Avatar billede nysted Nybegynder
08. april 2003 - 09:11 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Minske støj fra harddiske

Halløjsa folkens.
Jeg har købt mig 2 harddiske og har fundet ud af at de hver i sær ikke larmer men når de er sat til samtidigt begynder at larme. dvs. de udsender sådan en lav rumlen der ligsom bevæger sig i sinuskurver op og ned, og det er meget irriterende at høre på... jeg har sat diskene ind i såkaldte silentdrives, men lige lidt hjælper det fordi der er metalplader fra drevet til kabinettet for at aflede varmen, hvilket så desværre også gør at støjen bliver ledt den vej...
en hver form for hjælp til hvad jeg kan gøre ville være en kanon hjælp for jeg er ved at blive desperat over den computer larmer så meget efter at jeg har brugt flere tusinde kroner på at købe andre dele til den så det er til at havde den stående i sin 1 værelses uden at man bliver idiot... *SUK*
PLEASE HELP :)
Avatar billede diamant Nybegynder
08. april 2003 - 10:09 #1
De larmer fordi de rører inhanden. I hensyn til varme er det eller ikke så godt. Der er to to måde at løs det:
1) Hvis du har plads i dit kabinet for mere end to 3,5 hd, du skulle lægge dem adskilte, med en tøm plads i mellem.
2) Hvis du ikke har mere end to 3,5 pladser, du kan bruge et skuffe eller en rack, som du ligger i en 5,25 plads (i toppen af kabinettet), og lægge en af de to hd i det skuffe eller rack, og måske tilkoble den til bunkortet med en større IDE nappe.
Jeg selv har 2 Seagate Baracuda dreve der rører inhanden, men de er heldigvis lydløs.
Held og lykke!
Avatar billede nysted Nybegynder
08. april 2003 - 11:46 #2
Tjaa... det har noget med det at gøre, men jeg har nu pillet mine harddiske ud af det silentdrive, og i stedet lagt mine harddiske på noget skumgimmi og så lagt noget skumgimmi i mellem dem og sat nogle elastikker omkring og noget, og det gode er at alt støj er væk, og jeg tror og håber på at der ikke bliver nogle varmeproblemer, men det er jeg ikke 100% sikker på... håber bare... Men problemet er umiddelbart løst. bare ikke på nogen god og holdbar måde eftersom at diskene nu egentligt ligger løst i kabinettet.
Avatar billede ebolaz Nybegynder
08. april 2003 - 14:07 #3
Hos www.studiedata.dk kan du få et harddisk-ophæng med kraftige elastiker, hvilket burde afhjælpe den resonans, der opstår, når to diske kører med høje hastigheder, der ligger meget tæt op af hinanden. Ophænget afhjælper også mekanisk støj og koster kun ca. 180 kr. Ophænget kræver 5 tommer.

End lidt mere Georg Gearløs-løsning, der virker i nogle tilfælde, er at tage diskene ud og sætte brede post-elastiker omkring dem. Elastikerne skal side om diskene således at diskene ikke har direkte kontakt med metallet i kabinettet. Diskene kan være lidt svære at masse på plads på grund af den ekstra brede fra elastikkerne, med det kan lade sig gøre. Herefter skrues skruerne i igen, og harddiskene sidder på deres rigtige plads uden direkte kontakt til metallet i kabinettet. Erfaring fortæller mig at det også kan hjælpe at eksperimentere med at løsne og spænde de skruer der holder diskene (mens diskene kører) og bemærke forskelle i resonans. Held og lykke