Avatar billede novanil Nybegynder
07. april 2003 - 11:42 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Download og installation af Oracle

I forbindelse med mit studie er jeg interesseret i at kunne arbejde med oracle hjemmefra. Jeg har hørt at man gratis kan downloade fra oracles hjemmeside, men er lidt i vildrede om hvad det præcis er, jeg har brug for. På skolen bruger vi noget der hedder sql plus og oracle forms.
Avatar billede olet Nybegynder
07. april 2003 - 12:30 #1
Du skal jo bruge selve Oracle databasen (serveren) til den platform, som du nu har til rådighed. Jeg ved ikke om man kan downloade gratis fra Oracle (tvivler jeg på) - de skal jo også tjene penge.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2003 - 13:30 #2
Du kan downloade Oracle stort set hvad som helst gratis for development.

Håber du har en hurtig linie. For det er i GB klassen.

Og masser af RAM på den maskien du skal installere på. Også
i GB klassen.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2003 - 13:31 #3
Avatar billede pnielsen Nybegynder
07. april 2003 - 14:49 #4
Man behøver ikke absolut hente det sidste nye version (9.2).. Den fylder ganske rigtigt 3 CD'er (ca. 2GB)
Du kan nøjes med 8.1.7 som fylder 1 cd - Oracle8i Enterprise Edition Release 3
(8.1.7) for Windows 2000/NT
Download the Complete File
oracle817ntee.zip (598,389 kb)

Tryk på archived products i bunden af siden som arne gav dig.

olet -> du har da ret i at der skal tjenes penge, men Oracle skal jo omvendt også ud til alle. Derfor giver oracle alle mulighed for at hente deres produkter gratis.
Målgruppen er normalt de store firmaer, som nok skal betale licens pengene.
Kan man så få nogle studerende til at hente en gratis version, kan det jo være at den person en dag anbefaler sit nye firma at bruge Oracle  ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2003 - 14:59 #5
Oracle giver *IKKE* alle muligheder for at hente deres produkter
gratis.

Det er *KUN* for development.

Lad mig citere lidt fra den licens man skal acceptere for at
downloade:

We grant you a nonexclusive, nontransferable limited license to use the programs only for purposes of developing and prototyping your applications, and not for any other purpose.  If you use the applications you develop under this license for any internal data processing or for any commercial or production purposes, or you want to use the programs for any purpose other than as permitted under this agreement, you must contact us, or an Oracle reseller, to obtain the appropriate license.
Avatar billede olet Nybegynder
07. april 2003 - 15:07 #6
pnielsen->ja, du har da ret. Var blot ikke klar over at man kunne det.
Avatar billede novanil Nybegynder
07. april 2003 - 16:16 #7
Tak for svarene, jeg havde dog selv fundet frem til ovennævnte link. Mit problem er bare hvad jeg har brug for at downloade og installere for at få det hele op at køre. Indtil videre har jeg downloadet Oracle9i Developer Suite - er der andet jeg bør have med? Hvor får jeg f.eks Sql plus?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2003 - 16:32 #8
De 3 store klumper er:
  DB med selve databasen (og jeg formoder SQL Plus er med i den)
  AS med J2EE application-server, portal etc. (lyder ikke relevant for dig)
  DEV med diverse udviklings værktøjer

Jeg vil tro at du skal snuppe DB plus de dele af DEV som du skal bruge.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2003 - 16:34 #9
DEV Suite indeholder også en masse du skal bruge.

JDeveloper (Oracle's Java IDE) f.eks..
Avatar billede novanil Nybegynder
07. april 2003 - 16:58 #10
Ok. Det er jo så en del...håber min maskine kan klare det :)
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2003 - 17:03 #11
Der var en tyrk-fejl i min sidste kommentar.

DEV Suite indeholder også en masse du *ikke* skal bruge.

Men altså også noget du skal bruge.

Det er derfor jeg anbefaler mere selektiv download for den del.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2003 - 17:06 #12
Hvis jeg husker rigtigt kommer første hurdle når du skal oprette
en database.

Database oprettelses wizarden er lidt sulten.

På en PC med kun 256 MB RAM måtte jeg oprette 2 page-filer af 800 MB
for overhovedet at kunen få det til at køre.

Og det var ikke hurtigt.