få mere end 3 mbps effektivt throughput (fx. FTP data) igennem hvis du anvender 11 mbps. 640 kbps svarer dog kun til 7% af 11mbps, så det må kunne gøres bedre.

Selvom  dine kort kan køre op til 11 mbps er det ikke sikkert at de gør det. Heller ikke selvom de står ved siden af hinanden. Jeg foreslår at du til at starte med i din WLAN client tjekker hvad hvilke datarate du er forbundet med.
Avatar billede meegaard Nybegynder
10. april 2003 - 12:23 #6
Hvis jeg fjern IPX/SPX protokollen betyde at jeg får en større båndbredde så?

Jeg kan kun ændre datarate på USB tilslutningen, og den står allerede på 11 Mbit. På det indbyggede WLAN i den bærbare kan jeg ændre: Adhoc Demo Mode, Authentication Algorithm, Fragmentation Treshold, Listen Interval, Power Save Mode, Preamble Mode samt RTS Treshold.

Kan nogle af disse gøre noget for at ændre hastighed?

Mvh. Peter

ICQ# 84535913
Avatar billede renehinsch Praktikant
10. april 2003 - 12:44 #7
Det du nævner er dine parametre for dit netværk. 11mbps er den foretrukne datarate, men det kan godt være der pga lokale modtageforhold kun transmitteres med 5.5 eller lavere. Det kan man typisk se i den klient der følger med WLAN hw. Eller fx. i XP hvis man klikker på LAN forbindelse på statuslinien.
Avatar billede meegaard Nybegynder
10. april 2003 - 13:58 #8
hvis jeg ser i Windows XP's egen status siger den 11 Mbps og "Udemærket" forbindelse, men hvis jeg ser på det trådløse LAN's egen status rude siger den 1 Mbps og den siger ikke noget om signal styrke eller noget!
Avatar billede renehinsch Praktikant
10. april 2003 - 14:08 #9
Jeg tror desværre ikke at du kan regne med XP. Jeg ser selv afvigelser mellem XP og de kort jeg anvender. Så der er ikke andet at gøre end at eksperimentere med parametrene så benytte producentens klientmanager til at se resultaterne
Avatar billede meegaard Nybegynder
10. april 2003 - 14:31 #10
ok, det kan altså godt være nogle af de parametre jeg nævnte tidligere der kan have noget med det at gøre?

(Har du evt. ICQ?)
Avatar billede renehinsch Praktikant
10. april 2003 - 14:38 #11
Nej har desværre ikke ICQ. Men kigger tit efter WLAN spøgsmål her. Mht til fejlsøgnig ville jeg nu heller ikke udelukke at kigge din USB performance grundigt efter.

Held og lykke og tak for point :)
Avatar billede meegaard Nybegynder
10. april 2003 - 14:57 #12
ok, men hvordan kan jeg finde ud af hvor henne det er galt? Er der programmer til den slags? eller kan jeg se det direkte i Windows?

Grunden til at jeg mistænker den bærbares WLAN er nemlig at programmet og det selv ikke stemmer overens! Og det programmer siger mht. hastighed passer nemlig glimrende til det jeg kan overføre med!
Avatar billede meegaard Nybegynder
10. april 2003 - 15:41 #13
Lige et lille ekstra spørgsmål:

Nogle gange står den bare og laver "ingenting" så står der i programmets eget vindue at Current Tx Rate er 11 Mbit/sec. så når jeg lige er begyndt at hente falder den til 1!

Hvordan kan det dog være?
Avatar billede renehinsch Praktikant
10. april 2003 - 16:01 #14
Det kan være at hastigheden bliver forhandlet ned fordi at kvaliteten på signalet falder når der sendes mere data end når nettet står i tomgang. Det kan også være at din manager ikke viser korrekte oplysninger.