Avatar billede bo.olsen Nybegynder
02. april 2003 - 15:56 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

%regning

Jeg har før fundet meget brugbar hjælp her på eksperten og prøver nu igen.
Jeg har brug for et excel regneark der kan følgende:
kostpris i € - kostpris i dk - (indsæt % sats, kunne være 15) - indsæt % sats, kunne være 20) indsæt % sats, kunne være 30 % således jeg ville have en færdig udsalgspris med den rigtige % dg. når der er regnet rabat og bunus fra.
Det kunne være perfekt hvis jeg bare skulle indtaste kostprisen og hvad min fortjeneste skulle være denne gang og så ville regnearket tage højde for først rabatten og så bonusen og derefter stå med den rigtige pris.
Jeg håber at der er en herinde der kan hjælpe mig.
Avatar billede jkrons Professor
02. april 2003 - 16:06 #1
Jeg er ikke helt klar over hvad du mener med bonus og rabat. Skal det trækkes fra/lægges til og hvor. I Euro? eller Kr.  Altså kort sagt, hvordan regner du i almidenlighed din sæagspris ud?
Avatar billede jkrons Professor
02. april 2003 - 16:06 #2
i almindelighed din salgspris ud? Skulle der have stået.
Avatar billede bo.olsen Nybegynder
02. april 2003 - 19:39 #3
Det jeg ønsker er et regneark hvor jeg kender kostprisen i €, så når jeg indtaster den omregnes den automatisk til dk i næste kolonne. det var kolonne 1+2. i kolonne 3 skal der lægges en bonus til på måske 15-20 %. i kononne 4 lægges der så kundens rabat ind (kunne være 15 %) på nuværende tidspunkt har jeg altså kostpris+bonus+rabat, nu kommer så kolonne 5 hvor jeg skriver hvor meget jeg ønsker selv at tjene (det kunne være 25 %)og i kolonne 6 står der atlså nu en slut pris til min kunde. ( der selv sælger produktet videre. )
Det der er svært er bla. at når jeg sidder med min lommeregner og har måske 25 priser at regne ud så skal jeg finde ud af hvor meget jeg skal lægge på kostprisen. altså.... Hvis jeg har en slutpris så trækker jeg først kundens rabat fra, så trækker jeg bonusen fra og når jeg så regner min egen fortjeneste ud så passer det ikke altid p.g.a % (ligesom når man fratrækker momsen så er det 20 % men når men tillægger den er det 25 %. Jeg håber at jeg har gjort mig mere forstålig.
Avatar billede kol Nybegynder
02. april 2003 - 19:42 #4
Meget mere forståelig.
Nu får du hurtigt svar.

Hilsen KOL
Avatar billede kol Nybegynder
02. april 2003 - 19:47 #5
Er det hele tiden enkeltstående beregninger?
Eller er der flere varer, som skal regnes med samme bonus, rabat og fortjeneste?

KOL
Avatar billede bo.olsen Nybegynder
02. april 2003 - 19:51 #6
Der er oftest flere varer der skal beregnes med samme faktor.
Avatar billede kol Nybegynder
02. april 2003 - 19:53 #7
Skal bonus og rabat være en procentsats af den endelige salgspris, eller regnes bonusprocenten på baggrund af købspris i Kr.?

KOL
Avatar billede bo.olsen Nybegynder
02. april 2003 - 19:57 #8
Bonus er fast, men kan variere fra kunde til kunde typisk mellen 15 - 20 %, dog er der nogle kunder der foretrækker en bedre rabat i stedet, hvilket også er bedre. Rabaten laver jeg fra gang til gan og er baseret på markedespriser, konkurentinfo osv.

Bo
Avatar billede kol Nybegynder
02. april 2003 - 20:03 #9
Et regneark pr. kunde altså.
Men du svarede ikke på mit spørgsmål før mht. hvordan du regner bonus ud.
Jeg tror at hele dit regnestykke starter fra neden med købsprisen, og så regner du dig skridtvis frem indtil du ender med en eller anden salgspris, som du så vurderer om er passende?

KOL
Avatar billede bo.olsen Nybegynder
02. april 2003 - 20:07 #10
Det er korrekt, men bonusen regner jeg ikke ud på nogen måde, det er en aftale med kunden når vi laver årsaftaler om de ønsker bonus. Når året så er gået beregner jeg årskøbet og kunden får så sine 20 % af det, det er derfor jeg indregner det i min pris allerede fra start af. bonusen er altså en fast % sats af den endelige købspris når kundens rabart er fratrukket. Håber at du forstår, jeg kan godt se at når jeg skriver det bliver det lidt rodet.

Bo
Avatar billede kol Nybegynder
02. april 2003 - 20:12 #11
Det er ikke så enkelt med de der procenter!

KOL
Avatar billede bo.olsen Nybegynder
02. april 2003 - 20:15 #12
Nej det har du ret i, jeg er engentlig tit blevet overrasketnår jeg bagefter regner ud hvor meget jeg har til mig selv, så overrasker det mig at jeg har taget fejl af % erne.
Håber at du kan hjælpe
Jeg logger af for nu. Børn osv.

Bo
Avatar billede kol Nybegynder
02. april 2003 - 20:56 #13
Send din e-mail adr.
Jeg har et enkelt regneark til dig.

Hilsen KOL
Avatar billede kol Nybegynder
02. april 2003 - 20:57 #14
Kunne vel egentligt have været et svar!

KOL
Avatar billede bo.olsen Nybegynder
03. april 2003 - 15:32 #15
Jeg fik accepteret dit svar, her er min mail adr. bo_olsenprivat@hotmail.com

Bo
Avatar billede kol Nybegynder
03. april 2003 - 17:12 #16
Du accepterede mit svar uden at se resultatet først?

Tak for tilliden, og hermed følger så resultatet.
Jeg håber, at det opfylder forventningerne.

Hilsen KOL