Avatar billede pclars Nybegynder
09. april 2003 - 19:22 Der er 27 kommentarer og
4 løsninger

Opgrad til XP

Hej!

Jeg har købt XP opgrad i mandags. Og sidder nu over 48 timer stadig og stadig køre w98 SE.

Efter første opgrad, gik det fint indtil den skulle genstarte efter installation, fejlmelding:

Window kunne ikke starte for denne fil er beskadiget  eller mangler
\windows\system32\config\system

Selv om jeg så fjernede installationen, kunne jeg ikke få maskine I gang med w98 bagefter.

Altså en formatering og geninstallering af recovery cd’en.

Nyt forsøg med samme resultat!

Efter endnu en formatering og Recovery cd, fjernede jeg alt software, bortset fra w98 SE og Word 2000 som jeg gerne ville havde med over i XP.

Men lige meget har det hjulpen.

Har vel nu forsøgt opgrad 9 gange uden held….

Har også fået en fejlmelding på et tidspunkt, med ”forkert værdi i .SIF-fil….

Hvad går der galt…???

Maskine: Compaq 5861  600 MHz  394 RAM (BIOS netop opdateret til nyeste version!)

Hilsen PcLars!
Avatar billede bredker Nybegynder
09. april 2003 - 19:57 #1
prøv at kikke her , der er mange gode tips
http://webguider.dk/HeleIndholdet.asp?Kategorier
Avatar billede peet-49 Novice
09. april 2003 - 20:03 #2
Sæt first boot i bios til cdrom. Sæt xp skiven i drevet og start installationen, fjern den gamle partition og opret en ny, på et tidspunkt bliver du bedt om, at sætte win98 i drevet, og derefter på et tidspunkt xp igen og installationen gennemføres som en ren XP.
Avatar billede pclars Nybegynder
09. april 2003 - 20:14 #3
Hej Bredker!
Har kigge på linket.... Men problemet er at jeg følger instruktionen slavisk, men alligevel funker det ikke..

Og peet49
Din løsning er jeg også blevet forelagt, men problemet er at min win98 ligger på en såkaldt recovery cd, så derfor kan jeg ikke bruge denne løsning.

Hilsen PcLars!
Avatar billede peet-49 Novice
09. april 2003 - 20:30 #4
Er du sikker på, at du kan opgradere en præinstallation.
Avatar billede zabber Nybegynder
09. april 2003 - 20:38 #5
Er det den orginale compaq win 98 CE  du har på den ???. Så er det derfor du kan ikke opgradere fra en Comaq win 98  . Det skal være med med en orginal WIN 98. DET ER DEN FRA COMPAQ IKKE
Avatar billede zabber Nybegynder
09. april 2003 - 20:43 #6
Compaq har lavet om på den win 98 så der er en ( compaq win 98 se )
Avatar billede clawhammer Nybegynder
09. april 2003 - 20:50 #7
Hej... du skal sætte BIOSen til at boote fra cd, og derefter slette den nuværende partition, og så oprette en ny..... det kan du gøre fra din XP cd.
så skal den nye partition formateres og derefter bliver windows XP automatisk installeret
Avatar billede peet-49 Novice
09. april 2003 - 20:52 #8
slawhammer, har jeg allerede svaret, men det kan han ikke med en upgrade xp uden et stykke originalt software.
Avatar billede pclars Nybegynder
09. april 2003 - 21:18 #9
Ja! Jeg har også en del mistanke til den compaq cd. godt nok følger der en Microsoft Windows 98 certifikat med nøgle med, men som sagt ligger det hele (windows98, Word2000, antivirus, brænderprogram, dvd-afspiller osv.)på én cd-rom. og jeg ville jo også gerne ha' min word med over....
Så spørgsmålet er ganske rigtig, om man kan opgrad en præinstalleret pc'er...

Hilsen PcLars!
Avatar billede bredker Nybegynder
09. april 2003 - 21:24 #10
hvis du har en anden win cd der ligger kan du instalere den ,og opgradere derfra , du skal dog regne med at du skal hænte de fleste drivere på nettet
det er det evige problem med compaq ,de vil være ved sidenaf ,jeg tror at de er bange for konkurenterne når folk finder ud af hvad de har købt
Avatar billede pclars Nybegynder
09. april 2003 - 21:34 #11
Det skal nok passe.... Jeg har i hvert fald ikke kunne få meget ud af dem... selv om jeg ringede til support ved 17:30 tiden, fik jeg en telefonsvare som sagde at de kun havde åben til kl. 20:00 og så et nummer til deres support i USA.
Og jeg har heller ikke kunne få de orginale oem skiver på win98 og word2000, som ellers kræves for at kunne opdater word2000 fra Microsoft's hjemmeside! (Win98 kan dog godt opdateres uden cd.!)

Og desværre.... jeg har ikke nogen win cd!

Hilsen PcLars!
Avatar billede bredker Nybegynder
09. april 2003 - 21:50 #12
har du købt den ved en forhandler og hvad med din lisens , har du fået den hvis du ikke har fået din cd med
Avatar billede pclars Nybegynder
09. april 2003 - 22:26 #13
Ja! Jeg har købt maskinen ved en forhandler, og der var alt præinstalleret, og så fulgte der bare en lisens med, som skulle indtastes ved første opstart! Da jeg blev bekendt med at der skulle være en recovery cd, måtte jeg tilbage til forhandleren....
Men en win98 Cd eller for den sags skyld Word2000 Cd har jeg ikke kunne få, hverken hos forhandler eller Compaq....!

Hilsen PcLars!
Avatar billede bredker Nybegynder
09. april 2003 - 22:33 #14
her kan du få suport til forudinstaleret microsoft programmer samt tip og triks
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=/directory/worldwide/da/contracts/options/homeusers/software/default.asp
Avatar billede zenze Nybegynder
09. april 2003 - 22:34 #15
Sæt din XP installations-CD i dit CD ROM drev og søg på filen "txtsetup.sif". Se om din Compaq er nævnt helt nede i bunden af dokumentet som BAD BIOS eller lignende.
Hvis det er tilfældet skal du ind og fjerne hvad der står om din computer.
Avatar billede pclars Nybegynder
09. april 2003 - 22:39 #16
Hvilket program skal jeg vælge til at åbne "txtsetup.sif" med...?
Avatar billede zabber Nybegynder
09. april 2003 - 23:03 #17
Den kan køre xp det gør min 5861 og den køre mere stabilt med xp end den compaq win 98
Avatar billede pclars Nybegynder
09. april 2003 - 23:17 #18
Det lyder godt zabber....  Men har du XP-opgrad eller har du XP-fuld....?

Jeg har prøvet at download Opgard Advisor fra Microsoft (32.1MB) og kørt den, emn den laver godt nok lidt af hvert, jeg kan bare ikke se hvad den har gjort...  Er der nogén der kender den...?
Avatar billede pclars Nybegynder
09. april 2003 - 23:23 #19
I øvrigt startede den med flg. fejlmelding:
The language of this installation of Windows differes from the on you are installing. The options to opgrad will not be available
Avatar billede jsb Nybegynder
10. april 2003 - 09:16 #20
sif-filer åbnes i notepad
Avatar billede pclars Nybegynder
10. april 2003 - 15:38 #21
Tak jsb!
Men den gik ikke her... filen var for stor, men på wordpad gik det....
Og hod kæft hvor var der meget... Men jeg kunne ikke finde min Compaq på denne liste...
Avatar billede zabber Nybegynder
10. april 2003 - 15:50 #22
Jeg har formatet og derefter installert xp-fuld  men du kan også opgad fra alm win 98 ikke fra en compaq win 98
Avatar billede pclars Nybegynder
10. april 2003 - 15:56 #23
Tak zabber...

Jeg er efterhånden også ved at være klar over det er den eneste vej. Men hvordan gør jeg det "lovligt" når jeg ikke selv har en orginal win98 cd, men kun compaq win 98...
Skal jeg ud og købe den, kan jeg jo lige så godt købe en fuld XP, men slipper vel ikke af med min XP-opgrad, når jeg nu har åbnet pakken...!
Avatar billede zenze Nybegynder
10. april 2003 - 16:00 #24
Hvis du har en studieversion af XP burde du kunne lave en clean install - ved at XP "snuser" til en tidligere version af Windows, - men du kan kun opgradere med en sprogversion magen til den du i forvejen har liggende på PC'en, hvis det er det du vil.
Se her hos ProConsult:
http://www.proconsult.dk/katalog/m_soft/s_soft-b/soft-b50/softms-study15.html
Avatar billede zenze Nybegynder
10. april 2003 - 16:03 #25
SMAGE var ordet.
Du kan også købe hos:http://www.pc-netto.dk/templates/group.asp?GroupGuid=11497
Avatar billede zenze Nybegynder
10. april 2003 - 16:06 #26
Sidstnævnte sted er det noget billigere.
... og det jeg mente var at du må opgradere til en dansk XP, hvis du har en dansk Win98 - og til en engelsk XP, hvis du i forvejen har engelsk Win98.
Så skulle det være på plads!
Avatar billede pclars Nybegynder
10. april 2003 - 16:29 #27
Hej zenze!
Tak for svar og link, men det med at "smage" er jo netop mit problem på grund af Compaq win 98, kan jeg forstå på tidligere svar!
Idet jeg går ud fra at "studieversionen" er det samme som alm. opgrad version (Bare billiger for studerne!)
Avatar billede zenze Nybegynder
10. april 2003 - 16:54 #28
Det var nu også mere for at gøre dig opmærksom på at det er vigtigt at have samme sprogversion.
Kan du ikke låne dig frem til en "ordentlig" Win98 og så lade din lille computer "smage" på den inden du knalder XP-opgraderingen ind. Det er da ærgerligt at du skal ud og investere i en fuld version.
Avatar billede zenze Nybegynder
10. april 2003 - 16:55 #29
Så kan du bare formattere din harddisk inden du går i gang med projektet.
Avatar billede pclars Nybegynder
10. april 2003 - 17:54 #30
Ja! zenze!
Det er nok den eneste mulighed. Jeg må prøve om jeg kan få compaq, til at hjælpe med det, for jeg har jo en fuld lovlig citifikat/nøgle til win98, og så må de vel også give mig adgang til en orginal win98, selv om de kun giver en skraber compaq win98 med på recovery cd.
Jeg giver Jer alle point, da jeg er meget imponeret over den massive reaktion på at hjælpe mig....
Tak til alle!
Avatar billede peet-49 Novice
10. april 2003 - 21:08 #31
Selv tak.