Avatar billede haken Nybegynder
07. april 2003 - 16:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Reklame til firmaer via email "Er det lovligt ?"

Jeg har hørt at det er lovligt at reklamere til firmaer via email hvis man får email adresserene fra eks krak eller andre sider hvor firmaerne selv har lagt oplysningerne om sig selv ud på nettet.
Er der nogen der ved om dette er rigtigt eller er det mig der er misinformeret?
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
07. april 2003 - 17:06 #1
Det er vel ganske tilladt at kontakte et firma med forskellige "tilbud" om f.eks. en ydelse du er interesseret i at yde mod betaling - de kan så vælge at reagere eller lade være.

Hvis du gør opmærksom på, at det er tilbud, du giver firmaet, burde der ikke være noget lovstridigt i handlingen - du kan heller ikke forbydes at ringe til deres sekretærer og andre åbne linier.
Avatar billede mortrr Praktikant
07. april 2003 - 17:21 #2
Firmaer er mere fredsløse end privat-personer.

Mig bekendt er der ikke noget problem i at bruge det.

Men - det står dem jo også frit for at "blackliste" dit produkt.

Og pas på at der ikke er nogen privatpersoner imellem. Så er det ulovligt.
Avatar billede pafach Nybegynder
07. april 2003 - 18:28 #3
I Bekendtgørelse af lov om markedsføring: http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2000/0069929.htm
Står der:
§ 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

"nogen" bør også være firmaer - men det kræver nok en med juridisk indsigt at tolke det.

/pafach
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
07. april 2003 - 18:37 #4
Heh... Fandt selvsamme side for 5min siden, men du kom mig vist i forekøbet :o)

Medmindre du kun kontakter firmaer der har anmodet om en eller anden form for assistance, du kan yde (f.eks. via et opslag på Arbejdsformidlingen), må du altså ikke kontakte dem på anden vis end at få en aftale med en der har med dit område at gøre.
Avatar billede pafach Nybegynder
07. april 2003 - 18:50 #5
:-))
linket indgår i min signatur når jeg mailer:

--
Spam er forbudt ifølge dansk lovgivning læs §6a:
http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2000/0069929.htm
Spam is illegal in Denmark according to The Danish Marketing Practices Act §6a:
http://www.forbrugerstyrelsen.dk/uk/acts/ukmfl.htm

PS: Jeg hader Spam !
Avatar billede masterfix Nybegynder
23. maj 2003 - 13:22 #6
Når det offentlige kan sende "spam" til firmaer, så er der vel heller intet i vejen med at firmaer gør det til andre firmaer. Det må vel være lige.