Avatar billede goateedingo Nybegynder
02. april 2003 - 12:19 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Tjenesten Messenger uønskede reklamer: evt. sporing af afsender

Hejsa
Jeg er rookie indenfor IT sikkerhed og har et par spørgsmål vedr. et irriterende problem.
Jeg har på det sidste modtaget en hel del reklame pop-up vinduer fra tjenesten messenger. Reklamerne som er danske er afsendt til min IP. Nu er spørgsmålet/spørgsmålene, er det lovligt med den slags reklamer? Er der nogen måde hvorpå man kan spore den IP som har afsendt reklamerne?
Beskrivelse af reklamen: Et gråt vindue dukker pludselig op på min skærm: på den sidste stod der:
Meddelelse fra PETER til ..........(min IP) den xx xx xxxx
Hej
Har lige set din drømmebil til salg på www.loppetorvet.dk.

Hvordan stopper jeg det??
Er det lovligt?
kan man spore afsenderen?
Avatar billede impulze Nybegynder
02. april 2003 - 12:22 #1
Ved ikke hvordan du stopper det, end at blokke dem.
Men det er ikke lovligt!!!
Spore afsenderen, ved jeg heller ikke sry :(
Avatar billede exodusdk Nybegynder
02. april 2003 - 12:26 #2
Du kan eventuelt stoppe tjenesten ved at gå i "kontrolpanel/administrative tools/services", dobbeltklikke på "Messenger" servicen, og vælge stop.
Vælg eventuelt også i "Starttype" "Manuelt"...
Avatar billede frost11 Nybegynder
02. april 2003 - 12:31 #3
jeghar selv fået nøjagtig samme meddellese i dag.
ved du evt hvad man skal gøre i win xp ??
Avatar billede perhaps Nybegynder
02. april 2003 - 12:33 #4
Du kan se en fuldstændig forklaring af det problem her
http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm#messenger
Avatar billede goateedingo Nybegynder
02. april 2003 - 12:47 #5
fedt exodusdk, nu er der lukket, men jeg ku stadig godt tænke mig at vide om der er en måde at spore afsenderens IP og så lokalisere ham ved hjælp af programmer som f.eks. neotrace?
Hvis det ikke er muligt at finde svar på tilfalder pointene dig og perhaps.
Avatar billede goateedingo Nybegynder
02. april 2003 - 12:49 #6
desuden vil jeg gerne vide lidt om hvordan man sporer IP`er fra folk som har sendt en eller anden form for SPAM til ens PC, enten via MSN messenger eller e-mail
Avatar billede exodusdk Nybegynder
02. april 2003 - 13:03 #7
Jeg kan ikke finde nogen måde, hvorpå du kan spore afsenderens ip. På denne side http://www.jmu.edu/computing/security/info/winmsg.shtml står der dog, at den ip du ser, er afsenderens ip.

Hvis du har en ip addresse kan du finde ud af, hvilken udbyder denne ip tilhører, og derefter kontakte udbyderen med dokumentation for ip-adresse, tidspunkt for modtagelse af spam, og indholdet af spam.

Du kan finde udbyderen af en ip, ved hjælp af denne side http://www.ripe.net/perl/whois
Avatar billede goateedingo Nybegynder
02. april 2003 - 13:17 #8
Tak for hjælpen...Jeg giver point og lukker dette spørgsmål.
Avatar billede exodusdk Nybegynder
02. april 2003 - 13:18 #9
Tak for points
Avatar billede perhaps Nybegynder
02. april 2003 - 13:40 #10
også tak for points.