Avatar billede kubrick Nybegynder
02. april 2003 - 10:06 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Cigarettænder 12v

Hej...

Jeg er sgu blevet lidt lun på sådan en cigarettænder...

Men gider ikke bestille den via frozencpu.com da jeg ikke er sikker på regler for told & skat...

I stedet har jeg planer om selv at sætte en i, men vil lige hører nogle om hvad med strøm og sådan ??? Har jeg noget at frygte, tænker på om det kan "futte" mit motherboard eller PSU af...
Avatar billede sly2001 Nybegynder
02. april 2003 - 10:12 #1
Hvilken PC, har du tænkt skulle kobles på de 12v ??
Avatar billede scb Praktikant
02. april 2003 - 10:19 #2
Du kan købe en standard cigarettænder i de fleste autoudstyrs butikker, du skal bare være opmærksom på at den ca. bruger 10 amp ved 12 volt, og det skal din strømforsyning kunne give, samtidig med at den trækker din PC.
Du kan ikke brænde noget af, men du kan få strømforsyningen til at slukke hvis den ikke kan give strøm nok.
Finder lige et link...
-SCB

PS: Hvad med en 12 volt kaffemaskine indbygget i PC'en ;-)
Avatar billede scb Praktikant
02. april 2003 - 10:26 #3
Avatar billede scb Praktikant
02. april 2003 - 10:28 #4
Hvis linket ikke virker så er startsiden www.biludstyr.dk, kig under on-line shop og elartikler herunder stik...
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
02. april 2003 - 10:31 #5
Og den bruger selvfølig kun strøm når man trykker den ind....
Avatar billede backside Nybegynder
02. april 2003 - 10:50 #6
*LOL*
Hvad bliver det næste, et distillations apparat?
http://www.exaflop.org/docs/x86still/
Avatar billede kubrick Nybegynder
02. april 2003 - 12:44 #7
Og du er helt sikker på at der ikke er noget der kan futte af ???

Er jo ikke interesseret i at skulle købe en ny PSU pga af det ikke fungere...

10 amp...  Er det ikke meget ??? Kan en 350W levere det ??? Der kører 2 HD, 2 CD-drev, 1 disk drev...  ( Og et Radeon 9500 Pro, det får jo også strøm... ) Hvis den ikke kan, så slukker den bare ??? Hvad med det andet hardware i pc'en, det har vel ikke særlig godt af "bare" at blive slukket...

Det er jo bare en lille idé jeg har, ved sgu ikke om det bliver til noget...

Det er vel bare at lodde 2 ledninger på, en på plus og en til minus, så forbinde dem til et af de 12v stik fra PSU'en.-....    :) Eller ??????
Avatar billede scb Praktikant
02. april 2003 - 12:53 #8
Det sidste først, Ja, det er bare at forbinde 2 ledninger.
På mange strømforsyninger står der hvor mange ampere de kan give ved de forskellige spændinger, og da en cigarettænder jo virker ved at bundstykket bliver rødglødende, så skal der en del ampere til.
Så jeg vil tro at din strømforsyning skal kunne give 15-20 ampere på 12 volt, for at der er strøm nok både til PC og cigarettænder.
Der er jo altid en fare for afbrænding hvis kortslutningssikringen svigter, men hvis 12 volt slukker, svarer det vel til at man hiver 220 volt stikket ud.
Hvis jeg skulle prøve det ville jeg nok starte med at prøve uden at have andet tilkoblet en cigarettænderen.
-SCB
Avatar billede jfo Nybegynder
02. april 2003 - 12:55 #9
10 Ampere er meget.
Det vil ved 12V være 12x10=120W.
Men hvis resten af PC'en bruger under 350-120=230W burde det teoretisk kunne køre.
Spørg lige forhandleren om cigarettænderen virkelig bruger 10A. Du kan evt. checke sikringen der sidder før cigarettænderen i en bil. Forbruget vil ifølge sagens natur være mindre end sikringens pålydende.
Vanvittig skør ide i øvrigt :-)
Avatar billede kubrick Nybegynder
02. april 2003 - 12:58 #10
Hmmm... Må hellere lige hjem og kigge på min PSU, der står jo hvor meget den kan...

Dumt spørgsmål...  Hvis min PSU kan levere max 16 Amp på 12v ( Taget fra 350W Antec PSU ) og den vil bruge 10 Amp når den er trykket ind det korte stykke tid, hvad så med de andre enheder ??? De trækker jo også nogle Amp, overskrider jeg så de 16 amp ??? Hvis altså de bruger over 6 amp...  Eller er det 16 Amp der må bruges på alle 12V stik ??? Ej vel!!!

Men 2 disks, 1 CD-RW, 1 DVD, 1 Floppy kan vel bruge så forbandet mange Amp ???
Avatar billede scb Praktikant
02. april 2003 - 13:03 #11
Med din bestykning af diske vil jeg tro at du max bruger 4 ampere på 12 volt
-SCB
Avatar billede kubrick Nybegynder
02. april 2003 - 13:03 #12
okay... Jamen så er det jo intet problem... Køber sgu sådan en i dag...  :)
Avatar billede scb Praktikant
02. april 2003 - 13:18 #13
Lige en sidste bemærkning:
Det er nok klogt at tage så mange 12 volt ledninger (Gule) som du har mulighed for, og forbinde sammen, da der så ikke kommer til at løbe 10 amp gennem en enkelt gul ledning, det samme med minus (sorte ledninger).

Tak for point.

-SCB
Avatar billede kubrick Nybegynder
02. april 2003 - 13:46 #14
Okay... Selv tak da...

Så mange som mulig ??? Alle stik er faktisk brugt, på nær lige et enkelt... Men det skal værer dem fra de store 4pins 12V stik ???  De andre kommer der vel ikke 12V ud på ??? Eller hvad ???
Avatar billede scb Praktikant
02. april 2003 - 13:53 #15
Ja de store 4 pins stik.
Alle 12 volt ledninger kommer fra den samme 12 volt klemme inden i strømforsyningen, men ledningstykkelsen gør at der helst ikke skal løbe mere end 4-5 amp i en ledning, derfor vil det være en god ide at koble flere sammen for at undgå at ledningen bliver varm og i yderste fald smelter.
-SCB
Avatar billede kubrick Nybegynder
02. april 2003 - 15:37 #16
Hmmm... meget rart at vide...  Hvis jeg nu lodder en alm ledning på inde i PSU'en, skulle den ikke kunne klarer det ??? Du ved, alm forlængerledning
Avatar billede backside Nybegynder
02. april 2003 - 15:43 #17
Find en lidt tykkere end en alm. "forlænger ledning"
Køb et stykke der hvor du køber tænderen.
Avatar billede scb Praktikant
02. april 2003 - 16:27 #18
Det var nok en god idé....
Avatar billede jfo Nybegynder
08. april 2003 - 12:55 #19
Hva' så Kubrick.
Har du tilsluttet lighteren?
Hvis du ikke svarer går jeg ud fra at det er fordi din pc har lavet 'melt down' og du derfor ikke har adgang til Internet :-)
-JFO