Avatar billede zapzone Nybegynder
03. april 2003 - 00:04 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Fornuftigt kamera...

Hejsa Eksperter...!
Jeg står og skal have nyt digital kamera, for nu gider jeg simpelthen ikke kigge på de elendige billeder som mit gamle Pretec DC800 0,8mpix kan levere!

Mit problem er, at jeg virkelig er i tvivl...
Jeg har sådan set 2 kameraer oppe til overvejelse, det ene er et Ezonics i330 til 1699,- og det andet er et HP720 til godt og vel 2500,-

Mit krav til kameraet er, at det skal tage kvivskarpe og gode billeder, som skal bruges til privat brug, ferier osv.

Er der nogen der måske kan anbefale et andet kamera, eller har et bud på hvilket af de to kameraer jeg skal vælge hvis det er. Er de sidste 800,- givet godt ud for HP kameraet ??
Det jeg måske falder for hos HP er at det har Optisk zoom, modsat til Ezonics som kun har digital zoom.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig... :)

/Zapzone
Avatar billede raffar Juniormester
03. april 2003 - 00:25 #1
Spar ikke når du skal købe. Det betaler sig ikke. Kvalitet er lig med pris.
Jeg ville personligt gå efter Canon, Olympus eller Nikon. Har selv et Nikon Coolpix 5700. Det er lidt dyrere end det du har budgeteret med, men jeg må tilstå at det tager sublime billeder. jeg har også testet nogle af deres mindre modeller og de er også super.
Canon og Olympus har også apparater der leverer billeder af høj kvalitet.

Hvis man giver mellem 2-3000 kr. for et apparat i disse dage skulle man gerne blive tilfreds med kvaliteten.

Det er rigtigt svære at vælge. Det skal jeg vedstå - jeg har købet et fejlkøb på et tidspunkt.

Jeg ville min sætte følgende kriterier: Min. 2 MPix. , optisk zoom (det er ligemeget med det digitale), God kvalitet på indendørs billeder. (Udendørs krav er lidt nemmere at opfylde)
Avatar billede zapzone Nybegynder
03. april 2003 - 00:40 #2
Ok... Tak for det raffar...
Lige et andet spørgsmål. Under specifikationerne for HP720 står der:
Type: 16MB Internal + SD

Vil det sige at det ikke kan tage de alm. smart media cards, eller hvad er SD ?
Avatar billede popsy Novice
03. april 2003 - 01:10 #3
sd står for secure digital, og er en ramstang ligesom smartmediakort. SD er dog lidt dyrere.
Avatar billede popsy Novice
03. april 2003 - 01:14 #4
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324637962 det her er også et rigtigt godt alternativ. Jeg har et cx4200, og er 100% tilfreds med det!

Test af det finder du her.: http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/dx4330.html

Testbilleder her.: http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/DX4330_samples.html

Flere testbilleder.: http://www.fotokritik.dk/?x=/kamera2.html_kam=10
Avatar billede chili17 Nybegynder
03. april 2003 - 01:41 #5
Jeg er stort set enig med raffer - pas på med at købe for billigt
Så vidt jeg kan læse mig frem til så har HP720 indbygget hukommelse, hold dig fra det med mindre der er til at sætte uderligere kort i, men det lyder betænkeligt.

Digital zoom kan du ikke bruge til noget - det skal være optisk

Jeg ville undersøge markedet lidt nærmere og holde mig til et af de kendte mærker, da de som regel har god optik, hvilket er vigtigere end megapixel
Avatar billede desida Nybegynder
03. april 2003 - 07:59 #6
Prøv at kigge i det tyske magazin "Fotomagazin" der udkommer hver måned. De har altid 15-20 sider udelukkende med alle de digatale kameraer der findes på markedet og giver også en vurdering af dem.

Magazinet kan fås i større bladhandler.
Avatar billede zapzone Nybegynder
03. april 2003 - 10:31 #7
Nu har I bare gjort mig endnu mere i tvivl... Heh. :)
Nu har jeg kik på et Olympus Camedia C-300ZOOM, som efter hvad jeg har læst, skulle være et godt valg.
Under specifikationerne for kameraet står der bla. Type: SmartMedia 16MB.
Vil det sige at den bruger alm. Smart Media Cards, og derudover har 16MB intern hukommelse, eller hvad ?
Avatar billede desida Nybegynder
03. april 2003 - 10:36 #8
Det betyder formentlig, at der medfølger et 16 mb SmartMedia-kort, hvilket er alt for lidt.
Avatar billede zapzone Nybegynder
03. april 2003 - 10:44 #9
Desida >>
Ok, på den måde...
Ellers er jeg også enig i at 16 mb er alt alt for lidt...
Jeg har en 64'er til at ligge, som godt liiige kan gå an til mine behov...
Er Olympus C300Zoom ellers ikke et godt kamera... ? Nogen der har andre erfaringer ?
Avatar billede raffar Juniormester
03. april 2003 - 12:27 #10
Jeg ved ikke om du har set denne side. http://zdnetshopper.cnet.com/shopping/0-8407-1401-0-0.html
Her kan du sammenligne diverse producenters caneras og du kan sortere dem efter kriterier. Endvidere er der info om pro's and con's dvs.- fordele og ulemper ved hvert enkelt.
Håber at det kan give dig lidt mere info til dit valg.
Avatar billede zapzone Nybegynder
03. april 2003 - 12:34 #11
Nej den kendte jeg ikke... Tak for det :)
Avatar billede zapzone Nybegynder
03. april 2003 - 12:49 #12
Øv... Kunne ikke finde noget om Olympus C-300Z... :(
Avatar billede raffar Juniormester
03. april 2003 - 13:29 #13
Avatar billede zapzone Nybegynder
03. april 2003 - 13:35 #14
Ok...
Det er da til at blive helt deprimeret over, når man kigger på priserne inde på ZDShopper. Prisen er ca. 1/3 af den danske pris, men så kommer der lige afgift og moms, og jeg skal gi dig... Jeg står og skal til USA til september, men så længe kan jeg virkelig ikke vente... :(
Avatar billede raffar Juniormester
03. april 2003 - 13:40 #15
ja, det er trist at se forskellen især nu når dollaren er svag. Hvad skal du gi i DK?
Avatar billede zapzone Nybegynder
03. april 2003 - 13:55 #16
Nu havde de ikke lige C300Z.
Men et eksempel kunne være Olympus Camedia C-4000 Zoom, som koster 4300,- herhjemmme, inde på ZDShopper koster det 310$, som svarer til ca. 2100,-
Det er bare et ud af mange eksempler...
En anden mulighed kunne være http://www.americanshopper.dk - som er en dansk pige, som man kan købe varer fra. - Hun skulle være reel nok...
Det vil jeg i hvert fald lige overveje.