Avatar billede bundgaard Nybegynder
04. april 2003 - 08:46 Der er 30 kommentarer og
2 løsninger

AMD XP 1700+ Thouroughbred

Jeg sidder og overvejer at købe sådan en, da jeg har hørt de kan clockes rimelig voldsomt :)

Men har hørt så hørt fra anden side at mit ECS K7S5A ikke understøtter overclocking?

Så jeg sad lidt og overvejede dette bundkort;
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264627981

Men understøtter det så overclocking?
Eller er det noget andet i vil anbefale?

Husk lige på at jeg er en fattig studerende :)
Avatar billede human Nybegynder
04. april 2003 - 11:27 #1
clockes remelig voldsomt... Du skal nok kunne clocke den til en 2000+, men så heller ikke mere. Om det er voldsomt ved jeg nu ikke.

Jeg er næsten sikker på der kan findes en uorginal BIOS til dit gamle bundkort så du kan hæve din FSB til mere end 133MHz. Det er en meget brugt metode.
Jeg vil lige kigge efter en...

Mht. til det nye bundkort, der kan du heller ikke hæve din FSB til mere end 2x 133MHz, så der skal også en anden BIOS til, så hvorfor ikke bare beholde det gamle?

Hvis du vil clocke din CPU på andre måder end at hæve din FSB, så skal du have unlocked din den.
Der er en udemærket film til det her:
http://www12.tomshardware.com/images/thg_vid2_ocing_xp.zip
Og en guide her:
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1345&p=3

Jeg vil anbefale nu nøjes med at hæve din FSB vha. et anden BIOS, hvis du ikke er for sikker med den metode som skal anvendes til at unlocke den.

Jeg kigger lige efter den BIOS.

// Human
Avatar billede human Nybegynder
04. april 2003 - 11:30 #2
http://www.ocworkbench.com/2002/ecs/k7s5abios/cheepobios.htm

Der har du en uorgional BIOS til dit nuværende bundkort, så kan du hæve din FSB :o)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
04. april 2003 - 11:54 #3
human >>> Min kammerat har lige købt en magen til og den kører 2,1Ghz med luftkøling :o)

Hvis man får fat i en Thoroughbred XP1700+ med Super Extreme Steppings, sidder man faktisk med en nedgraderet XP2600+ til en billig penge - derfor kan lige netop den model overclockes pokkers meget!

Du skal ikke bekymre dig om at låse den CPU op i det hele taget - Thoroughbreds er mig bekendt ikke låst og køber du en fra http://www.waterheads.dk/, får du en med super extreme stepping for 625kr + porto.
Desuden nytter det ikke noget at låse CPU'en op, så længe du har det bundkort - chipset'et understøtter slet ikke ændring af multiplikatoren :o)

Du vil uden problemer være i stand til at køre 150Mhz på FSB'en, svarende til 1650Mhz, hvis du flasher til en OC-BIOS og min kammerats skal først have hævet Vcore ved 1900Mhz!

Du kan også gøre det, at du hente et program, der hedder "SpeedFan" inden du flasher til en OC-BIOS. Med det program kan du ændre på FSB'en inde fra Windows og så kan du prøve 166/166, hvilket ikke er urealistisk for den CPU - at dine RAM så ikke er med på ideen, er nok en anden sag :o)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
04. april 2003 - 11:57 #4
Min kammerat har købt dette bundkort og det fungerer absolut efter hensigten:

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264628115

Dette skulle være et af de bedste til OC af den nævnte CPU:

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264747945

Og dette er det bedste kompromis mellem pris, ydelse og OC-muligheder:

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264837962

(køb evt. den lidt nyere efterfølger til 180kr mere - så er du bedre sikret for fremtiden, siger de kloge

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264837963 )
Avatar billede human Nybegynder
04. april 2003 - 12:11 #5
Til en nedgraderet 2600+, nice der. Dvs. at en 2000+ skulle kunne komme op på de 2900+?

Skal jeg se med egne øjne før jeg tror det.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
04. april 2003 - 12:18 #6
Kun hvis den har den rette stepping!

Du kan få en TB XP2100+, der uden problemer kører 2.5Ghz med luftkøling! Husk på at der ikke er tale om en Palomino, der stort set ikke kan overclockes, men en Thoroughbred, der er nedgraderet - tro hvad du vil, men det jeg siger her er fakta.

http://www.cpudatabase.com/ og find TB XP1700+ - find den der er kommet op på flest Mhz med luftkøling og tjek koden for dens stepping!
Avatar billede human Nybegynder
04. april 2003 - 12:21 #7
Okay... Hvis jeg så siger jeg har en TB 2000+ stående lige ved siden af mig, som kun kunne clokes med til en 2300+. Kan du så også forklare det (det er med SES).
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
04. april 2003 - 12:22 #8
2430Mhz med Volcano 9 og en VCore på 1,8V er opnået og pudsigt nok er der tale om en CPU med koden "JIUHB", der er altafgørende i denne sag.
Avatar billede human Nybegynder
04. april 2003 - 12:22 #9
Og der sidder en thermaltake volcano 9 på.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
04. april 2003 - 12:23 #10
Måske at du ikke kan få en TB XP2000+ med de rette steppings? De tidligere versioner af TB-kernen kunne heller ikke klare ret meget OC, men det fik AMD rettet op på, ganske hurtigt...
Avatar billede human Nybegynder
04. april 2003 - 12:24 #11
Læs min kommentar igen, det ét med Super Extreme steppings...

Men fair nok, jeg taler kun ud fra egen erfaring. Måske er det en fejl produceret CPU? not...
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
04. april 2003 - 12:25 #12
Det højst opnåede resultat med TB XP2000+ er 2.4Ghz på CPU-database og gennemsntligt er den clocket til 1936Mhz...

Som sagt kommer det hele an på produktionstidspunktet og de rette steppings!
Avatar billede amd Nybegynder
04. april 2003 - 12:25 #13
Human=> Jeg har hørt, at 1700+ tb skulle næsten skulle kunne OCes lige så højt som en XP3000 kan....
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
04. april 2003 - 12:26 #14
Eller også er der noget andet i dit system, der ikke vil have din maskine så højt op?

Hvlket bundkort har du?
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
04. april 2003 - 12:28 #15
Fra CPUdatabase.com

Clock : 3487Mhz
VCore : 1.85
Stepping : JIUHB
MB : Soltek SL-75FRN-L
Køling : Spire FalconRock II

Det er en brandlækker CPU :o)
Avatar billede human Nybegynder
04. april 2003 - 12:31 #16
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264797988 der er bundkortet.

AMD: har også hørt meget.
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
04. april 2003 - 12:33 #17
Helt enig med kreidlerhansen
human--> http://www.hardforums.com/showthread.php?s=&threadid=591859
http://www.overclocking.dk/community.asp?mode=info&id=12072
En AMD 2100+ Thoroughbred Super Extreme Stepping kan  med luft nå 2,4--> 2,6 Ghz, jeg ved ikk hvad det er i AMD xp hastigehder, men meget.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
04. april 2003 - 12:34 #18
human >>> Hvordan har du OC'et din CPU? Både FSB og multiplikator, eller? Jeg må indrømme, at jeg ingen erfaring har med den CPU på andet end NForce2-bundkort :o/
Avatar billede human Nybegynder
04. april 2003 - 12:37 #19
Den er OC'et på FSB'en. Så hvis alle de resultater passer som i kommer med (hvilket de sandsynvis gør), Så har jeg da absolut ingen idé om hvorfor den ikke kan kører med end sølle 2300+.

Og som sagt, det er med SES.
Avatar billede human Nybegynder
04. april 2003 - 12:44 #20
Nå, skidt pyt med det.

Men bundgaard, du skal have fat i denne BIOS:
http://www.ocworkbench.com/2002/ecs/k7s5abios/cheepobios.htm

Så kan du begynde at hæve din FSB, og (håbenbart), få den sindssyge høje hastighed.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
04. april 2003 - 12:47 #21
Og det hjælper ikke, hvis du hæver VCore? Surt show :o(
Avatar billede human Nybegynder
04. april 2003 - 12:48 #22
Nixen.. Har prøvet alt, Alt!
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
04. april 2003 - 12:54 #23
Har lige tjekket et par sider med OC af samme CPU - tilsyneladende er den ikke tilfreds med at gå højere, overhovedet - hamrende ligegyldigt om den kører med vandkøling!

Tough luck, my friend! Og jeg brokker mig over, at min P4 2Ghz ikke vil køre stabilt med 2,66Ghz :oP
Avatar billede human Nybegynder
04. april 2003 - 12:57 #24
:P.. Well, heldigvis er det ikke min CPU, men min fars, sidder såmen med en 1600+ som kører stabilt ved 2000+ med vandkøling. (Den er self unlocked).

Og jeg får næsten ligeså god CPU score som hans... Næsten altså ;o)

// Human
Avatar billede human Nybegynder
04. april 2003 - 13:02 #25
Jeg sidder iøjeblikket og leder efter en 2000+ eller 2100+ TB med SES og den såkaldte JIUHB code. Men synes ikke jeg kan finde sådan en nogen steder, heller ikke som 1700+. waterheads har godt nok en med code AIUHB. Men efter hvad jeg kan se skulle JIUHB være en del bedre.

Nogen som evt. har et link?
Avatar billede human Nybegynder
04. april 2003 - 13:04 #26
Kan sådan set slet ikke finde resultater fra 1700+ med AIUHB på http://www.cpudatabase.com
Avatar billede bundgaard Nybegynder
07. april 2003 - 14:57 #27
Hej

Undskyld det sene svar, men har ikke kunnet komme ind på exp.dk de sidste dage :/

human > hvis jeg smider den bios ind, så kan jeg begynde at pille ved FSB'en?
hmm..skal vel næsten investere i nogle nye ram :/ Har kun pc2100 i..og ved ikke lige hvor langt de kan gå op!

kreidler > hvilken køler skal jeg så købe? Og er det nødvendigt med et nyt bundkort?
Avatar billede human Nybegynder
07. april 2003 - 15:42 #28
Jeps... Hvis du flasher din BIOS til den kan du begynde at pille ved din FSB.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
07. april 2003 - 16:01 #29
det lyder da godt..så skal jeg bare ha investeret i en processor og en ny køler..og så kan jeg gå igang :)

jeg takker for hjælpen begge to!
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
07. april 2003 - 16:34 #30
Bare helt i orden :o)

Takker for points!
Avatar billede fibber Nybegynder
12. september 2003 - 12:49 #31
Sad lige og tænkte på hvordan fanden jeg OC'er en xp2100+ Palmino med et asusa7v333 ;) ? btw, ik sig hæv vcore eller lign. fatter absolut ingenting at sådan noget OC ting :D
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
12. september 2003 - 15:37 #32
Opret et nyt spørgsmål...