Avatar billede summermuggy Nybegynder
09. april 2003 - 11:06 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Bærbar-hvilken?

Her er endnu et spørsmål ang køb af bærbar.

Jeg er først og fremmest godt klar over at en forkromet IBM med diamant taster og guldbelagt processor til 54.500 excl. moms er lige sagen, men hvis man er studerende og ikke direktør, hvad gør man så?

Skal man vente et halvt år indtil ALDI får endnu et knald-tilbud, eller skal man forsøge en Targa, Acer, Note-It eller hvad bambusserne nu hedder...og hvilken er bedst i så fald?
Hvad med iMac eller er det bedst at vente på de nye Pentium Centrino processore?

Jeg regner med at bruge ca. 15-16.000 og håber ikke det er helt urealistisk. Jeg håber at kunne finde minimum en P4-mob 2.2, 15,1", 512mb, 5200rpm HD, lækkert grafikkort (64mb) og måske trådløst nætværk...

Tak for enhver ekspertise på området!
Avatar billede summermuggy Nybegynder
09. april 2003 - 11:08 #1
Har oprettet dette spg før, men ønskede flere svar. Er førstegangsbruger og kom til at lukke det andet spg ned. Dette var ikke meningen, så hvis der er en admin må hun/han godt fjerne det gamle spg ("køb af bærbar"). Tak.
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
09. april 2003 - 11:12 #2
hmm det er jo et godt spørgsmål...
Jeg er selv studerende.. og for 3 år siden købte jeg en Toshiba 4200
System:
550 mhz celron
192 mb ram
20 gb hd
og tv-out... god ting, så kan du koble den til dit tv og se fra den :D

Min bærebare har jeg bare haft til at ligge løst i tasken og rasle rundt sammen med mine skolesager... og ja den virker endnu... også selvom jeg ofte har løbet efter bussen, med tasken på :P
Så det var bestemt et godt køb :D

Mvh Spirit
Avatar billede peter_pop Nybegynder
09. april 2003 - 11:14 #3
Min lillebror er studerende, og købte for nogle få måneder siden en bærbar comp.  Jeg vil helt sikkert råde dig til at vente til et godt aldi-tilbud!!  min. 600 MhZ, 256 mbram, min. 10 gb hardisk... !! mvh peter
Avatar billede agony3 Nybegynder
09. april 2003 - 11:15 #4
Jeg har netop fået en asus M2400 1.8 GHz med DVD og CD-RW. Den er bare for lækker. Vejer omkring 2 kg, har et flot design, og en dejlig skærm. Den opfylder nok ikke helt dine krav men jeg syns du bør kigger lidt på en sådan for som sagt så er den for lækker.
Avatar billede svarrenabe Nybegynder
09. april 2003 - 11:22 #5
Jeg ville ikke vente, for den pris du nævner kan du få en aldeles fortrinlig notebook.
Se eksempelvis på www.midtdata.dk under notebooks, de kører med en serie kaldet @computer notes der får man virkeligt noget for pengene, og professionel rådgivning man ikke kan få hos Aldi.
Ikke at der er noget galt med Aldis tilbud, de er bare sporadiske og tilbyder ikke førstehånds support.
Avatar billede pimpz Nybegynder
09. april 2003 - 12:03 #6
Jeg syntes du skal købe denne http://www.sddata.dk/indhold/produkter_vega/vega_900.php
Du kan finde forhandlere til denne bærbar på http://www.sddata.dk/indhold/forhandlere.php
Det vilde ved denne bærbar er at den er udstyret med bla. et
ATI-9000 grafikkort. Som gør denne bærbar helt X-stram :) jeg har været med til at teste den og den score 7150 point i 3D mark 2002
Avatar billede pimpz Nybegynder
09. april 2003 - 12:05 #7
Eller skulle du måske overveje Asus L3 http://www.sddata.dk/indhold/produkter_asus/asus_l3.php
Denne bærbar rykker oxo for vildt..... har et super lækkert design og køre uhørt stabil :-)
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
09. april 2003 - 12:05 #8
jeg vil forslå at du køber en Asus L3 hos www.midtdata.dk, det er en kraftig computer som du kan bruge til skole arbejde, men også som en spillecomputer.

Jeg har for snart 1½ år selv købt en asus bærbar, hos midtdata, hvor jeg har fået en virkelig god service, og der har ikke været nogle problemer med selve computeren (kun windows)
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
09. april 2003 - 12:05 #9
pimpz >> Det var vi vidst enige om!
Avatar billede pimpz Nybegynder
09. april 2003 - 12:18 #10
Nemlig....den er for nice:)

Jeg arbejder som Asus og Vega tekniker :-) så jeg ved nok besked*g*
Avatar billede summermuggy Nybegynder
09. april 2003 - 13:12 #11
Ved I så mere om kvalitetsforskellene mellem Asus, Vega, AOpen, Acer, Targa og de andre? Hvad med Dell?
Avatar billede summermuggy Nybegynder
09. april 2003 - 13:14 #12
PIMPZ>> Vegaen har jo ik mobile processor -> varme + lyd!
Avatar billede summermuggy Nybegynder
09. april 2003 - 13:20 #13
AOpen A-Book 1545L er vist lettere...2,6kg
http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=Aopen1545
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
09. april 2003 - 13:38 #14
Dell er kvalitets/holdbarsmæssigt en af de bedste computere du kan købe, men skal du have en ordenlig computer synes jeg at de bliver ALT for dyere set i forhold til hvad man kan få ved andre mærker.
Avatar billede dmcn Praktikant
09. april 2003 - 13:46 #15
Jeg samlede mig, for et par uger siden, følgende Dell Inspiron 4150:
P4m 2 GHz
512 MB PC2100 DDR-RAM
40 GB 5200 RPM disk
8 * DVD
14,1" skærm @ 1400 * 1050
Mobility Radeon 7500 32 MB DDR-RAM
2 batterier, hvilket giver samlet batteri-levetid på over 6 timer.
1 års FULD forsikring, der dækker ALLE skader.
Samlet pris blev 15300,-. Dog kan det anbefales at finde en ven med firma, som kan købe den for dig og trække momsen fra. Det gjorde jeg, og prisen endte på ca. 12200. :)

Jeg vil anbefale dig at kigge på Dell's Inspiron 8500. De fåes med TI4200Go-grafikkort, stor skærm osv.
Lad dog være med at opgradere RAM hos Dell. Bestil computeren med absolut minimum og køb SO-DIMM-RAM (kig på edbpriser.dk). Så kan du ofte få 512 MB ekstra, til samme pris som Dell vil have for 256 MB ekstra.
Og så synes jeg du skulle overveje om der er til ekstra batteri. 6 timers levetid er for lækkert! =)
Avatar billede summermuggy Nybegynder
09. april 2003 - 15:30 #16
Man får dog trådløst netkort med til Asus L3800.. og det koster lidt hos Dell..
og i så fald: hvilken trådløs løsning skal man vælge hos Dell?
Avatar billede dmcn Praktikant
09. april 2003 - 15:36 #17
Jeg ville gå efter mini-PCI-løsningen, for at holde PCMCIA-kortpladsen fri til andet.
Avatar billede pimpz Nybegynder
09. april 2003 - 17:26 #18
summermuggy >> lyden i vega´en er ikke højere end andre modeller ;)

Og angående cpu´en syntes jeg ikke det er gal så varme de bliver. Det skal din køler skQ nok holde styr på ellers får du jo en billig brødrister med i købet;)
Avatar billede summermuggy Nybegynder
09. april 2003 - 19:02 #19
Hvad er opfattelsen så angående kvalitetsforskellene mellem f.eks. Vega, Asus, AOpen, Acer, Targa osv.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
09. april 2003 - 19:05 #20
Jeg vil sige at vega, targa, Aopen, Acer er ok mærker, men de er alligevel lidt lav pris. Asus er hverken billig eller dyr, ligger så lidt midt i, og det er nogle rigtig gode computere de producere. Kan ikek sige andet end at jeg er rigtig godt til freds med min.
Avatar billede pimpz Nybegynder
10. april 2003 - 21:00 #21
jeg kan kun give jakobclausen  ret ;)

Men summermuggy hvad er begrundelsen for at give jakobclausen alle pointene??? det virker ik fair, da vi forslår samme notebook :(
Avatar billede summermuggy Nybegynder
10. april 2003 - 22:26 #22
sorry..tænkte ik så meget over det ;-)
han svarede bare til sidst, men jeg lover ik at glemme dig en anden gang så ;-)
Avatar billede pimpz Nybegynder
02. juni 2003 - 14:13 #23
ej de er skQ helt i orden...! har du elles fået købt bærbar??? For Asus kommer snart med en ny! :-)
Avatar billede buhhhh Nybegynder
03. juli 2003 - 20:02 #24
Har kigget meget med på bærbarområdet de sidste par måneder ! Konklusion: Acer Travelmate 800. Enten med eller uden Bluetooth (BT) og med 1,3 eller 1,6 Ghz centrino. 1,3 har de specifikationer du efterlyser og ligger i det prisniveau du omtaler. Tjek priserne lidt inden du køber du kan få den ned til ca. 16000 kr.
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
03. juli 2003 - 20:15 #25
Dell og Toshiba laver fine maskiner, men sørg (som du selv skriver) at få en med 15' eller større skærm! Min toshiba har 15 og det er skide dejligt, den er næsten lige så stor som en normal 17' tommers...

Hvis du vil have god batteri tid, så gå efter Intel Penitum 4 Mobile eller Intel Centrino... Min har en normal Pentium 4 og holder ca (afhængit af brug) 2-3 timer...

Sørg desuden at få trådløst netværk med, det er pisse fedt....
Blå Tænder har min ikke, men det er nok fremtiden inden for kommunikation mellem pc og mobil osv....

Du skal ikke regne med at ret mange blærbare har de "hurtige" 5400 rpm diske, største delen har 4200....

Gå efter Nvidia 4200 Go chippen, hvis den skal bruges til lidt spil :)
Avatar billede phillips82 Nybegynder
03. juli 2003 - 20:19 #26
Jeg kan KUN anbefale en Macintosh bærbar!

Jeg har selv en iBook (www.apple.com/dk/ibook) til 8990,- fra ny.
Den holder batteri i 5.5 time, larmer OVERHOVEDET ikke og vejer kun 2 kilo.

Med den pris du nævner, så kan du sagtens få råd til en G4 Powerbook! Det er nok det bedste bærbare køb man kan få! De larmer heller ikke, og vejer ikke en skid. (er lavet af aluminium og titanium)

Tjeck dem ud!
Avatar billede delphinarious Nybegynder
03. juli 2003 - 20:20 #27
Jeg har netop købt en Aver Travelmate 233XV til omkring 7500,- Den lever op til mine krav, som multimedia-integrator-studerende, og kan bl.a. byde på ting som:

2 GHz Intel Mobile Processor
256 mb DDR Ram
30GB ATA/100 harddisk (4200 RPM)
8x DVD og diskette-drev.

Jeg var godt nok betænkelig, i særdeleshed ved det lave omdrejningstal på harddisken, men jeg må sige at jeg ikke er blevet skuffet. Den blev leveret med en software-pakke som ikke lige var til at råbe hurra for, men da jeg først havde smidt den ud og installeret en god gang "rigtig" software, så kørte den super - Og det gør den altså endnu. Endvidere er den udvidelses-dygtig - Både hvad angår RAM og hvad angår harddisk. Så tag absolut lige et kig på den, inden du handler.

Held & Lykke. :-)
Avatar billede buhhhh Nybegynder
03. juli 2003 - 20:54 #28
Jeg skal selv ud og købe og har afsat ca 20 K til en bærbar, så jeg leder også med lys og lygte, og hvis det skal se lidt lækkert ud og ikke veje, larme og bare have lidt batt.levetid samt min 15" skærm tror jeg mest på acer 800 lige pt. Men jeg er MEGET åben for andre forslag i samme kaliber. Pimpz talet noget om en ny ASUS model kan den ses på deres hjemme side ? eller kommer den først ?