Avatar billede leaddata Nybegynder
03. april 2003 - 19:11 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

musik---.mp3

mp3 er meget fint,men findes der et andet format som man kan bruge til at pakke musik med så det fylder mindre end mp3.

og findes der en form for afspiller til samme format???
Avatar billede geforce3 Praktikant
03. april 2003 - 19:16 #1
Jeg kan ikke huske hvad *.rma fylder, men det er vist noget af det samme
Avatar billede grunken Nybegynder
03. april 2003 - 19:18 #2
der findes et hav af formater til at pakke musik med, mp3 er bare blevet det mest udbredte :)

men eksempelvis findes der mp3pro, som du kan læse mere om her !

http://www.mp3prozone.com/

derudover findes der wma, som er en microsoftudviklet standard, men som i bund og grund fungerer på samme måde som mp3 :)

læs lidt om forskellene her :

http://www.litexmedia.com/article/comparison.html

men som du kan se er mp3 blevet standard, og dette har osse meget at gøre med at de fleste former for hardware understøtter det :

alle cd/dvd - afspillere med respekt for sig selv kan afspille mp3, men kan de fleste osse afspille wma ?

-grunken
Avatar billede geforce3 Praktikant
03. april 2003 - 19:20 #3
*.wma fylder kun 1.89mb for 4minutter, der bruges mediaplayeren til at lægge det ned.
Avatar billede leaddata Nybegynder
03. april 2003 - 19:21 #4
til grunken:

Det jeg er på jagt efter er et format hvori musik ikke fylder lige så meget som mp3 gør. måske noget der fylder 10 gange mindre end mp3,hvis det findes.
Avatar billede geforce3 Praktikant
03. april 2003 - 19:24 #5
3.74mb som mp3 og 1.89mb som wma det er 50%  mindre:)
Avatar billede leaddata Nybegynder
03. april 2003 - 19:24 #6
til geforce3:
hvad bruger man til at pakke mp3 til wma og kan winamp afspille wma???
Avatar billede grunken Nybegynder
03. april 2003 - 19:27 #7
mp3 kan osse godt fylde meget mindre end det gør, men du må jo tage højde for at lyden forringes, et mp3nummer på ca. 4 min fylder ca 4 mb. med en bitrate på 128 men med en bitrate på 32 vil filen så fylde omkring 1 mb.

men den laveste bitrate jeg har hørt om ligger omkring de 16 stykker, og så er lyden mono....

men sikkert er kvaliteten heller ikke bedre end den er i en god nokiastelefon !

men med en bitrate på 16, har vi altså presset dit nummer ned på ca. en ½ mb.

-grunken
Avatar billede geforce3 Praktikant
03. april 2003 - 19:27 #8
http://download.com.com/3000-2140-10139944.html?tag=lst-0-2 Prøv dette til at lave om til wma fra mp3
Tjekker lige om winamp kan afspille wma
Avatar billede grunken Nybegynder
03. april 2003 - 19:28 #9
geforce, altså det pakker ikke bedre, bitraten på wma er bare 64 :)
Avatar billede geforce3 Praktikant
03. april 2003 - 19:31 #10
grunken> Du siger noget jeg ikke lige tænkte over;)
Men winamp kan godt afspille wma, hvis det er det bedste lige nu...;)
Avatar billede grunken Nybegynder
03. april 2003 - 19:34 #11
geforce> kræver det ik et plugin hvis man kører med den "gamle 2.xx" version ???
Avatar billede geforce3 Praktikant
03. april 2003 - 19:35 #12
Og jeg bruger musicmatch jukebox til at lave til mp3, den kan også lave til mp3pro der fylder den 1.87. Som 64kbps
Jeg bruger winamp 2.81
Avatar billede geforce3 Praktikant
03. april 2003 - 19:39 #13
481kb fylder den jeg har lavet lige nu, men det er ikke værd at høre på. Det lyder som om man har puttet højtaleren i en mælk ok mikrofon ved siden af for at lave den om;) 16kbps, og musikmatch jukebox kan lave om til mange sjove tin prøv det på www.download.com og søg efter musicmatch
Avatar billede grunken Nybegynder
03. april 2003 - 19:39 #14
Tjah det er lidt grælt at de ikke har lavet et revulotionerende lydcodec de sidste mange år, men på den anden side kæft det er blevet udviklet....kan i huske da man sad med det gamle dosprog "mp3enc", og lavede mp3, dengang to det et par timer pr nummer *G*

i dag tager en skive max 5 min. *G*
Avatar billede grunken Nybegynder
03. april 2003 - 19:41 #15
LOL, det lyder sikkert som min bordmicrofon i gang med at afspille mozarts 3 symfoni !
Avatar billede grunken Nybegynder
03. april 2003 - 19:42 #16
geforce hva faen der ;)

du hedder osse Nick :)

skønt navn !
Avatar billede geforce3 Praktikant
03. april 2003 - 19:46 #17
Jep det eneste rigtig gode navn;) andre er også okay, men det slår ikke vores...
haha, jeg har lige prøvet at encode i 8kbps (prøv selv at gæt hvordan det lyder)
Avatar billede grunken Nybegynder
03. april 2003 - 19:59 #18
8kbs - fy for en muggen fisk, men på den anden side så kan man jo ha 4500 numre pr gb, fremfor kun 250-300

(måske det er værd at overveje)
Avatar billede grunken Nybegynder
03. april 2003 - 20:00 #19
leaddata> er du egentligt blevet klogere, eller vi bare gået i selvsving ??
Avatar billede leaddata Nybegynder
04. april 2003 - 15:38 #20
jeg er blevet "lidt" klogere.....
hvis man nu laver 128kbps om til 64kbps kan man så også gøre det omvendt altså 64kbps til 128kbps???

for hvis man kan kan man jo bare pakke i 8kbps og pakke det om til 128kbps når man skal lytte til det?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
07. april 2003 - 12:04 #21
Det kan du godt. Men kvaliteten vil ikke blive bedre. De "frasorterede" informationer kan jo ikke genskabes.

Derfor er der ingen grund til at gøre det :)
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
07. april 2003 - 12:59 #22
Du kan prøve Ogg Vorbis. Formatet fylder mindre end mp3, og lyden er lige så god. CD'ex kan konverterer til .ogg og winamp kan afspille det.
Avatar billede leaddata Nybegynder
08. april 2003 - 10:12 #23
OKI TAK FOR HJÆLPEN..........
MEN HVORDAN DELER JEG NU POINT MELLEM JER????
Avatar billede geforce3 Praktikant
08. april 2003 - 10:49 #24
Du trykker på avanceret nede i bunden så kan du skrive i boksene hvor mange vi skal have, eller markere navnene i bunden med ctrl og så accepter så deler den point lige:)