Avatar billede jlj Nybegynder
08. april 2003 - 11:08 Der er 13 kommentarer

Sortering i Word

Jeg har en række navne opstillet i en tabel i Word, fornavn først, derefter mellemnavn og sidst efternavn.
Jeg vil gerne have sorteret efter efternavn. I WordPerfect mindes jeg, at man kunne sortere efter sidste ord. Kan man det i Word?
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2003 - 11:45 #1
Du skal stille dig et sted i tabellen. Vælge Tabel, sorter, og hvis du har overskrifter i din tabel, hvilket jeg ville vælge at have, vælger du at sortere efter den overskrift din kolonne har. Word markerer selv hele tabellen
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2003 - 11:48 #2
hov, jeg så ikke, at du havde hele navnet i samme celle.
Avatar billede jlj Nybegynder
08. april 2003 - 11:53 #3
Tak for svaret. Men det løser ikke rigtig, hvordan jeg skal sortere efter sidste ord ...?
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2003 - 12:13 #4
Jeg har forsøgt mig lidt frem, men ikke fundet en fuktion, hvor du kan sortere på sidste ord. Men der er den mulighed, at du konverterer din tabel til tekst. og derefter igen konverterer til en tabel og vælger antal kolonner ud fra, hvor mange navne du har som max. Fornavn mellemnavn efternavn = 3 kolonner. Derefter kan du sortere. Men har du mange navne, og der er store forskelle på antal af ord i felterne, så skal du efterfølgende sætte navnene i de celler de hører hjemme, fordi Word jo ikke kender forskel på et mellem og efternavn, og så er der ikke så meget sparet.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
08. april 2003 - 14:09 #5
Den nemmeste løsning ville være hvis du satte henholdsvis fornavn, mellemnavn og efternavn i hver sin kolonne. Nu kan du så nemt som ingenting sortere på efternavn. Som hov-sa også er inde på vil det så gøre det meget nemmere hvis du i første rk. havde kolonneoverskrifter hele vejen hen.
Avatar billede jkrons Professor
08. april 2003 - 16:34 #6
I Word kan du IKKE sortere efter sidste ord, men du kan sortere efter et bestemt ord, fx 3. ord. Men hvis ikke alle har mellemnavn holder den ikke.
Avatar billede jlj Nybegynder
10. april 2003 - 09:48 #7
Hvordan sorterer med efter 3. ord?
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2003 - 11:43 #8
ja, det vil jeg da også gerne vide.
Avatar billede jkrons Professor
10. april 2003 - 16:34 #9
Ret enkelt. Marker hele din tabel. Vælg Konverter tabel til tekst. Brug fx tabulator som skilletegn. Marker hele teksten. Vælg Tabel - Sorter. Vælg Sorter efter og angiv det ord, du vil sortere teksten efter. Konverter evt tabellen tilbage igen.

Konverter metoden kan i øvrigt også løse det oprindelige problem.

Konverter tekst til tabel på samme måde som før. Indsæt et ekstra tabulatorstop mellem hvert element i navnet (fornavn    mellemnavn    efternavn). Konverter tilbage. Så er fornavn, mellemnavn og efternavn i hver sin kolonne, og så kan der sagtens sorteres på efternavnet alene.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2003 - 16:43 #10
Var det ikke det jeg foreslog som en mulighed kl. 12.13 den 8. ?? Bare ikke så udførligt. Det er bare nemmere, at ændre efter man har konverteret til tabel igen, idet man kan sortere på rækkerne og derfor lettere får samlet de efternavne, der nu står i række 2, så man kan få dem flyttet til række 3.

Tja, vi har jo hver vores måde at arbejde på.
Avatar billede jkrons Professor
10. april 2003 - 16:51 #11
hov-sa->  Jo det var det. Jeg havde overset dit svar omkring opdeling i ekstra kolonner.

Men det jeg egentlig svarede på, var hvordan man kunne sortere på et bestemt ord i en linje, og det kan man gøre uden at konvetere tilbage til tabel.
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2003 - 11:25 #12
Fik du klaret dit problem, siden du afviser vores svar? Hvis ja, fortæl, fortæl.......
For jeg tror vi alle kom frem til, at du ikke kunne gøre som i Word Perfect, hvilket var dit spørgsmål. Der ud over fik du gratis nogle gode råd til at løse dit problem.
Avatar billede jlj Nybegynder
14. maj 2003 - 11:32 #13
Når jeg afviste jeres svar, var det netop, fordi jeg ikke kunne gøre som i WP, og jeg synes ikke umiddelbart, at jeg kunne bruge nogle af de anviste metoder. Men tak for forsøget til alle!