Avatar billede svampen Nybegynder
02. april 2003 - 07:37 Der er 6 kommentarer

Begræsning af båndbredde i firewall

Hejsa

Jeg skal til at opsætte en debian maskine som firewall og opsætningen skal foregå via et firewall script der hedder gShield som benytter sig af iptables. Da det er en adsl forbindelse jeg skal opsætte firewallen på vil jeg gerne have at MAX outgoing trafik på det nic der sidder "udadtil" er på max 42,5k og den anden vej (incoming) skal trafikken være ubegrænset, jeg har hørt noget om nogle kernelpatches men kan ikke finde noget dokumentation så håber nogle her på eksperten kan hjælpe mig.

Mhv.

Thomas Maack Nielsen
Avatar billede zorak Nybegynder
04. april 2003 - 17:10 #1
Hvorfor vil du sætte et MAX output? Du får jo bare kun lov til at overføre 42,5 kb i sek...
Avatar billede svampen Nybegynder
08. april 2003 - 13:32 #2
Jeg køre en lille webserver på linien og hvis min upstream bliver maxet så dør min downstream, derfor jeg gerne vil sætte en LÅS på netkortet.
Avatar billede zorak Nybegynder
09. april 2003 - 09:03 #3
ok...
Avatar billede characterx Nybegynder
29. april 2003 - 09:27 #4
svampen: hvis det kun er din webserver som trækker denne trafik, og skal have en begrænsing, var det så ikke en mulig at sætte en limit på f.eks. Apache?
Hvis du briger Apache kan det gøres nemlig med module'et 'mod_throttle' >
http://www.snert.com/Software/mod_throttle/

Kom gerne med lidt mere info :)

/TNN
Avatar billede svampen Nybegynder
29. april 2003 - 09:48 #5
Jeg vil gerne begrænse hele min båndbredde på mit ene nic altså ikke kun til apache men til ALT, men som sagt har kun kunne finde noget der begrænser båndredden begge veje med samme hastighed (feks. 50k/50k) og det er jo lidt ufedt når man har 2mbit adsl, håber du kan hjælpe mig characterx
Avatar billede mazing Nybegynder
10. juni 2003 - 18:14 #6
Mener der er et prog der hedder dummy som kan fixe det.. google.com er din ven og det skulle vidst ikke være så svært at sætte op!