Avatar billede ask-me Nybegynder
09. april 2003 - 11:06 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

SONY TV og grønne linier

Jeg har en SONY 29" 100Hz tv. For nylig opdagede jeg at der kommer grønne linie på skærmen, ca. 10 i alt, ikke vandret men skævt fra venstre til højre. I første omgang forsvandt den efter ca. halv timer. Nu varer den længe. Jeg har haft et elektronik værksted til at se på den. De sagde at det skyldes en defekt billedrør og at det ikke kan betale sig fro at reparere den. En af min ven som er elektronik teknikker sagde at det ikke kan være en defekt billedrør men en spændings forskel i en komponent. Er der andre som har oplevet fejlen hos jer? Hvordan løse jeg problemet?
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. april 2003 - 11:14 #1
det er tilbageløbslinier du ser, det kan godt være billedrøret, men det kan også være det kredsløb der styrer tilbageløbet der er defekt og det skulle kunne repareres.
Hvis det skulle være billedrøret, der er kortsluttet indvendigt, kan det ikke betale sig at reparere TV.
Avatar billede peet-49 Novice
09. april 2003 - 11:21 #2
Det er sikkert G2 spændingen i højspændingen, der er lidt for høj. Hvis det er kanonerne som retaxes taler om, kan det ikke betale sig, at brænde dem rene, da røret derefter kun har begrænset levetid.
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. april 2003 - 11:30 #3
I sin tid havde jeg et apparat der kunne regenere billedrør af forskellige typer, desværre var den ikke så god til PIL rør.
Ellers har jeg reddet mange slidte billedrør, der så kunne holde et halvt års tid og så havde kunden en mulighed for at spare sammen til et nyt TV.
Avatar billede scb Praktikant
09. april 2003 - 12:20 #4
Ak ja retaxes det var tider, da man tog regeneratoren med ud til kunden, og "skød billedrøret".
Der hvor jeg var i lære som radiomekaniker, var det kun når man havde været i lære et års tid at man måtte trykke på knappen, på regeneratoren.
Og ofte samlede alle lærlingene sig omkring det syge tv for at se "miraklet" ske.
-SCB
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. april 2003 - 12:33 #5
SCB> Ja, man var jo altid spændt på resultatet og på kundens reaktion ;o)
Helt tilbage i SH tv's tid var et andet yndet trick at lægge TV med fronten mod gulvet, så bankede man forsigtigt på billedrørshalsen for at ryste de små "koks" løs, så blev billedet såmænd helt pænt igen.

ask-me> takker for pointene..