Avatar billede funkystuff Nybegynder
08. april 2003 - 10:48 Der er 22 kommentarer og
5 løsninger

Low-noise vs performance

Jeg har en PC, der larmer som en F-16. Jeg har overvejet følgende for at dæmpe det hele lidt:

-Chieftec Dragon Kabinet
-Magic Fleece måtter (som er passer til Chieftec, så det er jo let)
-4 Papst 19db blæsere

Ialt ca. 1600,-

Nogen der har bedre bud i samme prisklasse?
Avatar billede martinmic Nybegynder
08. april 2003 - 10:55 #1
køb et vandkølings system til 600-900 kr..
Avatar billede funkystuff Nybegynder
08. april 2003 - 10:57 #2
Det er vel kun til CPU? Der er jo også lige problemet med GFX og HD... Ja, og RAM, som lige er en anelse OC
Avatar billede martinmic Nybegynder
08. april 2003 - 10:59 #3
det her er så lige at andet vandkølings system.. Deres pris modul er lige nede for tiden, men mener ikke det er så dyrt

http://www.calmsystems.com/
Avatar billede jensendk Nybegynder
08. april 2003 - 11:04 #4
1400.- For en Tyst strømforsyning, passer til Dragon kassen
Avatar billede sbm Nybegynder
08. april 2003 - 11:05 #5
Du nævner slet ikke cpu-blæseren? Den er (som regel) den største støjkilde i computeren. Kig derfor på eksempelvis Thermaltake Silent Viking. Den næste støjkilde kan være strømforsyningen, der i 99% af tilfældende også har sin egen blæser. Kig på om den skal skiftes ud. Disse to ting kan du få for ca. det halve af hvad du i øjeblikket vil udskrive.

http://www.edbpriser.dk/hardware/koelere.asp
http://www.edbpriser.dk/hardware/kabinettilbehoer-show.asp

Hvis også dine harddiske støjer meget, kan det selvfølgelig være en idé at købe sig til en Magic Fleece støjdæmpning, men det er som regel kun ved voldsom belastning at harddiske støjer. I hvert fald når vi taler de nyere modeller. Så måske en ny harddisk? Der rækker en tusse i hvert fald langt, og så får du samtidig en ny og større harddisk.
Avatar billede martinmic Nybegynder
08. april 2003 - 11:05 #6
ellers kig på www.studiedata.dk
Avatar billede sbm Nybegynder
08. april 2003 - 11:08 #7
Ved kabinetterne kan du med fordel kigge på Noise Control.
Avatar billede funkystuff Nybegynder
08. april 2003 - 11:09 #8
Min CPU køler er en TT Silent Storm, som i øjeblikket kører med 2500 RPM. Den siger da lidt, men er god selvom CPU er OC en smule.
Jeg tror kilderne er strømforsyning, og 2 kabinetblæsere, som ikke er bedste kvalitet.
Grunden til jeg kiggede på Chieftec var at man kunne købe tilpassede måtter, som jo skulle dæmpe lidt på det hele (og så er det jo et lækkert kabinet)
Avatar billede vuffe Nybegynder
08. april 2003 - 11:28 #9
prøv at lyt engang, er det ikke dit GFX der larmer som en i helvede? Læste på et site at de skulle larme omkring 60 db, hvorimod almindelige kabinetblæsere kun larmer omkring 20-40 db, og det skal siges at lyden fordobles for hver 6 db. GFX fik også dumpekarakter primært pga. den enorme larm. Måske du skulle kigge lidt på dit GFX og lure om der evt. kunne monteres en anden grafikkortsblæser. kig på studiedata som martinmic også skriver.
Avatar billede vuffe Nybegynder
08. april 2003 - 11:32 #10
det synes jeg i hvert fald er det første du skal gøre, da det vil være en større investering at købe vandkøling og ny strømforsyning og hvad der ellers foreslås, hvilket jeg dog ikke tror på er hovedårsagen til larmen.
Avatar billede sbm Nybegynder
08. april 2003 - 11:36 #11
vuffe >> 60 DB!?!?!?

Det er faktisk MEGET. (Støjniveauet fordobles for hver 3 DB)
Jeg har svært ved at tro at nogen producenter med respekt for sine kunder, producerer noget der genererer et støjniveau på 60DB.
Avatar billede funkystuff Nybegynder
08. april 2003 - 12:01 #12
For lige at stoppe forvirringen. Mit grafikkort er et Asus GeForce4 Ti4400 med TT køler. Ikke et Geforce FX, GFX var bare min forkortelse af graphics.
Geforce FX ER lavet med en sindsygt larmende blæser, skulle vist være 50-60db. (fuldstændig ubrugeligt kort!)
Avatar billede funkystuff Nybegynder
08. april 2003 - 12:05 #13
Kan man selv skifte blæser i en strømforsyning? Det er jo pænt dyrt at købe en ny Low Noise...
Avatar billede vuffe Nybegynder
08. april 2003 - 19:00 #14
nåå ok, det var min misforståelse :)
jeg ved faktisk ikke om du kan skifte blæser i strømforsyningen, det kommer vel lidt an på hvilken det. Men jeg tror faktisk du har en god chance for at kunne skifte den. Du kan jo lige prøve at skrue skruerne ud og se om blæseren er til at komme ind på livet af.

funkystuff, kan du ikke prøve at lytte til computeren og høre hvilke komponenter det er den er gal med? prøv evt at deaktivere kabinetblæserne og hør forskellen.
Men jeg tror da helt bestemt at nogle lyddæmpemåtter ville hjælpe. Jeg tror faktisk ikke at et nyt kabinet vil hjælpe, medmindre det kabinet du snakker om er specielt støjdæmpende. Det er jo også muligt at købe måtter der passer til dit nuværende kabinet.
Avatar billede ebolaz Nybegynder
08. april 2003 - 20:46 #15
Jeg har selv skiftet blæser i mit kabinet, til en papst db 13. Jeg satte bare den nye blæser til mobo, har planer om at lodde den på strømforsyningen, når jeg får tid. Hvis du ikke har plads på dit mobo, kan du få et simpelt lille stik til ekstra blæser fra forsyningen til diske/drev.

Larm fra grafikkortet (ti4200), har jeg minimeret med en kobberkøler og en regulerbar modstand fra Zelman.

Køling af athlon 1400 sker med Silent Viking fra TT.

Jeg har to diske, der havde en tendens til at gå i svingninger med hinanden, hvorfor jeg købte et 5" gummi ophæng til den ene, hvilket løste problemet og endda også fjernede noget mekanisk støj.

Mit kabinet er også et Chieftec, hvilket spiller max.
Avatar billede funkystuff Nybegynder
09. april 2003 - 15:07 #16
Larmen er klart fra kabinet-blæsere. Og herefter er det CPU-køler, samt MB køler i mindre grad. Grafikkort og strømforsyning larmer ikke meget.
Mit nuværende kabinet er et Chieftec TL-02W, som egentlig er meget godt. Det skulle være støjdæmpet i sig selv, men det er ikke noget man lægger mærke til...! Kabinettet er ikke stort, så derfor ville jeg udskifte det med Dragon-case også fra Chieftec. Her kan man købe måtter der er skåret til. I mit eget, ser det ud til at det bliver svært at får plads til måtter.
Overvejede også et øjeblik Xaser III fra ThermalTake, men der ser ikke specielt støjsvagt ud? (og lige en tand for disco-agtigt til mig)
Avatar billede vuffe Nybegynder
09. april 2003 - 15:21 #17
Tjaaaa.... så kan du da skifte kabinetblæserne ud....eller fjerne dem? er de nødvendige for dig overhovedet?
Hvis du kigger lidt tror jeg godt du kan finde nogle måtter der kan monteres i dit kabinet. Du ka jo altid klippe dem til, hvis de er for store, og jeg kan egentlig ikke se hvorfor du ikke skulle kunne få plads til dem, altså...de fylder jo ingenting...
Avatar billede funkystuff Nybegynder
09. april 2003 - 15:47 #18
Blæserne er nødvendige, da CPU'en er OC'et en smule, de sænker i hvert fald CPU-temperaturen ca. 15 grader.
Det smarte ved Chieftecs Dragon kabinet er også at her kan monteres 4 blæsere istedet for 2, som i mit. Desuden er der noget med plads, f.eks. har jeg kun 3 5-1/4 pladser. Jeg er derfor ret besluttet på at skifte, spørgsmålet er bare hvordan jeg gør det bedst.
Mht. til blæsere: Hvis jeg monterer 4 stk., ville Papst 12db blæsere så være nok? Eller skulle jeg vælge dem på 19db for større airflow?
Avatar billede vuffe Nybegynder
09. april 2003 - 16:02 #19
når du kigger på blæsere skal du se på hvor mange CFM (kubikcentimeter luft) blæseren kan levere pr. sekund. Jeg vil sige, at hvis du monterer 4 blæsere er det snart ligemeget hvor små de er, så vil der være airflow nok, så 12 db blæserne vil være nok.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
09. april 2003 - 16:16 #20
jeg har lige invisteret i chieftec og magic shield fra silentsystems.dk det er sager! min gamle TT GoldenOrb cpu blæser larmer MEGET, men dette er nu reduceret til en sagte hummen fra kabinettet. kan kun anbefale magic fleece/shield til chieftec kabiér, det er kanon nemt og giver virkeligt noget. har også 5" hdd ophæng  til 2 barracuda IV, selvom de er meget støjsvage kan man eliminere noget resonans i kabinettet når man læser/skriver på diskene. -kan klart anbefales. !
Avatar billede funkystuff Nybegynder
09. april 2003 - 16:31 #21
Så er sagen efterhånden afgjort. Det bliver Chieftec med 4 stk. 12db kølere.
Mht. til strømforsyning, bliver det indtil videre Chieftec's egen, som følger med kabinettet. En dyrere - Noise Control, ThermalTake, eller andet - må nok vente. Det er trods alt 700-1000 kr. ekstra.
Avatar billede vuffe Nybegynder
09. april 2003 - 21:13 #22
ok, det lyder også nice nok
Avatar billede limahl Nybegynder
15. april 2003 - 23:05 #23
Jeg har for nylig prøvet at skifte blæser i en strømforsyning - det var et helvede - heldigvis kunne min kæreste bidrage med et ekstra par hænder. Ellers var jeg aldrig blevet færdig. Det var en billig standard strømforsyning på 300, hvor jeg udskiftede blæseren med en Pabst (på 21dB), som vist nok skulle være en af de bedste blæsere (ca 130 kr. for 8 cm.). Jeg synes nu ikke at den støjer mindre, men blot på en anden måde (en ny lyd). Jeg er rimeligt interesseret i et støjsvagt system, men også i first person shoote´re, så jeg må finde ud af noget der kan tackle dette dillemma.

Det skal lige siges, at da jeg (vi) havde skiftet viften til strømforsyningen, fandt jeg, at min cpu-blæser larmede meget, så den skiftede jeg efterfølgende ud med en "Silent Viking +" - en familieudgave (jeg har stadig en PIII 1000 mhz.) - til 200 kr. Det var relativt et bedre køb, synes jeg.

Er der nogen der ved, om man evt. kan komme en anden vifte på ATIs Radeon 9500 Pro -kort. Er der nogen muligheder der - eller for GeForce Ti-serien, eller er der en model med statisk køler med de samme muligheder?
Avatar billede vuffe Nybegynder
16. april 2003 - 14:22 #24
hmmm jeg vil tro at du får svært ved at finde en passiv køler til et grafikkort, som vil kunne køle nok.
Avatar billede ebolaz Nybegynder
16. april 2003 - 17:10 #25
limahl. Zalman har lavet en passiv køling til gf4 ti. Den virker fint, men tager pladsen fra en PCI-port. Du havde været bedre tjent med at udskifte til en papst 12 db i din strømforsyning og eventuelt en til i dit kabinet. De to blæsesere vil til sammen give ca. 15 db og give en bedre cirkulation i dit kabinet.
Avatar billede limahl Nybegynder
21. april 2003 - 21:32 #26
Tak for inputet ;-)
Avatar billede funkystuff Nybegynder
12. maj 2003 - 12:30 #27
Så fik jeg klaret mit system. Løsningen blev:

-Chieftec Dragon midi
-NC Magic Fleece
-4 Papst, 12db blæsere
-NC Novibes HD ophæng
-Zalman passiv chipset-køler
-Zalman passiv VGA-køler (ZM80A-HP)

Temp er samme som før....og nu siger den ikke meget!!

Tak for alle input.