Avatar billede dude Nybegynder
07. april 2003 - 11:59 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Opstartsproblem med ny pc

Jeg har netop opgraderet min svigerfars pc med følgende:

Asus A7M-266 bundkort
256 Mb TradeTech PC2100 DDR-RAM
Athlon XP 1800+ CPU (med tilhørende køler)

Grafikkortet er et InnoVision TNT2 32Mb og strømforsyningen er 250W.

Problemet er, at opstarten standser efter at have optalt RAM'en, hvor den i øvrigt når frem til ca. 524000K, dvs. dobbelt så meget som der faktisk er installeret. Herefter sker der intet, og da keyboardet ikke er aktivt, kan jeg heller ikke komme ind i BIOS-opsætningen.

Har nogen en idé til, hvad problemet kan være?
Avatar billede nico2002 Nybegynder
07. april 2003 - 12:07 #1
Du kan godt være så uheldig at havde fået et defekt bundkort, har du tjekket det?
Avatar billede stig3 Mester
07. april 2003 - 12:07 #2
Jeg er ude hvor jeg ikke kan bunde, men jeg faldt over det her:
http://web6.scan.co.uk/Products/Info.asp?WPID=17042

Er det dit bundkort - i så fald så prøv at læs i bunden "FAQ".

Der ser det for mig ud til at dit bundkort ikke passer med din processor......
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. april 2003 - 12:07 #3
det er netop det med rammen der er gal.
Avatar billede nico2002 Nybegynder
07. april 2003 - 12:10 #4
Prøv at pille ramne ud af maskinen og start den, den skulle så gerne komme en ram fejl, hvis ikke er det sikkert bundkortet.
Avatar billede tbr-doa Nybegynder
07. april 2003 - 12:11 #5
havde selv købt det board og ram hos shg, ram er ikke kombiltet med det board havde samme problem, fik ram byttet og nu kører den fint.
Tech-Trade 256 MB PC-266 DDR 2100
  Asus A7M266, AMD761, ATA100, Audio,
det er disse to ting der ikke ville sammen
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. april 2003 - 12:14 #6
har du resat bios, ellers ville det være en god idé inden du farer ned med ramblokkene.
Avatar billede nico2002 Nybegynder
07. april 2003 - 12:14 #7
stig3 se lige her:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264627981

Den link du har det er jo et dualboard!

Er maskinen det eller hva?
Avatar billede dude Nybegynder
07. april 2003 - 12:14 #8
>>nico2002  Øøøhhh, nej - hvordan kan jeg gøre det uden at returnere det til forhandleren?

>>stig3  Det er IKKE et dual-processor bundkort, men det lyder da ikke betryggende at denne model ikke understøtter Athlon XP

>>retaxes  Er det mærke, model eller type den er galt med?
Avatar billede dude Nybegynder
07. april 2003 - 12:17 #9
>>tbr-doa  Lyder interessant - hvilke RAM fik du byttet til og hvordan fik du shg overbevist om, at det var problemet

>>retaxes  Reset BIOS? Jeg har i hvert fald haft afmonteret batteriet på bundkortet. Skulle det ikke være nok?
Avatar billede nico2002 Nybegynder
07. april 2003 - 12:18 #10
dude >> Det er lige det der er problemet at du ingen chance har for at tjekke det, men efter hva jeg har set og prøvet ved opsætning af maskiner lyder meget som bundkorts fejl.
Avatar billede stig3 Mester
07. april 2003 - 12:19 #11
nico>>
rolig nu - jeg startede jo med at sige at jeg ikke var sikker.

Jeg så godt at det var et dual board, men da jeg ikke kunne finde den angivne model på ASUS'es hjemmeside - troede jeg at det måske var det board han mente.
Avatar billede tbr-doa Nybegynder
07. april 2003 - 12:22 #12
kan ikke huske hvilken ram det var, er ikke hjemme, købte noget pc2700 ram som var bagudkompatibel.
Jeg arbejder i nærheden og kørte over til dem. prøv at ring til dem.
du kan feks. nævne at du har talt med en som havde samme problem.
Avatar billede nico2002 Nybegynder
07. april 2003 - 12:23 #13
Undskyl stig3 har også lige været på deres HP og jeg kan helder ikke finde board der???
Avatar billede dude Nybegynder
07. april 2003 - 12:26 #14
Avatar billede nico2002 Nybegynder
07. april 2003 - 12:30 #15
Det ser ikke godt ud med det bundkort, tjek lige det.
http://www.hardinfo.dk/tests/bundkort/artikel.asp?ID=250&Page=1
Avatar billede tbr-doa Nybegynder
07. april 2003 - 12:31 #16
da jeg talte med shg sagde, sælgeren at det kompalitets problem.
Derfor havde jeg ikke noget problem med at få det byttet.
når den talte ram skrev den 524000K ok
Avatar billede tbr-doa Nybegynder
07. april 2003 - 12:32 #17
husk at det er et billigt board til 300 kr
Avatar billede peet-49 Novice
07. april 2003 - 13:21 #18
Du skal have biosversion 1007 eller 1008 for, at køre med XP cpu.
Avatar billede dude Nybegynder
07. april 2003 - 13:23 #19
Jeg har bios 1007 - men ellers tak
Avatar billede dude Nybegynder
08. april 2003 - 20:08 #20
>>tbr-doa  Opret lige et svar og du vil få point
Avatar billede tbr-doa Nybegynder
09. april 2003 - 09:22 #21
Godt at du fik klaret dit problem
mvh Tommy
Avatar billede dude Nybegynder
09. april 2003 - 21:36 #22
Det var rigtig nok RAM'ene, der var problemet, selvom shg hårdnakket påstod at der ikke var kompatibilitetsproblemer. Jeg fik dem dog byttet til nogle Samsung PC2700 til kun 70 kr. ekstra - de få penge har jeg ikke tænkt mig at spare næste gang jeg køber RAM.

Tak for alle løsningsforslagene - retaxes får også lidt point, da han(?) var først på banen med årsagen til problemet.

/Mick
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. april 2003 - 21:39 #23
takker for pointene..