Avatar billede blake Nybegynder
03. april 2003 - 21:20 Der er 9 kommentarer

flashe sin bios

hvad menes der med at flashe sin bios.
Avatar billede geforce3 Praktikant
03. april 2003 - 21:22 #1
At man opgraderer den til en nyere version, og derfor måske kan tage en større harddisk og større processor. Hvis det er noget du gerne vil, så skriv hvad dit bundkort hedder
Avatar billede fromsej Praktikant
03. april 2003 - 21:25 #2
geforce3 har ret, men det er kun noget man gør hvis det er nødvendigt.
Der er risiko for at ens bundkort siger farvel og tak.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. april 2003 - 21:28 #3
Her er en slags guide som flere gange har været bragt på Eksperten.

Dette er en af måderne, man kan opdatere sin bios på.

Når du har hentet Bios opdateringen, skal den måske pakkes ud. (Hvis det er en .BIN-, .ROM- eller .AWD-fil, skal den ikke pakkes ud)
Hvis det er en .ZIP fil, kan du f.eks. bruge winzip fra www.winzip.com
Hvis det er en .EXE fil, skal man normalt bare D-Klikke på filen, og så vælge det drev filerne skal pakkes ud på.

Hvis der ikke er noget opdateringsprogram med i pakken, skal du hente det, det samme sted, som du hentede biosopdateringen.  Det kunne f.eks. hedde AWDFlash.exe eller AMIFlash.exe
Både bios-filen og opdaterings programmet, skal kopieres over på en formateret diskette.
Kører du ikke med NTFS filsystem, kan du også lægge filerne i f.eks. C:\Biosupd

Og du skal være 200% sikker på, at det er den rigtige opdatering du har hentet.

Lav først en startdiskette. I Windows 9x skal du bruge Start  - Programmer - MS-DOS-Prompt > skriv 'Format A: /s'  (Husk at sætte en tom diskette i diskettedrevet)
I Windows ME kan du oprette en startdiskette, ved at gå ind i Start - Indstillinger > Kontrolpanel - Tilføj/Fjern Programmer > Fanen Startdiskette.
Hvis du kører med Windows 2000, så kan du hente en på www.bootdisk.com (Ikke en DOS/Windows 95  version)
Hvis du kører med Windows 9x, kan du også trykke på F8, når du starter computeren. (Hold knappen nede)
I den efterfølgende Startmenu, skal du så trykke på 'SHIFT-F5'.

Hvis du vil starte på startdisketten, så sæt disketten i diskettedrevet, og genstart computeren. Der bliver nu startet op på disketten.
Hvis der ikke bliver startet på disketten, skal du rette startrækkefølgen i bios til f.eks. A,C,CD-ROM
For at komme ind i bios, skal man normalt trykke på  'Delete' ved opstart. Punktet du skal rette, står normalt i menuen 'Bios Setup' og hedder 'Boot Sequence' Husk 'Save & Exit'

Hvis du hentede en startdiskette på www.bootdisk.com , eller oprettede en i Windows ME, så kommer der en startmenu frem, når du booter op på disketten. Når du ser den startmenu, skal du trykke på 'SHIFT-F5'

Når du ser DOS Prompten A:\> skal du starte flash programmet. (Hvis du lagde filerne i C:\Biosupd skriver du først 'C:' <Enter> og så 'CD Biosupd' <Enter>)

Det kan f.eks. gøres ved at skrive 'navnet_på_flash_programmet bios_fil_navnet.bin' og så følge anvisningerne som programmet kommer med.
I andre tilfælde kan man nøjes med at skrive 'navnet_på_flash_programmet' og så bliver man automatisk guided videre af programmet.
Den præcise kommando kan afvige, men det står enten i den readme fil, som de fleste producenter vedlægger.
Eller så står det helt sikkert på deres hjemmeside.

Imens bios opdateringen foregår, må du om ingen omstændigheder slukke eller genstarte computeren.
Hvis opdaterings programmet fortæller dig, at bios opdateringen IKKE lykkedes, så gentag proceduren indtil det lykkedes. Du må heller ikke her, genstarte eller slukke for computeren.

Når bios opdateringen er fuldført korrekt, slukker du helt for computeren. Starter op igen, og går ind i din bios.
Her vælger du så punktet 'Load bios defaults' eller lignende, og så Save & Exit.
Gå ind i bios igen, og ret eventelle indstillinger, du nu måtte bruge.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. april 2003 - 21:29 #4
her er en anden forklaring:

Lav først en startdiskette. I Windows 9x skal du bruge Start  - kør - MS-DOS-Prompt > skriv 'Format A: /s'  (Husk at sætte en tom diskette i diskettedrevet)
Hvis du kører med Windows 2000/WinXP så kan du hente en på www.bootdisk.com

Når du har hentet Bios opdateringen, skal den måske pakkes ud. Brug f.eks. winzip fra www.winzip.com
Pak filerne ud på disketten. Hvis der ikke er noget opdateringsprogram med i pakken, skal du hente det samme sted som du hentede biosopdateringen.

Sæt disketten i diskettedrevet, og genstart computeren. Der bliver nu startet op på disketten. (Hvis der ikke bliver startet på disketten, skal du rette startrækkefølgen i bios til, A/C/CD-ROM)
Når du ser A:\> skal du starte flash programmet. Det kan f.eks. være du skal skrive 'navnet_på_flash_programmet bios_fil.bin' og så følge anvisningerne som programmet kommer med.

Når du er færdig, slukker du helt for computeren. Starter op igen, og går ind i bios. (Tryk Delete ved opstart)
Her vælger du så punktet 'Load bios defaults' eller lignende. Husk Save & Exit.

Obs: Det kan være en risikabel operation at flashe bios, men man kan købe en ekstra bios som indsættes på bioskredsens plads og som laver en kopi af din gamle bios.

Læs mere om den her http://www.tweakmax.com/html/biossavior/biossavior-1.cfm - den hedder IOSS RD1 BIOS Savior

Den kan købes hos www.kope.dk
Avatar billede blake Nybegynder
07. april 2003 - 10:58 #5
mit bundkort er en epox 8k3a+. kan du hjælpe med at finde en updatering
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. april 2003 - 11:05 #6
kan du selv lave resten af fodarbejdet så se her http://www.epox.org/
Avatar billede blake Nybegynder
07. april 2003 - 11:10 #7
kendte godt siden. men har ingen anelse om hviltet link jeg skal vælge
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. april 2003 - 11:17 #8
ude i siden klikker du på BIOS og et stykker nede finder du denne tekst, tryk på None specified og vælg dit mobo, så downloader du biosfilen

BIOS Image Files (Last updated 10/12/02 6:37 )

Here you will find downloads of EPoX UK's own recommended BIOS binaries, each recommended for optimum performance, stability and compatibility with each particular mainboard. These BIOS images are all fully supported by EPoX UK, however may not be supported by other branch offices.

None Specified 3ETM 3PTA 3SPA3/L 3SPM 3VSA/M/2 3VWM/+/2 3WTM 3WTM3 4B2A/M/M+ 4BDA/2+ 4BDAE 4BDM/+ 4G4A/+/N/I/R 4G4AE 4G4M/+ 4GEA/+ 4GEAE/I 4GEAD/I 4GEM/I 4PEA/+ 4SDA/+ 4SDA5+ 4SDAE 4SDM/+ 4SDM2/2+ 4T4AU 6VBA 6VBA2 8K3A/+ 8K3AE 8K5A2 8K5A2+ 8K5A3+ 8K7A/+ 8K9A/I 8K9A2 8K9A2+ 8KEM2 8KHA 8KHA+ 8KHAL 8KHAL+ 8KLM2/+ 8KMM/+ 8KTA/+/2 8KTA2L/3L/3L+ 8KTA3/+ 8KTA3Pro/+Pro 8KTM/3 8RDA 8RDA+ 8RGA+ CU133A/+ D3VA KL133M/L KT133M/+ M762A
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. august 2003 - 10:21 #9
hvad har du fundet ud af?