Avatar billede locturian Nybegynder
02. april 2003 - 14:05 Der er 11 kommentarer og
5 løsninger

Hvilke databaser?

Hej!

Nogen der har et bud på, hvilke databaser der kan konverteres til Access, og med hvilket script/program?

Bare giv mig en lang liste over de databaser hvor det er muligt....
Avatar billede mortenkjeldberg Nybegynder
02. april 2003 - 14:12 #1
dBase og Paradox skulle kunne

/Morten
Avatar billede dk_akj Nybegynder
02. april 2003 - 14:18 #2
Hvis du åbner acces vælg exsisting files - more files -
I filetypes kan du se en liste over dem som access kan åbne.

//akj
Avatar billede locturian Nybegynder
02. april 2003 - 14:23 #3
Jeg skal ikke blot åbne dem, men konvertere dem...
Avatar billede dk_akj Nybegynder
02. april 2003 - 14:24 #4
"alt" kan konverteres spørsmålet er bare hvor meget der skal laves om i diverse applikationer for at det virker.

//akj
Avatar billede locturian Nybegynder
02. april 2003 - 14:34 #5
Jamen, skal bare bruge en liste over hvilke databasetyper hvor det kan lade sig gøre :) Fx, Excel, sql, mysql osv osv osv, samt hvilket script/program det kan gøres med....
Avatar billede babz Nybegynder
02. april 2003 - 14:41 #6
dk_aki siger jo at alt kan lade sig gøre,
Og det er det med det.

Svaret bliver ikke bedre end spørgsmålet....

Hvis det er relationelle databaser du vil konvertere fra og til, bruger du selvfølgelig
sql, som du styrer fra enten et "server-admin" program.
Eller fra et script i PHP,ASP eller Java Uname it.

Alt er muligt.

Hvis svaret skal være mere specifikt, må spørgsmålet også være det!!!

Hvad skal konverteres til hvad.?

(iøvrigt er excell vidst ikke et dbms)

Babz.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. april 2003 - 14:43 #7
Hvis du må bruge et program, så kan så godt som alle databaser
konverters til Access ved at lave et program som ved hjælp af
ODBC/JDBC/db-specifikke-kald flytter data.

Men ellers vil det i 98% af tilfældene være muligt at eksportere
til komma separeret fil eller lignende og importere den til Access.

Ellers kan du (som allerede nævnt) få Access til at vise hvilke
databaser den kan importere.

Og i database X kan du fornemtlig også se hvorvidt den kan
eksportere til Access.
Avatar billede locturian Nybegynder
02. april 2003 - 14:44 #8
Ok, så prøver jeg at formulere mig bedre;)

Jeg skal skal give nogle priser på, hvad det vil koste at konvertere en given database til at kunne inkopereres i Access. Derfor, er jeg på udkig efter mulige databasertyper man kan gøre dette med. Derfor, vil jeg gerne have en liste over dabasetyper der kan konverteres til access, samt hvilket script/program man kan gøre det med.. Jeg er nemlig ikke liige på fod med alle de databasetyper der findes... Håber det hjalp lidt ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
02. april 2003 - 14:55 #9
For langt langt de fleste datbase vil det koste 0 kr. i software/hardware.

Men det vil koste nogle timer (og timer kan også hurtigt bliver dyrere end
software/hardware).

Men hvor mange timer afhænger ikke kun af hvilken database, men også
af hvor mange tabeller, hvilke datatyper etc..

Det er ikke for at være negativ, men det er altså ikke muligt at
sige at det koster X kroner at konvertere en database fra Y til Access.
Avatar billede locturian Nybegynder
02. april 2003 - 14:58 #10
I know - Jeg er heller ikke på udkig efter priser, kun hvilke databasetyper der kan inkorpereres i access, og et evt. program hertil
Avatar billede olila Nybegynder
02. april 2003 - 15:17 #11
Benytter databasen views eller stored procedures er det ikke så let at konvertere. Det samme gør sig gældende for sequences.
Desuden er det ikke nok at konvertere databasen, da man ofte også skal tilpasse de programmer, der benytter data.
Et generelt svar på dit spørgsmål kan ikke gives. Men her kommer et par retningslinier:

Fra Excel, csv og lign. til Access er som regel let.

Fra MSSQL til Access går det let, hvis der ikke er benyttet stored procedures og views.

Fra Oracle til Access går det let, hvis man ikke har brugt Oracle ;)

Fra MySQL til Access går det let - der findes vist programmet til dette.. Use google...

Fra Paradox til Access er heller ikke det store problem.

Fra PostGreSQL til Access kan der være problemer, da PostGreSQL kan en del som Access ikke kan..

Fra Adabas/SAP DB til Access går det let, hvis man ikke har brugt nogen fancy funktionalitet.

Hvordan konverterer man så? Øhm Access kan selv en del. Hvis du ikke i forvejen kender begge databaser, så har du ikke en kinamands chance for at lave en fornuftig konvertering.

De fleste konverterer forresten *fra* Access til noget andet..
Avatar billede locturian Nybegynder
02. april 2003 - 15:51 #12
Yes, men pågældende system bygger på en access db, selvom den på et senere tidspunkt skal konverteres til en mysql db ;)

Og findes der et script/program til at konvertere en oracle db til access? Eller kan access selv klare dette?
Avatar billede olila Nybegynder
02. april 2003 - 15:58 #13
Oracle kan en *masse* som Access ikke kan. Så det skal du ikke sætte næsen op efter.
Avatar billede locturian Nybegynder
02. april 2003 - 16:01 #14
Men du skriver, at det går let fra oracle til access? Dsv, må det også være muligt at konvertere hertil?
Avatar billede olila Nybegynder
02. april 2003 - 16:08 #15
Ja - det går let, hvis man ikke har brugt Oracle - det vil sige nogle af alle de *mange* ting som Access ikke understøtter. Views, sequences, PLSQL
Avatar billede babz Nybegynder
02. april 2003 - 21:15 #16
Det sikreste er nok at bruge de indbyggede filtre i GUI-en til Access (allerede nævnt af flere), da Microsoft har været gode til at forsøge at kapre kunder den vej.
Så hvis der er mulighed for at foretage en god konvertering til Access vil det være meget sandsynligt at MS. har imlementeret den.

Omvendt betyder det nok osse at hvis en konvertering ikke kan findes i GUI-en til Access vil det være meget sandsynligt at der vil være problemer med at lave en sådan konvertering.

Problemer med forskellige grader af standard-implementering fra dbms-producenternes side.

IBM har vidst siddet meget tungt på udviklingen af SQL-standarden således at det meste af standarden er direkte "napset" fra eller inspireret af IBM-s DB2.

Stortset alle er delvist "SQL-92 compliant" men alle på hver deres forskellige måder, og det gør det problematisk at lave filtre.

Og igen....Hvad med sådan noget som foreign key constraints, som postgres understøtter, men det gør access vidst ikke.....

På et eller andet meget simpelt plan (ikke alt for "besværlige" relationer/laveste fællesnævner) vil det kunne lade sig gøre at konvertere alle relationelle databaser til access.

Babz